Tusenkonstnären Anders Törnblom har i sitt liv varit med om det mesta. Krönikör i motortidningar som han varit så när man läser om alla dråpligheter karln råkat ut för så förstår man vilket rikt liv Anders haft och har fortfarande. Bara namnet på stället, som var dagens mål på Corvetteträffen denna lördag, ”Teknik är kultur” säger det mesta. Anders är en berättare av rang och att få höra hans historier kan trollbinda vem som helst.
Det han brinner mest för är amerikanska bilar. Ett tag ägde han sextiotre fordon de flesta var jänkare men en och annan terrängbil fanns nog också när man läser krönikorna. Då var det nära att han gick in i väggen med att hålla ordning på alla bilar så det blev att sälja de flesta av dem. Ett tiotal fordon finns i alla fall kvar och vi fick ta del av historierna om några av dessa, för det är viktigt för Anders att varje fordon ska ha en historia att berätta.
Den bil som är Anders favorit och helst åker i på cruisingar är en grön Auburn Speedster boattail, köpt från ett museum i Tyskland 2004. Corvette C2 coupé är en efterföljare med boattail. Anders hade sett denna skönhet några år tidigare och då bestämde att den skulle bli hans. I över 18 månader, varje månad, ringde Anders till muséets ägare och tjatade att få köpa den och till slut så gav ägaren med sig. Bilen är unik på så sätt att den är byggd på fabriken, av en enda person, i originalutförande men ändå som replika genom att det är efter 1937 då sista byggdes. Endast 143 st exemplar byggdes av denna modell. Det sitter ingen rak åtta under huven utan en 351 V8 från Ford.
Delar från Chevrolet har nästa bil i samlingen, en Excalibur serie 3 Phaeton tillverkade 1975-1979, som Anders köpte för 25 år sen i Mjölby. Motor som är en 454 med kopplade avgasrör som går genom huven så ser Excaliburn ut att gå som raket fast den står still.
1976 jobbade Anders i Los Angeles på en bensinmack och en dag rullade det in en gul/röd Hot Rod som han blev kär i. Det var en Ford -32 i det ovanliga 4-dörrars utförande med bakhängda bakdörrar, byggd 1968 i Texas. Anders försökte köpa den men det gick inte för sig. 42 år senare i Moratrakten fick Anders syn på samma Ford stående i en trädgård, knackade på hos ägaren och vips så hade den bytt husse. De som importerat Forden hade gått bet på att få den besiktad i Sverige så den hade blivit stående. Väl hemma i Fagersta så fixades Forden till med alla de attiraljer som krävdes för att gå igenom besiktningen, så nu rullar den lagligt. En Chev motor 350 ser till att den tar sig fram.
Ännu mer unik än alla de andra fordonen är en Hot Rod i militärgrön färg, man kan kalla den HPD som står för ”hopplockadedelar”. Karossen är från en Buick, taket med soltak är Peugeot, Saab framvagn, motor från Chev Blazer, växellåda från en Impala, bakaxel Jaguar, stolar Mustang. Motorn är en diesel V8 och sen det riktigt unika, en fördelningslåda från Dodge -42 gör bilen 4-hjulsdriven. Sen finns det två geigermätare i lådorna på sparksockeln utifall det skulle bli en tur till Tjernobyl. Med luftfjädring och stora hjul så blir bilen riktigt komfortabel att köra. Vilken annan Hot Rod har alla de här finesserna?
Det finns fler fordon i samlingen med sin historia att berätta om men det får vi ta en annan gång. Stort tack till Anders för historieberättandet och till Kjell och Maggan som ordnade dagens träff.
Text & Foto: Benny Eriksson