CCS Racing bjuder in till weekendträff 9-10 augusti på Mantorp Park med förarutveckling, träning och klubbmästerskapet enligt Time Attack
Välkommen till en CCS-weekendträff med härligt umgänge i kombination med förarträning på Mantorp Park. En träff med möjlighet för alla att få njuta av bil i alla dess former. Vare sig du vill köra, åka med eller bara umgås, njuta och se på.
Evenemanget ger alla i CCS möjlighet att under roliga och säkra former träna och utveckla sin förarförmåga på Corvette på en riktig bana som sedan kommer väl till pass i den dagliga trafiken.
Anmälan till träffen sker via hemsidan senast den 21 juli. Anmälan öppnar den 29 juni.
Eftersom vi ser att intresset ökar alltmer kring att få utveckla och träna sina föraregenskaper med sin Corvette under säkra former bjuder vi in till en dag med möjlighet för alla att få njuta av bilkörning, men utan krav på att tävla för den som inte vill det.
Lördag förmiddag är med fokus på nybörjare med fri träning i olika hastighetsgrupper. Lördag efter lunch är lite mer ”allvar” med träning och kval för tävling i time attack som avslutning. Obs! endast registrerad medlem och ägare på bilen kan vara med under kval och tävling.
För dig som är nybörjare.
- Prova på att köra Corvette på bana (ej racing eller tävling) för att känna vilken säker bil Corvette är. Kör i din takt under max 20 minuter i lägsta erfarenhetsgrupp och hastighet. Be någon av de erfarna killarna eller tjejerna att åka med. För att ge tips om du önskar. Med möjlighet till efteranmälan för att deltaga i Bankörning, prata med någon av funktionärerna i gula västarna. Som förare får du värdefull körträning om du deltar i Prova på. Upplev hur kul det är att verkligen köra Corvette. Inte bara till onsdagsfikat.
- Be att få åka medåkning med någon som har mer erfarenhet, eller annan bil än du själv har. Både roligt och lärorikt!
Att lära sig tekniken att köra korrekt på en bana är för de flesta något utöver det vanliga. Ta chansen och prova du med!
För dig som har kört på bana tidigare och inte avser att tävla.
- Bankörning
Körning på lördag förmiddag med körpass (20 min x 3) i 3 olika erfarenhetsgrupper.Vi planerar egen tjejgrupp om intresse för detta finns och det kommer tillräckligt med anmälningar.
Tävling i Klubbmästerskapet
- Tävling i Time Attack
Lördag efter lunch med träning, kval samt tävling i time attack som avslutning
med tävling i fyra olika klasser
Priser vi kör om
- Banracing/time attack – <500 hk
- Banracing/time attack – >501-600 hk
- Banracing/time attack – >601+ hk
- Banracing/time attack – Oldies/C4 original
- Startordning baseras på dagens kvaltider (max 30 startande)
OBS! Inom CCS Racingsektion har vi även i år beslutat att tävlingsmomentet kommer att köras som Time Attack Shout Out. Anledningen är att främja säkerheten samt att majoriteten av tidigare deltagare föredrar den tävlingsformen.
I Time Attack tävlar var och en med sin varvtid. Varvtiden sätts under ett pass med tre varv totalt, vilket inleds med 1 utvarv, nästa varv är i maxtempo och där sätts varvtiden och passet avslutas med 1 avkylningsvarv. Alltså totalt 3 varv varav 1 är i maxtempo. De som väljer att köra KM time attack final kommer att få en startordning som baseras på kvaltiderna som presterats under dagen. Därefter släpps bilarna ut med 20 sekunders mellanrum för att det inte skall vara någon risk att någon hinner ikapp någon annan.
Resultat och kvaltider presenteras på skärm i VIP loungen/läktaren samt i appen speedhive.mylaps.com som du laddar ner innan tävling i din telefon.
OBS! Glöm inte att göra egenbesiktningen. Hämta mallen här, skriv ut, fyll i samt ta med dig till KM-helgen på Mantorp.
Anmälan
Samtliga deltagare (förare) behöver göra sin anmälan på hemsidan. Där anmäler ni även passagerare (OBS! min 16 år). Personförsäkring (SMA engångslicens) bokas i samband med anmälan.
Passagerare som inte är kopplade till en särskild förare kan lösa sin SMA engångslicens på plats. Prata med någon av funktionärerna i gula västar.
Krav på hjälm samt heltäckande klädsel gäller samtliga, både förare och passagerare.
