
Vem var han egentligen, mannen som definitivt starkt bidrog till starten av en av bilvärldens största ikoner Corvette?
En liten historiebeskrivning kan väl var på sin plats.
Eftersom det finns en väldigt diger historia att gräva ur så blir det ett litet axplock av ”godiset” (och lite till). För att läsa ännu mera så finns det på Wikipedia mera att botanisera i, tryck här.
Man brukar säga att att Duntov (December 25, 1909 – April 21, 1996) är initiativtagaren till Corvetten men det är inte helt korrekt även om han var inblandad redan från 1953 som en assisterande ingenjör. Det var Harley Earl som presenterade projektet för Gm.s ledning som sedan 1953 presenterades som en färdig bil.
Duntov föddes i Bryssel, hamnade så småningom i Tyskland där han 1942 då med sin fru Elfriede ”Elfi” Wolff emigrerade till Manhattan, USA. Under tiden i Tyskland så föddes det genuina intresset för alla möjliga sorters motorfordon, främst motorcyklar och bilar.
Väl i USA startades företaget Ardun och där konstruerade han redan 1947 ett topplock (i aluminium) med toppventiler och hemisfäriska förbränningsrum till Ford.s sidventilare. Namnet Offenhauser kom till här. Så småningom så fick företaget läggas ner efter en del mystiska affärer.
Han lämnade USA för England för att medverka i utvecklingen av sportbilen Allard,
som han även körde som co-driver på Le Mans 1952 och 1953.
1953 den 1.a maj påbörjades Duntov sin verksamhet på GM som han sedan blev ihågkommen för som ”Mr Corvette” Det är nu som han blev en av de mest omtalade personerna som har varit inblandade i Corvettens historia.
Några exempel på detta är:
- Han såg till att det så fort som möjligt blev bättre prestanda i Corvetten genom att montera en V8.a.
- Han var helt oense med Chevrolet chefs designer Bill Mitchell angående designen på C2.an. Mitchell designade den med en delad bakruta (Split Window). Detta blev ju som bekant ändrat from 1964 pga de negativa synpunkter som framkom.
- Han satte ett rekord 1956 på Daytona Beach med en C1.a. 150 mph (240 km/h) ”over the flying mile”.
- Han fick äran av att ha infört skivbromsar på alla fyra hjulen på en amerikansk bil.
- 1962 så påbörjades det seriösa projektet att konstruera och bygga den rena racingcorvetten Grand Sport. Den var tänkt att ta upp kampen med Fords Shelby Cobra men även tex. Ferrari, Porshe mfl. Lite om framtagandet av bilen och racingen med den kan läsas om här. Här finns även några trevliga filmer att titta på. Även en titt framåt i historien till de nyare versionerna av Corvetter som fick tillägget ”Grand Sport”.
Som sagt så är det mycket mera som kan skrivas eller sägas om Zorka Arkus-Dontov men det får var och en komma fram till själv hur det ska göras, t.ex. wikipedia.