CCS Racing bjuder in till weekendträff 10-12 augusti på Mantorp Park med bankalas och klubbmästerskap
Välkommen till en CCS-weekendträff med härligt umgänge i kombination med Corvettekörning på Mantorp Park. En träff med möjlighet för alla att få njuta av bil i alla dess former. Vare sig du vill köra, åka med eller bara umgås, njuta och se på.
Evenemanget ger alla i CCS möjlighet att under roliga och säkra former testa sin Corvette på en riktig bana.
Anmälan till Bankalaset och Klubbmästerskapet sker via hemsidan senast den 25 juli. Anmälan öppnar den 29 juni.
Tidigare år har CCS bjudit in till det traditionella Klubbmästerskapet i augusti där flera av oss Corvetteägare har fått möjlighet att tävla mot varandra.
Eftersom vi ser att intresset ökar alltmer kring att få testa sig själv och sin Corvette under säkra former bjuder vi in till några dagar med möjlighet för alla att få njuta av bilkörning i olika former, men utan krav på att tävla för den som inte vill det.
Fredag är i första hand dagen med fokus på nybörjare samt fri träning i olika hastighetsgrupper. Lördag är det lite mer ”allvar” med kval under dagen samt tävling som avslutning.
För dig som är nybörjare och/eller har kört på bana tidigare och inte avser att tävla.
- Prova att köra Corvette på bana (inte racing eller tävling) för att känna vilken säker bil Corvette är. Kör i din takt och hastighet. Olika hastighets- och erfarenhetsgrupper.
- Prova att köra Corvette på dragracingbana 402 m.
- Som förare får du värdefull körträning om du deltar i någon av dessa aktiviteter. Upplev hur kul det är att verkligen köra Corvette. Inte bara till onsdagsfikat.
- Be att få åka medåkning med någon med mer erfarenhet, eller annan bil än du själv har. Både roligt och lärorikt!
Att lära sig tekniken att köra korrekt på en bana är för de flesta något utöver det vanliga. Ta chansen och prova du med!
Helgens aktiviteter är en meny där du kan välja och vraka bland ett antal olika aktiviteter:
- Bankörning
”Gratistesta” med möjlighet till efteranmälan ”provapå” vid banan. Körning på fredag, samt i mån av tid på lördag. Körningen innebär ett kort körpass (10 min) efter pacecar med extra stora säkerhetsmarginaler för att bekanta dig med bansträckningen och känna hur det känns att vara på banan. Vill man därefter utöka till ”provapå” delas man in i nybörjargrupp och kör enligt separat schema. Anmälan på plats, prata med någon av funktionärerna i gula västar.
- Dragracing
”Gratistesta” med möjlighet till efteranmälan ”provapå” vid banan. Körning på fredag, samt i mån av tid på lördag. Körningen innebär 1 st repa på dragstrippen. Vill man därefter utöka till ”provapå” har man ytterligare 5 st repor till sitt förfogande. Anmälan på plats, prata med någon av funktionärerna i gula västar.
Tävling i Klubbmästerskapet
för de racesugna kommer vi att erbjuda Klubbmästerskapet som körs i både
- Dragracing
- Banracing/time attack
Priser vi kör om
- Dragracing – Bracket
- Dragracing – Snabbaste bil
- Dragracing – Tomtens Vandringspris, Närmast 10,99
- Banracing/time attack – <500 hk
- Banracing/time attack – >501-600 hk
- Banracing/time attack – >601+ hk
- Banracing/time attack – Oldies/C4 original
- Banracing/time attack – Snabbaste bil
Anmälan
Samtliga deltagare (förare) behöver göra sin anmälan på hemsidan. Där anmäler ni även passagerare (OBS! min 16 år). Personförsäkring (SMA engångslicens) bokas i samband med anmälan.
Passagerare som inte är kopplade till en särskild förare kan lösa sin SMA engångslicens på plats. Prata med någon av funktionärerna i gula västar.
Krav på hjälm samt heltäckande klädsel gäller samtliga, både förare och passagerare.
Länk till anmälan hittar du längre ner
Prislista
Köra, dragracing/banracing hela helgen | 2200:- (2700:-) |
Engångslicens (SMA) för dig som ej har SMA- licens | 250:- |
Extra förare på din bil | 1100:- (1350:-) |
Prova på dragracing, 5 repor (anmälan på plats) | 500:- |
Prova på banracing (anmälan på plats) | 500:- |
OBS! Anmälningar t.o.m. 25 juli, samt att betalning är gjord så ingår piké- tröja, glöm inte att ange storlek.
