
Det var hög klass på alla bilar som anmälts till CCS Standardbedömning. Bara silver och guld delades ut. Med tanke på regnets som tidigare i veckan hade utlovats hade arrangören av SCT2014 reserverat platsen direkt utanför hotellets reception. En mycket bra plats då där fanns ett rejält tak att ta skydd under. Här var det också mycket folk i rörelse och många var intresserade av det som hände. Lite väl intresserade kanske då fler än domarna hängde ner i motorrummen. Publiken fick vänligt men bestämt order om att kliva tillbaka några meter och låta domarna få lite svängrum.
Första bil att bedömas var Jan Bachs C3:a från Norge. En otroligt fin cab med rejäla sidepipes vilka lät ordentligt. Ett silver kammade han hem. Arild Sands -58:a var inte att leka med den heller. En renovering av högsta klass visades där upp. Det hela blev guld och han gick vidare till Excellencebedömningen där domarna kontrollerade funktion och corvettens nummer. Här var det någon detalj som inte hade den rätta siffran och det blev poängavdrag. En annan bil som stack ut var den knallorangea -82:an, ombygg och breddad säkert en halvmeter med ett Greenwood kit. Ägaren Björn Roar Borgen ställde upp i customklassen, givetvis. Det ypperligt utförda arbetet belönades av domarna med ett guld. En annan som också fick ett guld för en minutiöst utförd renovering av en C3 -71 var Henrik kjær. Dessvärre kunde inte Excellencebedömningen genomföras på dessa guldbilar då de anlände ganska sent till Tylösand och bedömningen pga det kompiskörde med den C2:a det berättas mer om i nästa stycke. Att de kvalat till Excellencebedömning kan de självklart åberopa nästa gång bedömningar genomförs.
En C2:a från Norge var anmäld för att bedömas men den fick haveri på kopplingen i Göteborgstrakten på väg till SCT och anlände därför väldigt sent på eftermiddagen medels bärgningsbil. Domarna var sugna att trots detta göra en bedömning av den, dvs på bärgningsbilens flak, men just då brakade en av helgens värsta skurar loss och då ekipaget var för högt för att få plats under taket så fick planen överges.
Lennart Ahlstedt, ende svensk att våga sig på en bedömning denna dag kom med sin fina -82:a Collector Edition. Han var också den ende som ställde upp i klassen Survivor. Det är klassen där man lite förenklat kan säga att domarna gillar att se originaletiketter och färgmarkeringar, så länge som det inte är ägaren själv som satt dit dem. För klassen Original kan man säga att domarna gillar att se etiketter och färgmarkeringar och det är helt okej att ägaren har satt dit dem själv. Lennart blev lite nyfiken på det här och undrade om det inte skulle erbjudas fler domarutbildningar i klubbens regi. Det är inte omöjligt så håll utkik i distriktsutskick och på hemsidan framåt vårkanten.
Under tiden som bedömningen pågick berättade speaker Allan Holmlund om de olika modellerna och Corvettens historia.
Resultat
Namn | Land | Årsmodel | Klass | Poäng | Medalj | Excellence |
Jan Bach | Danmark | 1968 | Custom | 147 | Silver | |
Bjørn Roar Borgen | Norge | 1982 | Custom | 158 | Guld | Tidsbrist |
Henrik kjær | Norge | 1971 | