
När Corvette utvecklades var det nog aldrig meningen att det skulle vara en vinterbil, speciellt inte i cabriolet utförande. Men med rätt däck, klädsel och en förare som vågar så är ingenting omöjligt. Föraren är den välkände i Corvettekretsar Sven-Erik Mattsson från Linghed. När Sven-Erik, eller ”Minkos” som kompisarna från ungdomen kallar honom, för många år sen fick se alla fräna åkdon fräsande fram på isen på sjön Tansen och Grycken vid Grycksbo så ville han göra samma sak någon gång i framtiden. Nu var tiden inne att ta ut den senaste Corvetten som inhandlats på det slippriga underlaget. Försedd med hjul från en rallybil med 400 dubb och ett utstick på 8 mm i varje däck så finns det gott om grepp, det går knappt att spinna utan det bara sticker iväg utav bara f-n. Fälgarna kommer från BMW och däcken har 195/70 15” i dimension.
Corvetten är en C3 -68 med väldigt lågt tillverkningsnummer så motorn som är en 327:a är tillverkad 1967. Lätt trimmad med alu-toppar, headers och lite annat lull-lull så ger den nog 350+ hkr. Manuell 4-växlat ska det vara för trevligaste upplevelsen på isen. År 2021 såg Sven-Erik C3:an till salu på Facebook stående i Florida men hade kommit bara en vecka tidigare från den lilla staden Andover i Kansas. Han kontaktade en kompis i Falun som känner folk i Florida som kollade upp bilen och Sven-Erik fick också kontakt med tidigare ägaren. Allt kändes bra så det var bara att slå till. En vecka senare var den på väg till Sverige. Det här ska vara en bruksbil till skillnad från de andra två Corvetterna i garaget som är i utställningsskick. Vi får ju se hur det blir med den saken om vi känner Sven-Erik rätt.
Denna vinter har det körts på sjön Grycken, en 3,3 km lång bana har plogats upp så man får lägga en ”plogpeng” om man är sugen på att ut och sladda. Här har setts en del udda fordon som Chev Nova, en Hot Rod och flera olika motorcyklar. En till Corvette i form av en C6:a har också provat på att dansa runt på banan. Till nästa vinter om isen håller och det plogas är ni välkomna att testa.
Text: Benny Eriksson
Foto: Andreas Ericsson, Benny Eriksson