Anmälningar efter 25 juli tas emot men med en förhöjd avgift (inom parentes)
OBS! NYTT FORMAT 2023
Inom CCS Racingsektionen har vi i år beslutat att prova ett alternativt upplägg för den avslutande tävlingen i banracing under lördagen. Mer information gällande detta finns att hämta här, (länk till ett PDF-dokument).
Boende
Campa på Mantorp Park. Tält, husvagn, husbil, etc. Många väljer detta alternativ. Här finns el, duschar, toaletter m.m.
Eluttag finns i boden mellan ”Barsebäck” och Dragracingstrippen. El-centraler planeras att finnas tillgängliga med kablar dragna från el-boden. Anslutningskablar för el ombesörjs av varje enskild medlem, detta finns inte tillgängligt för alla som behöver detta.
- Det finns begränsat antal stugboenden på banan och logement dito till humana priser.
- Tips: Anmäl dig som funktionär så får du förtur till en plats.
Vad kostar det?
Campingen på Mantorp 0:- OBS! I första hand anmälda deltagare till KM. Övriga i mån av plats.
Det går alldeles utmärkt att stanna till söndag på campingen för de som önskar.
Övrigt boende
- Hotell Miskarp 0142-803 50 Hotell Miskarp, ev fullbokat
- Sjögestad Motell 013-820 90 Sjögestad Motell, ev fullbokat
Det finns andra alternativ – hotell, motell, vandrarhem i närheten(Linköping, Mjölby, etc. Kolla på hotels.com och/eller booking.com)
Lunch
Restaurangen på Mantorp Park är öppen 08:00 – 15:00. Notera i anmälan om ni planerar att äta där så förbokar vi antalet luncher. Maten betalas på plats av var och en. Restaurangen har ett visst utbud av diverse övrigt (fika, dryck, glass etc).
Information kring dagsprogrammet publiceras via facebook Club Corvette Sweden Racing varje morgon kl 07:30 samt anslås vid incheckningen
Anslagstavla
Anslagstavla med diverse information finns i den av boxarna där incheckning sker i banracingdepån.
Samordnare
Ansvarig Club Corvette Sweden Racing
Hans Färemo 070-779 20 28
Bankörning
Bengt Lindblad 076-141 14 00
Dragracing
Jan Ernstsson 070-516 97 20
========== Anmälan till KM ==========
Ansvarstext
OBS! I anmälan avkrävs du ett godkännande att du läst och förstått nedan
INFORMATION TILL ER SOM SKALL KÖRA
Ansvar och försäkringar
Den som deltar i detta arrangemang gör det under eget ansvar och på egen risk som vid alla aktiviteter på racerbanor. Svenska Motorsport Alliansen (SMA), banägare, arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person eller sakskador som under arrangemanget drabbar deltagaren.
Klubbens försäkring gäller främst tredje person, åskådare och funktionärer. Den täcker inte materiel, dig själv eller din bil. Skadar du andra personer under arrangemanget är deras skador täckta av denna försäkring.
Förare är olycksfallsförsäkrade genom den förarförsäkring du får via din SMA-licensen. Ni som inte har SMA-licens måste teckna en prova på licens.
Bilens trafikförsäkring gäller ej för några person eller materiella skador. Om du skadar din egna bil gäller generellt inte din vanliga bilförsäkring utan du får personligen svara för kostnaden. Det är upp till varje förare att kontrollera eventuella undantag med sitt egna försäkringsbolag inför varje tillfälle.
Materiella skador ansvarar föraren för, om du exempelvis kör sönder ett räcke, tidtagarutrustning, någon annans bil osv. Så om du skadar andras bilar etc. gäller ingen försäkring utan du som förare får personligen betala alla kostnader.
Förarmöte
Det är obligatoriskt för samtliga förare att delta vid respektive förarmöte!
Räddning och ambulans
Klubben har hyrt in räddningsbil samt ambulans med utbildad personal för att hålla en hög säkerhetsnivå på arrangemanget. Dessa är på plats hela helgen och är beredda att rycka ut vid eventuella incidenter.
Säkerhet
Nytt för i år är att klubben även köpt in tjänsten med elektroniska ”flaggor” istället för traditionella flaggvakter. Allt som händer på banan registreras dessutom av 24 st kameror som övervakas av en fysiskt person placerad i NGK-tornet.
Förarkrav
Du måste ha körkort och licens för banracing eller dragracing. Glöm inte att lösa ut din licens i tid! Ta med giltig licens för till Mantorp!
