30 år – 30 Corvetter
|
Text: Michael Niklasson och Bit-Marie Johannesson
Foto: Michael Niklasson, Ulf Ericsson, Kicki & Thomas Mellryd och Britt Kalson.
Tjolöholms slott är en byggnad i engelsk 1500 tals stil, så kallad Tudor-stil. Att man idag har så moderna skapelser som bilar och flygplan i dessa miljöer skulle för den oinvigde te sig som ett helgerån. Men det är som sagt bara för den oinvigde. För sanningen är att Tjolöholm slott i år ”bara” firar 100 årsjubileum. Slottet är alltså bara 49 år äldre än Corvetten, jämngammal med RollsRoyce och till och med yngre än både Ford, Vauxhall och Harley Davidson. Lägg till detta att slottet redan vid uppförandet var mycket tekniskt utrustat, både elektrifierat, utrustat med centralvärme och duschar, då förstår ni att miljöerna är perfekta för en motorshow. |
 Vårt clubtältsarrangemang med tält, flaggor och banderoller, kan det bli mycket bättre?
|
|
|
 Vi vill att folk skall se vad dom kommer till för monter. Här mottagningsgrupperingen med Mats Johanssons, Bo Åhs, Bengt Jarl och Sune Larssons bilar, kan det bli mycket bättre?
|
|
När Tjolöholm Classic anordnas för elfte året passade Club Corvette Sweden på att delta som en del av jubileumsfirandet. Cluben samlade hela trettio Corvetter på en mycket snygg och strategiskt placerad utställningsyta. En tanke hade ju varit att kunna ha med en bil från vardera årsmodell av de trettio åren. Men vi valde istället att visa en så bred bild som möjligt av vårt bilmärke, nytt som gammalt, standard som modifierat. |
|
I år hade vi hamnat bland det främsta utställningsytor som besökarna möttes av. Något som märktes eftersom ytan var full av folk hela tiden. Att utnämna någon speciell bil som tilldrog sig mest intresse av besökarna går inte, det skulle väl i så fall vara vår corvgrillning i såfall. För även detta år bjöds alla medlemmar på corv, potatissallad, grönsallad, dricka, kaffe och kakor. Köerna till grillen var lång, för vem blir inte hungrig av att vandra runt och titta på alla fantastiska fordon som var utställda. Tyvärr fick vi avvisa många besvikna utställningsbesökare som inte var medlemmar också, men vi tror dom överlevde ändå.
|
|
 Corvkön var lång, sittplatserna upptagna och humöret var på topp, kan det bli mycket bättre?
|
|
|
 En översikt över vårt utställningsområde, vår monter syns längst bort till höger i bild. Det var mycket folk i rörelse som ni kan se, kan det bli mycket bättre?
|
|
Tjolöholm Classic Motor är nu inte bara en bilutställning av klassiska bilar. Nej, detta är en bred familjeaktivitet. Här fanns aktiviteter som passade för de allra minsta till sådant som passade de äldsta med en bredd som imponerade. Därtill fanns det uppvisningar i så vitt skilda aktiviteter som mc-körning över bilar till flyguppvisningar. På flygsidan deltog inte bara räddningstjänsten med sin ytbärgarhelikopter utan också ultralätta flygplan och uppvisningsgruppen Team 60 med sina SK60-plan. De sistnämnda var en riktig rysarupplevelse. Att se dessa flygplan göra sina loopar och rollar i så perfekta och tighta formeringar lämnade nog ingen oberörd. Tänk att de hade ner mot tre decimeter mellan vingspetsarna i en del moment! |
|
|
|
Team 60 med sina SK60 i den split som avslutar deras show, kan det bli mycket bättre?
|
Att Tjolöholm Classic Motor är en attraktiv tillställning märks främst på två saker, dels att den drar till sig över 900 utställare och dels lockar det smått fantastiska besökarantalet av 10.000 personer. Ni som hade fjolårets gyttjebad i minne kan glömma det, i år var förutsättningarna nästintill perfekta. Uppehåll och strålande sol mötte oss alla, nåväl vinden blev lite väl häftig fram på eftermiddagen så vi tvingades plocka ner tälten för att inte riskera att dessa lättade eller gick sönder. Trots detta kan vi sammanfatta årets utställning som en riktig hit.
|
|
 En av de grupperingar av Corvetter som besökarna möttes av. Här en av de C4-grupperna vi fick ihop, kan det bli mycket bättre?
|
|
|
PS. Med tanke på köerna på hemvägen, varför står bilar still när det är rusning? DS.
|
|
|
Många var det som lät sig smaka av kaffet, här är det Bosse och Lena som verkar uppskatta livet vid clubtältet.
|
|
Dags för en paus och vila benen lite, Bosse och Lotta Bäckström var nog glada åt våra stolar.
