Gasa kan de flesta men att ta en kurva på bästa sätt så snabbt som möjligt det är svårare och kräver träning. Det var ett av målen denna lördag i maj när vi skulle testa hur det är att pressa sin Corvette lite mer än vad som kanske är lämpligt på allmän väg. Platsen är Monztabanan i Älvdalen som är en halkövningsbana för ambulansförare, polis, räddningstjänst, gasglada motorcyklister och bilklubbar. En 2,4 km lång slinga som idag kördes motsols med långa svepande kurvor, några tvärare böjar, underhållande backkrön och med ett par lite längre rakor där det går att komma upp över 150 km/h om man gasar på lite. Göran Carlsson som är vår Racingkontakt i distriktet har kört de flesta banorna i Sverige tycker att Monzta är en rolig och trixig bana att åka på.

Sebastian Hohenthal är idag vår guide och instruktör för att få oss att förstå hur kurvorna ska tas och bromsas på rätt sätt. Sebastian som racingförare var aktiv från 1994 till 2009 och har kört bl.a. Gokart, Formel-Ford och Formel-Renault. Tävlade bl.a. mot den idag aktuella Indianapolis 500 vinnaren Marcus Ericsson. Sebastian rattade idag som föråkare en BMW Hybrid som gick på el hela banan och alla frustande bensinslukare efter för att visa oss bästa spårvalet.

Vi samlade 10 st medlemmar med olika modeller, de flesta hade aldrig kört på bana men Bertil, Michael och Göran förstås har provat på bl.a. på Mantorp tidigare så dom gasade på friskt. Vi andra fick ta det lugnare, bli lite varm i kläderna och hela tiden tänka på att inte hornen i pannan skulle växa för mycket. Erfarenheten från dagen blir att det är nyttigt att testa på hur sin Corvette beter sig under press och man blir förvånad över vad den klarar av i kurvhastighet och bromskraft. Att det sen är riktigt roligt det är bara bonus.

Deltagare:

Rolf Vigström C3 -78

Michael More C5 -98

Anders Malmström C5 Cab -01

Bertil Carlsson C5 -01

Stefan Nyman C6 -08

Alexander Ihrfors C7 Z06 -15

Benny Eriksson C7 -16

Bengt Abrahamsson C7 Z06 -16

Göran Carlsson C7 Z06 C7R -16

Jan Grandin C7 Cab -18

 

Text: Benny Eriksson

Foto: Benny Eriksson, Anders Malmström

Lämna ett svar