Saknar du licens kan du teckna en ”prova-på”-licens. På plats för 250 kr
Ljud
Max ljudgräns för helgen är 105 dB
Besiktning
Vi tillämpar egenbesiktning av fordonet. Dokument för detta hämtar du här och lämnar ifylld och signerad vid incheckningen. (länken går till ett PDF-dokument)
Bankörning
Utkörning på banan får endast ske vid grönt ljus samt ögonkontakt med banpersonal vid utsläppet. Den vita linjen får EJ korsas! Se upp för upphinnande bilar som redan finns på banan.
Körning
Försök att hålla ditt idealspår och undvik att göra oförutsedda eller plötsliga sidoförflyttningar.
Håll noggrann uppsikt på andra bilar, ljustavlor och funktionärer.
Kolla motorinstrument regelbundet.
Omkörning
Blir du ikappkörd kommer du bli omkörd, men håll ditt idealspår. Den som kommer ikapp ansvarar för att köra om på ett säkert ställe, företrädesvis långa rakan.
Avsluta körning
Kör ett kylvarv i lugnt tempo så att bromsar & drivlinan kyls. Var uppmärksam i backspegeln, håll åt sidan, slå på blinkers & släpp förbi andra bilar.
Påfrestningen på bromsarna är extrem vid bankörning det kan leda till bromsbortfall pga slitage eller kokande bromsvätska. För att minska risken för problem följ nedanstående råd Se till att dina bromsar är i toppskick.
När du bromsar, gör så hårda & korta inbromsningar som möjligt, undvik mjuka & långa inbromsningar då det hettar upp bromsarna onödigt mycket.
Om bromsarna känns konstiga, kör ett kylvarv i lugnt tempo utan att bromsa och gå in i depå.
Antispinn/sladd
När du lärt dig köra och kan köra bilen precis så att den inte löser ut, inser du att du inte har så mycket att vinna på att stänga av den, och om du inte har den erfarenheten är det dumt att stänga av den.
Avåkning
Om du kör av, kör rakt fram. Vänta tills hastigheten sjunkit & banan är fri innan du kör upp igen. Kör ett kylvarv i lugnt tempo utan att bromsa, avsluta körningen & kontrollera bilen. Om bilen fastnar/ej går att köra, stanna i bilen till hjälp anländer.
Flaggsignaler
Vid körning på banan ges signaler via ljustavlor runt banan.
Gul flagg = Hinder på banan, sänk farten, omkörningsförbud!
Grön flagg = Fritt fram att återuppta körning och omkörningar.
Röd flagg = Loppet avbryts, kör omedelbart in i depå.
Blå flagg = Släpp förbi snabbare/upphinnande bil.
Svart flagg = Kör in i depå vid första möjliga tillfälle! Avser enskild bil och förare.
Den som inte följer signalerna beordras omgående lämna banan, dvs. får svart flagg.
Tävlingsledningen tar därefter en diskussion med vederbörande, uteslutning kan förekomma.
VIKTIGT
Kör med förnuft!
Max hastighet i depån är 10 km/h, dvs gånghastighet!
Följ funktionärernas anvisningar & var uppmärksam på avspärrningar
Lyssna på och följ de uppmaningar som ges vid förarmöten och genomgångar för att vi ska få en helg utan tillbud eller olyckor.
Om du bryter mot ovanstående regler kan du stängas av & tvingas lämna området.
PRELIMINÄRT PROGRAM
Torsdag
15.00 (inte tidigare) Tillträde till Mantorp 16.00 – 18.00 Incheckning och överlämning av protokoll för egenbesiktning Förarmöten. Obligatoriskt för respektive typ av körning. Dvs bankörning för sig dragracing för sig.
Vilken typ av körning som kör när meddelas varje morgon klockan 07:30 Fredag 08.15 Förarmöte banracing 10.00 Incheckning för de som är kvar från torsdagen 09.00 – 12.30 Bankörning 13.00 Lunch 13.45 Förarmöte dragracing 14.00 – 16.55 Dragracing Lördag 08.15 Förarmöte dragracing 09.00 – 11.30 Dragracing 11.30 Lunch 12.00 Förarmöte banracing 12.30– 16.55 Bankörning-racing 17.00 ca Prisutdelning Detaljerat program kommer att anslås på Mantorp Park. OBS! Reservation för eventuella felskrivningar och programändringar Förarmöte sker vid dragracingstarten resp boxarna vid NGK Tornet OBLIGATORISK NÄRVARO PÅ FÖRARMÖTET! |