(Länk till anmälan hittar du längre ner)
Prislista
Bankörning träning, kval samt tävling (hela dagen) | 1500:- (2000:-) |
Bankörning träning (förmiddag) | 1100:- (1600:-) |
Engångslicens (SMA) för dig som ej har SMA- licens | 250:- |
Prova på bankörning (anmälan på plats) | 500:- |
OBS! Anmälningar t.o.m. 21 juli, samt att betalning är gjord så ingår piké- tröja, glöm inte att ange storlek.
Anmälningar efter 21 juli tas emot men med en förhöjd avgift (inom parentes)
OBS!
Inom CCS Racingsektion har vi även i år beslutat att tävlingsmomentet kommer att köras som Time Attack Shout Out. Anledningen är att främja säkerheten samt att majoriteten av tidigare deltagare föredrar den tävlingsformen.
Boende
Campa på Mantorp Park. Tält, husvagn, husbil, etc. Det finns el, duschar, toaletter m.m. att nyttja.
Eluttag finns i boden mellan ”Barsebäck” och Dragracingstrippen. El-centraler planeras att finnas tillgängliga med kablar dragna från el-boden. Anslutningskablar för el ombesörjs av varje enskild medlem, detta finns inte tillgängligt för alla som behöver detta.
- Det finns begränsat antal stugboenden på banan och logement dito till humana priser.
- Tips: Anmäl dig som funktionär så får du förtur till en plats.
Vad kostar det?
Campingen på Mantorp 0:- OBS! I första hand anmälda deltagare till KM. Övriga i mån av plats.
Det går alldeles utmärkt att stanna till söndag på campingen för de som önskar.
Övrigt boende
- Hotell Miskarp 0142-803 50 Hotell Miskarp, ev fullbokat
- Sjögestad Motell 013-820 90 Sjögestad Motell, ev fullbokat
- Det finns andra alternativ – hotell, motell, vandrarhem i närheten(Linköping, Mjölby, etc. Kolla på hotels.com och/eller booking.com)
Lunch
Restaurangen på Mantorp Park är öppen 08:00 – 15:00. Notera i anmälan om ni planerar att äta där så förbokar vi antalet luncher. Maten betalas på plats av var och en. Restaurangen har ett visst utbud av diverse övrigt (fika, dryck, glass etc).
Information kring dagsprogrammet publiceras via facebook Club Corvette Sweden Racing samt anslås vid incheckningen.
Programmet samt övrig nyttig information kommer även att mailas ut till samtliga förhandsbokade deltagare i god tid innan eventet.
Anslagstavla
Anslagstavla med diverse information finns i den av boxarna där incheckning sker i banracingdepån.
Samordnare
Ansvarig Club Corvette Sweden Racing
Hans Färemo 070-779 20 28
Bankörning
Bengt Lindblad 076-141 14 00
========== Anmälan till KM ==========
Ansvarstext
OBS! I anmälan avkrävs du ett godkännande att du läst och förstått nedan
INFORMATION TILL ER SOM SKALL KÖRA
Ansvar och försäkringar
Den som deltar i detta arrangemang gör det under eget ansvar och på egen risk som vid alla aktiviteter på racerbanor. Svenska Motorsport Alliansen (SMA), banägare, arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person eller sakskador som under arrangemanget drabbar deltagaren.
Klubbens försäkring gäller främst tredje person, åskådare och funktionärer. Den täcker inte materiel, dig själv eller din bil. Skadar du andra personer under arrangemanget är deras skador täckta av denna försäkring.
Förare är olycksfallsförsäkrade genom den förarförsäkring du får via din SMA-licensen. Ni som inte har SMA-licens måste teckna en prova på licens.
Bilens trafikförsäkring gäller ej för några materiella skador. Om du skadar din egna bil gäller generellt inte din vanliga bilförsäkring utan du får personligen svara för kostnaden. Det är upp till varje förare att kontrollera eventuella undantag med sitt egna försäkringsbolag inför varje tillfälle.
Materiella skador på anläggningen ansvarar föraren för, om du exempelvis kör sönder ett räcke, tidtagarutrustning etc. Vid eventuell sammanstötning mellan fordon ansvarar respektive bilägare för samtliga kostnader för reparation etc. av sitt eget fordon.
Förarmöte
Det är obligatoriskt för samtliga förare att delta vid respektive förarmöte!
Räddning och ambulans
Klubben har hyrt in räddningsbil samt ambulans med utbildad personal för att hålla en hög säkerhetsnivå på arrangemanget. Dessa är på plats hela helgen och är beredda att rycka ut vid eventuella incidenter.