|
|
I en av C4-grupperingarna återfanns Corvetter ägda av Ulf Ericsson, Tommy Gustavsson och Lasse Zachrisson
|
|
En av de få stunder det var glest vid tältet. Leif Johansson verkar förvånad över fotografens intresse.
|
|
Denna vy av ”Jesus bilen” kommer nog många att se denna sommar. Med den snärt Kaij fått i maskin kommer han nog att visa bakljusen för många av oss.
|
|
Kaij’s Jubileums 03:a, Thomas Ohlssons 00:a cab och Claes Parkner’s 03:a cab utgjorde ett par av de C5:or som visades upp
|
|
Två läckra fronter som besökarna möttes av. Dels Bo Åhs lätt custade 92:a cab och dels Mats Johanssons original 65:a cab. I bakgrunden syns Bengt Jarls 91:a och Sune Larssons 58:a, äldsta bilen i montern.
|
|
Jesper Johanssons röda 67:a cab och Göran Widmarks 65:a cab är två utmärkta exempel på bilar från denna årsgrupp. Den smått mytomspunna ”Jesus-bilen” som skymtar i bakgrunden är ett tidstypiskt custombygge
|
|
Bilar från 1973 till 1981 i standard utförande visade Leif Braathen, Arne Hällquist och Lennart Tellbjer stolt upp.
|
|
Michael Niklasson, Thomas van Manen och Morgan Johanssons bilar var exempel på lätt modifierade Corvetter mellan åren 69 till 74
|
|
Blandad kompott, Tommy Nilssons 93:a, Ingemar Ljungs C5:a och Jan Jacobssons 86: cab bildade en blandad och snygg gruppering bredvid clubtältet
|
|
Unga som gamla, alla verkade trivas vid tältet. Johanna verkar dock ha annat i blicken än kaffe och corv, det är något vi som mött henne på GoCart-mästerskapen förstår
|
|
När benen känns tunga är det gott att kunna sträcka på benen ett
|
|
Grillmästaren Kaij lämnar detaljerade instruktioner till en av lärljungarna vid corvgrillen denna dag.
|
|
Thomas van Manen presenterar sig för övriga i sällskapet vid bordet.
|
|
Corv, sallad och drickor slank lätt ner i hungriga strupar
|
|
En annan vy av Jan Jacobssons och Ingemar Ljungs bilar
|
|
Bo Bäckström 69:a och Kent Samuelssons 72:a bigblock bildade en egen liten grupp.
|
|
Ulf Ericssons 87:a i förgrunden och ett myller av besökare i bakgrunden är en trevlig syn på en utställning
|
|
Owe Lindahl och Lena Jägdahl, våra clubprylförsäljare, passade på att gästa oss denna dag. Med sig hade dom sin 92:a cab.
|
|
Mats 327:a verkar trivas perfekt i gröngräset och solskenet
|
|
Den andra lärljungen vid grillen denna dag, en lycklig Bo Åhs.
|
|
Serveringsbordet är dukat och klart för alla hungrande medlemmar. När alla var mätta och nöjda återstod inte mycket av det framdukade.
|
|
En relaxad diskussion vid kaffebordet
|
|
Många var besökarna som sagt, dessa passar på att beskåda Lennart Tellbjers gula 73:a.
|
|
Flaggorna vajar i vinden, solen blänker i lacken och naturen är fräscht grön, vilken inramning kan var bättre?
|
|
Bengt Jarl lyfter på hatten för det fina vädret och låter besökare beskåda den beskådningsvärda maskinen i 91:an.
|
|
Här sitter man på ljugarbänken medan vi andra packar och sliter. NEJ, skämt åt sido, dessa personer hade redan hjälpt till att packa ihop montern och satt nu och väntande tillsammans med oss andra på att köerna ut ur området skulle lätta. Vi tackar er tacksammast för hjälpen.
|
|
Morgan Johanssons 69:a med 70-tals stuk på lackeringen var ett uppskattat nostalgiskt inslag i vår monter
|
|
Göran Widmarks 65:a convertible skimrade i solljuset
|
|
Efter många långa års väntan så kom då ”Jesus-bilen” äntligen ut på gatorna igen. Det är Kaij Assarsons customizerade 67:a coupe som alla hört talas om men ingen sett – därav ”Jesus”. För den uppmärksamme kan vi nämna att alla paret Kalson/Assarsons bilar var med i år, såväl Kalson; Fifty som Kaij kunde beskådas av besökarna.
|
|
Att arrangemanget passade såväl ung som gammal torde väl härmed vara bevisat. För vem kan säga om Jaimie eller Robert ser ut att trivas bäst?
|
|
Claes Parkner visade upp sitt nyförvärv, en grå 03:a convertible
|
|
En annan syn över grupperingen av 63-67:or. Göran, Jesper och Kaijs bilar i vacker pose.
|
|
Äldsta bilen i vår monter var Sune Larssons 1958 convertible. Trots uppstarts problem kvällen innan kunde Sune som tur var visa upp sin klenod.
|