Att besöka en nordisk mästare är det inte varje dag man gör, men det visste vi inte då. I vår norra del av distriktet ligger Hudiksvall och här är det vardagsmat att se fina jänkare av alla de sorter. Speciellt de som går fruktansvärt fort på en dragracingbana. Idag skulle vi få se en körning med en Camaro som en gång i tiden gått som raggarbil, nummerplåten bak sitter fortfarande kvar med ugglan på. Numer är Camaron så långt bort från en blysläde som den kan vara trots att bakdelen fortfarande är den ursprungliga plåtkarossen. Med 3000 hkr under plasthuven så blir det en raket.

Ägare och förare heter Anders Edh. Förra året kom han tvåa i serien. I år är han redan i augusti, innan serien är färdigkörd, mästare i Nordic Top Doorslammer som klassen heter. Numer så körs 201 meter och det görs på runt 4 sekunder. 4,05 är bästa tiden för Anders med en toppfart på hiskeliga 300 km. Tidigare när man körde 402 meter, i klassen Super Pro Street, så körde Anders då med en mindre motor på 6,80 och 335 km i sluthastighet. Ett stort grattis till Anders från oss märkesbröder och syrror.

Vårt distrikt är långsträckt, från Avesta i söder till Hudiksvall så är det 25 mil så tanken var att ha en aktivitet som skulle locka medlemmar i den änden av distriktet. Vi passade även på att bjuda in från distrikt norr. Intresset var stort, fler hörde av sig för att delta. Sen gick det som det gör ibland, regn hela dagen. Det blev ingen uppvisningskörning på det gamla flygfältet som numer är en privatägd dragracingbana, men en uppstart av monstermotorn gav ståpäls över hela ryggen. Det blåste ur avgasrören så att tälttaket säkert lyfte en meter. Anders och hans mekarteam förevisade sin Camaro och berättade om alla finesser som det är på en sån här vass skapelse. Hade det varit en torr strip skulle vi också fått provköra men vi fick i alla fall ställa upp på banan för att få några fina bilder på våra städade ”raketer”.

Text & foto: Benny Eriksson

Fakta Camaro -70. Modell Anders Edh.

Motor: 521 cu in. Brad Anderson Enterprises. Helgjuten aluminium, metanolkyld.

Hkr: Upp till 3000 beroende på varv och laddtryck på kompressorn.

Bränsle: Metanol

Vikt: 1240 kg med full tank och oäten förare.

Kommentera