Ett av Sveriges mest sevärda muséer, tycker undertecknad, om man gillar stora tunga fordon och tekniska prylar. Då är det mycket värt att göra ett besök på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Lördagsutflykten från Falun som Kjell & Maggan Lindfors hade ordnat i det helt fantastiska vädret drog 12 st Corvetter för färden till granndistriktet. Vi fick en historielektion om hur det svenska järnvägsnätet hade utvecklats under åren från 1840-talet. Det tog riktig fart först efter år 1850 då rälsen kunde tillverkas mer rationellt. Den svenska tillverkningen av lok, vagnar m.m. var omfattande i Sverige. Det tillverkades modeller i skala 1:10 som hade som syfte att ställas ut på mässor runt om i världen för att sälja den svenska tekniken. Olika miljöer i vagnar och arbetsställen har byggts upp för att vi skall få en blick hur det kunde se ut för mer än hundra år sen. Allt från fångvagn till kungavagn visades i sin rätta utstyrsel. Även några bilar hade letat sig dit. Den första eller rättare sagt den andra tillverkade svenska bilen fanns på plats. Gustaf Erikssons åkvagn Modell1901 från 1897. Nu stänger muséet i september och skall renoveras i 21 månader så sommaren 2019 är det nyinvigning. Det skall bli spännande och se vad som visas då, vi kommer gärna tillbaka.

Text & Foto: Benny Eriksson

son

Kategorier: Dalarna/Gävleborg

Lämna ett svar