Förra veckan på det årliga seminariet på Corvette Museum så informerade produktionsansvarige Harlan Charles följande angående årets tillverkning.Om antalet tillverkade Corvetter from 2 november räknas ihop med de nu av återförsäljare beställda bilarna så är det möjligt att komma upp i en volym under 2020 på 20.181 bilar. Detta är en plan som är beroende på de nu kända effekterna på Corona-viruset. Förutsättningarna. kan som alla vet eventuellt förändras

 

Detta är planen:

  • Normal tillverkningstakt är 11.5 bilar per timme
  • Varje 8.timmars skift kan tillverka 92 bilar
  • Varje skift kan tillverka 460 bilar per vecka
  • Det är 22 veckor från och fram till den 2 november
  • Ett skift kan på 22 veckor tillverka 10.120 bilar
  • Det räcker om skift nummer två startar i juli för att tillverkningen då ska bli 17.000 tillsammans.
  • De då redan tillverkade bilarna och återförsäljarnas beställningar skulle då kunna uppgå till 20,181 tillverkade Corvetter under 2020.

Så här skulle tillverkningen kunna se ut:

Coupes – 16,750
1LT – 2,680
2LT – 6,700
3LT – 7,370

Convertibles – 3,431
1LT – 275
2LT – 1,235
3LT – 1,921

Chassis
FE1 Non-Z51 – 4,843
FE3 Z51 – 4,440
FE3 Z51+MR – 10,898

Exterior Colors
(note: numbers on the chart equal 101%, so the following numbers add up to 20,383)
Torch Red – 5,045
Arctic White – 3,027
Black – 2,422
Sebring Orange – 1,413
Elkhart Lake Blue – 1,413
Rapid Blue – 1,211
Ceramic Matrix Gray – 1,211
Blade Silver – 1,211
Shadow Gray – 1,211
Long Beach Red – 1,009
Accelerate Yellow – 605
Zeus Bronze – 605

Interior Colors
Jet Black – 5,651
Jet Black w/Red – 2,422
Jet Black w/Yellow – 605
Adrenaline Red – 5,045
Sky Cool Gray – 1,816
Natural – 2,422
Natural Dipped – 1,211
Two-Tone Blue – 807
Morello Red – 202

 

Källan för informationen är National Corvette Museum

Kategorier: Riks
  1. Arne Nilsson skriver:

    När jag köpte min bil 2013 så stod Dollarn i 6.20. Hamnar den i närheten av det igen så kan en C8 vara aktuell. Annars. Väl mycket pengar för en kul bil. Men visst. En cab med motoriserat plasttak. Ungefär som min vardagsbil. En Volvo C70 med plåttak som går ner i bagagerummet.

    • Anders & Ingemo Sandin skriver:

      Hej.

      Instämmer till del.

      För vår del så blir det för mycket för en ”leksak” hur man än räknar.

      Pensionär som du vet😊

Lämna ett svar