Options, färger mm på de olika årsmodellerna är nog ett av de mest förekommande diskusionsämnena oss ”corvettenördar” emellan.

En komplett lista är alldeles för omfattande för att kunna redovisas här.

Ett litet urval från de olika årsmodellerna är lite mera hanterbart, så det blir antal tillverkade, den ovanligaste (angivna) färgen samt det ovanligaste (angivna) tillvalet (options).

Alla uppgifter är tagna ur vår bibel ”Black Book”. Tillbehör monterade av återförsäljare är inte medtagna.

 

1968: 28.566 tillverkade, 9.936 coupe, 18.630 cab. Ovanligaste färgen var (code 900) Tuxedo Black, 708st.  Ovanligaste fabriksmonterade options var (code L88) 427ci, 430hp engine, 80st och (code M22), 4-Speed Man Trans, close ratio, 80st av varje.

68-tuxedo-black

1969: 38.762 tillverkade, 22.129 coupe, 16.633 cab. Antalet olika färger var inte redovisade för 1969.  Ovanligaste fabriksmonterade options var (code ZL1)Special L88, (aluminium block) 2st.

69-vit

1970: 17.316 tillverkade, 10.668 coupe, 6.648 cab. Antalet olika färger var inte redovisade för 1970.  Ovanligaste fabriksmonterade options var (code ZR1)Special Purpose Engine Package, 25st och (code M22), 4-Speed Man Trans, close ratio 25st

70-marlboro-maroon

1971: 21.801 tillverkade, 14.680 coupe, 7.121 cab. Ovanligaste färgen var (code 905) Nevada Silver 1.177st och(code 912) Sunflower yellow 1.177st.  Ovanligaste fabriksmonterade options var (code ZR1) Special Purpose LT1 Engine Package, 8st.

71-sunflower-yellow  71-nevada-silver

1972: 27.004 tillverkade, 20.496 coupe, 6.508 cab. Ovanligaste färgen var (code 924) Pewter Silver 1.372st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code ZR1) Special Purpose LT1 Engine Package, 20st.

72-pewter-silver

1973: 30.464 tillverkade, 25.521 coupe, 4.943 cab. Antalet olika färger var inte redovisade för 1973. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code YJ8) Cast Aluminum Wheels, 4st.

73-elkhart-green

1974: 37.502 tillverkade, 32.028 coupe, 5.474 cab. Antalet olika färger var inte redovisade för. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code Z07) Off Road Suspension and Brake Package, 47st.

74-c3

1975: 38.465 tillverkade, 33.836 coupe, 4.629 cab. Ovanligaste färgen var (code 27) Steel Blue, 1.268st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code Z07) Off Road Suspension and Brake Package, 144st.

75-steel-blue

1976: 46.558 tillverkade, endast coupe from nu på C3. Ovanligaste färgen var (code 33) Dark Green, 2.038st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -) Optional Rear Axle Ratios, 1.371st.

76-dark-green

1977: 49.213 tillverkade. Ovanligaste färgen var (code 41) Corvette Chartreuse, 1st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code ZN1) Trailer Package, 289st.

77-chartreus

Det bör vara den här färgen.

1978: 40.274 tillverkade. Ovanligaste färgen var (code 52) Corvette Yellow, 1.234st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -NA6) High Altitude Emission Equipment, 260st.

78-corvette-yellow

1979: 53.807 tillverkade. Ovanligaste färgen var (code 52) Corvette Yellow, 2.357st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -NA6) High Altitude Emission Equipment, 56st.

78-corvette-yellow

1980: 40.614 tillverkade. Ovanligaste färgen var (code 58) Dark Green, 844st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -UL5) Radio Delete, 201st. Det var ett option att välja bort radion!!!!!!! Priset sänktes då med 126 USD!!!!!!!

80-dark-green

1981: 40.606 tillverkade. Ovanligaste färgen var (code 24) Bright Blue Metallic, 1st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -UL5) Radio Delete, 201st, 315st. Det var ett option även detta året att välja bort radion!!!!!!! Priset sänktes då med 118 USD!!!!!!!

Detta bör vara rätt kulör.

81-bright-blue

1982: 25.227 tillverkade. 18.648 coupe, 6.759 Corvette Collector Edition Hatchback. Ovanligaste färgen var (code 26) Dark Blue, 562st. Ovanligaste fabriksmonterade options var (code -UL5) Radio Delete, 201st, 315st. Det var ett option även detta året att välja bort radion!!!!!!! Priset sänktes då med 118 USD!!!!!!!

82-dark-blue-2

Fortsättning med C4 följer.

Kategorier: Riks

Kommentera