Säkerhet
Nytt för i år är att klubben även köpt in tjänsten med elektroniska ”flaggor” istället för traditionella flaggvakter. Allt som händer på banan registreras dessutom av 24 st kameror som övervakas av en fysiskt person placerad i NGK-tornet.
Förarkrav
Du måste ha körkort och licens för banracing eller dragracing. Glöm inte att lösa ut din licens i tid! Ta med giltig licens för till Mantorp!
Saknar du licens kan du teckna en ”prova-på”-licens. På plats för 250 kr
Ljud
Max ljudgräns för helgen är 105 dB
Besiktning
Vi tillämpar egenbesiktning av fordonet. Dokument för detta hämtar du här och lämnar ifylld och signerad vid incheckningen. (länken går till ett PDF-dokument)
Bankörning
Utkörning på banan får endast ske vid grönt ljus samt ögonkontakt med banpersonal vid utsläppet. Den vita linjen får EJ korsas! Se upp för upphinnande bilar som redan finns på banan.
Körning
Försök att hålla ditt idealspår och undvik att göra oförutsedda eller plötsliga sidoförflyttningar.
Håll noggrann uppsikt på andra bilar, ljustavlor och funktionärer.
Kolla motorinstrument regelbundet.
Omkörning
Blir du ikappkörd kommer du bli omkörd, men håll ditt idealspår. Den som kommer ikapp ansvarar för att köra om på ett säkert ställe, företrädesvis långa rakan.
Avsluta körning
Kör ett kylvarv i lugnt tempo så att bromsar & drivlinan kyls. Var uppmärksam i backspegeln, håll åt sidan, slå på blinkers & släpp förbi andra bilar.
Påfrestningen på bromsarna är extrem vid bankörning det kan leda till bromsbortfall pga slitage eller kokande bromsvätska. För att minska risken för problem följ nedanstående råd Se till att dina bromsar är i toppskick.
När du bromsar, gör så hårda & korta inbromsningar som möjligt, undvik mjuka & långa inbromsningar då det hettar upp bromsarna onödigt mycket.
Om bromsarna känns konstiga, kör ett kylvarv i lugnt tempo utan att bromsa och gå in i depå.
Antispinn/sladd
När du lärt dig köra och kan köra bilen precis så att den inte löser ut, inser du att du inte har så mycket att vinna på att stänga av den, och om du inte har den erfarenheten är det dumt att stänga av den.
Avåkning
Om du kör av, kör rakt fram. Vänta tills hastigheten sjunkit & banan är fri innan du kör upp igen. Kör ett kylvarv i lugnt tempo utan att bromsa, avsluta körningen & kontrollera bilen. Om bilen fastnar/ej går att köra, stanna i bilen till hjälp anländer.
Flaggsignaler
Vid körning på banan ges signaler via ljustavlor runt banan.
Gul flagg = Hinder på banan, sänk farten, omkörningsförbud!
Grön flagg = Fritt fram att återuppta körning och omkörningar.
Röd flagg = Loppet avbryts, kör omedelbart in i depå.
Blå flagg = Släpp förbi snabbare/upphinnande bil.
Svart flagg = Kör in i depå vid första möjliga tillfälle! Avser enskild bil och förare.
Den som inte följer signalerna beordras omgående lämna banan, dvs. får svart flagg.
Tävlingsledningen tar därefter en diskussion med vederbörande, uteslutning kan förekomma.
VIKTIGT
Kör med förnuft!
Max hastighet i depån är 10 km/h, dvs gånghastighet!
Följ funktionärernas anvisningar & var uppmärksam på avspärrningar
Lyssna på och följ de uppmaningar som ges vid förarmöten och genomgångar för att vi ska få en helg utan tillbud eller olyckor.
Om du bryter mot ovanstående regler kan du stängas av & tvingas lämna området.
PRELIMINÄRT PROGRAM
Fredag
15.00 (inte tidigare) Tillträde till Mantorp 16.00 – 18.00 Incheckning och överlämning av protokoll för egenbesiktning
07.30 Kvittera ut transpondrar 08.00 Förarmöte 08.45 Incheckning för de som är kvar från fredagen 09.00 – 12.00 Bankörning träning 13.00 – 16.55 Bankörning kval och tävling 17.00 ca Prisutdelning Detaljerat program kommer att sändas ut samt anslås på Mantorp Park. OBS! Reservation för eventuella felskrivningar och programändringar Förarmöte sker i VIP loungen ovan depåboxarna (bredvid NGK Tornet) OBLIGATORISK NÄRVARO PÅ FÖRARMÖTET! OBS! Glöm ej att återlämna transponder efter avslutad körning!
|