
Det här är en bedömning där man inte tävlar mot andra utan istället jämför sin Corvette mot en fastställd skala. Modellerna C1 till C4 är välkomna. Vid en Standardbedömning går domarna igenom Corvetten på ca 50 viktiga punkter under ca 20 minuter enligt ett domarprotokoll fördelade på:
Chassi
Motorrum
Inredning
Kaross
Krom och listverk
Om tillräckligt med poäng uppnås kvalificerar man sig till Excellencebedömningen som fokuserar på funktion och kontroll av nummer. Denna del tar ytterligare ca 30 minuter.
Tre klasser finns inom Standardbedömningen:
Survivor (Orenoverad bil)
Original (Renoverad bil)
Custom (Modifierad bil)
Kvalificering i klass ovan krävs för:
Excellence
Survivor är klassen för den som har en orörd Corvette som åldrats med värdighet. Bilen ska självklart vara i gott skick och det är helt okej att renovera slitdelar, men det ska vara utfört på “rätt” sätt. Små klisterlappar där det står “made in Taiwan” ger domarna gåshud. Här är tidsresan viktigare än nyskick ner i minsta detalj. Lite förenklat kan man säga att domarna gillar att se originaletiketter och färgmarkeringar, så länge som det inte är ägaren själv som satt dit dem. Om ägaren har en Corvette för klassen Survivor så vet han om det.
Original är klassen för den som har en Corvette som genomgått en renovering i stort eller smått. Vinnaren i den här klassen är en Corvette i samma skick som när den stod hos återförsäljaren. Lite förenklat kan man säga att domarna gillar att se etiketter och färgmarkeringar och det är helt okej att ägaren har satt dit dem själv.
Custom är klassen för den som har en Corvette som avviker på något sätt jämfört med hur den såg ut då den lämnade fabriken. Exempel på permanent ombyggnad: luftintag, skärmbredd, scop, vingar, spoiler, chassiförändringar, bromsförändringar, förkromning, omgjorda inredningar, effektlackering, folier. Även utrustning som inte fanns som standard-tillbehör tex Greenwood kit.
Excellence är en mer ingående bedömning för de olika klasserna, Funktionskontroll utförs och ett antal av Corvettens olika identifikationsnummer gås igenom. För att kunna ställa upp här krävs ett tidigare bedömningsresultat enligt Standardbedömning med erhållet Guld. Bedömningen kan genomföras i direkt anslutning till godkänd Standardbedömning.
Vi vill uppmuntra att de äldre Corvetterna körs till träffarna. Därför är det tillåtet med ett fåtal undantag i klasserna Original och Survivor från original gällande säkerhetsdetaljer såsom säkerhetsbälten och radialdäck. Detta för att inte straffa med poängavdrag dem som vill ha en säker och användarvänlig Corvette. Standardbedömning genomförs i regel på de större träffarna såsom Sommarmötet och Skandinaviska Corvetteträffen
Man kan erhålla maximalt 169 poäng.
Brons 107 – 136 poäng
Silver 137 – 157 poäng
Guld 158 – 169 poäng
En Standardbedömning tar ungefär 20 minuter och en Excellencebedömning tar ytterligare ca 30 minuter om du kvalificerar. Du förväntas finnas till hands för att hjälpa domare med öppning av dörrar, motorhuv osv, samt svara på frågor om din Corvette. Du och din Corvette skall även finnas tillgänglig efter bedömningen för eventuella kompletteringar. Innan bedömningen utförs sker en förbesiktning och domare har rätt att avvisa Corvetter som ej är hela, rena eller av annan anledning ej anses komma upp i tillräckligt med poäng. Tänk på att plocka ur alla lösa delar, fälla upp suffletten eller sätta takluckorna på plats innan du kör fram.