En efter en rullar de in på parkeringen vid restaurang Dalaros i Hedemora, till slut så är nästan hela plan full med vackra Corvetter allt ifrån Östersund i norr till Stockholm i söder. Flerdagarsträff står på programmet och första dan startar med kortege genom Dalarnas äldsta stad Hedemora, ingen vanlig syn på stadens gator. Vi är på väg till en av Sveriges trevligaste pryl & bilsamlingar hos Elving Långdahl och hans Longvally garage i Grådö med en hel del ovanliga modeller av i första hand jänkare. Elving är en stor entusiast som gärna berättar historierna runt de olika objekt han har i sitt ”pojkrum”. Denna dag så fanns bl.a. DeSoto Golden Adventurer av både -57 och -59 års modell i samlingen. Bengt Lööv tipsade om att en -58 kan vara till salu, så nu finns även den i Elvings samling. Modellen som cab är tillverkade i bara några hundra exemplar (-57 300st, -58 82st, -59 97st) så det finns inte många i Sverige, av 59:an så finns det bara fyra och 15-tal kvar i hela världen.

Gysinge Bruk är vårt tillhåll på träffen. Vi bodde intill Dalälven i den magnifika herrgården som varit allt ifrån bostad till brukspatron, museum, PRO folkhögskola till att idag vara hotell i Jula gruppen. Gysinge Bruk har anor ända tillbaka till 1600-talet där man i första hand tagit fram järn. Vi gick runt bruket med guide som berättade om framtagningen och hur folket levde på den tiden. Ingen dans på rosor, om man säger så.

Lördagsturen gick på små vackra vägar via Hedesunda, Valbo och fram till Högbo Bruk där det vankades jubileumsfika. Uppställning i lång fin rad på gräsmattan till allmänhetens beundrande blickar och hurrarop. Vidare genom Sandviken där halva gänget kom på villovägar i en stor rondell, men det ordnade sig genom telefonkontakt med Göran Hahlin som slussade gänget till lämplig mötesplats med täten. Frid och fröjd till slut i den 38 bilar långa karavanen. Fram till Gammelstilla Bruk, mycket bruk idag men så kör vi ju runt i Järnriket Gästrikland. Järnframställningen är sen gammalt slut utan här tillverkas idag whisky sen 2012 då produktionen invigdes. GSW som dom kallar sig säger själva att dom är bara en femtedel så stora som Skottlands minsta destilleri och så vill dom förbli, nämligen småskaliga. Vi fick inta lunchen i fd klensmedjan där idag kunders beställda whiskyfat ligger för att mogna. Här inne kan man verkligen känna doften av ”Angels share”, inte så dumt. Några av oss som inte styrde Corvette fick även provsmaka den fina whiskyn i samband med en liten guidad tur i destilleriet.

Mingel och promenad i den vackra bygden, innan middagen skulle intas, fanns det förstås tid till. Det är ju ett av syftena med träffen att kunna umgås med kompisarna. Prisutdelning på kvällen är ett återkommande inslag på lördagen, alla fick en pryl som lottades ut på startnumret. Pris till längsta färdsträcka gick till Jonas & Carina Stenlund från Östersund. Längsta färdsträcka Oldies gick till Sven & Manuella Hansson från Norrtälje i sin C2 -65 roadster. Ett specialpris skulle också delas ut. Undertecknad som var enväldig domare utsåg Ove Karlsson från Järfälla med sin fantastiska guldfärgade C3 cab från -69, för snyggaste Corvette på träffen. Stort tack till alla trevliga och glada deltagare för denna gång.

Text: Benny Eriksson

Foto: Benny & Anita Eriksson

Lämna ett svar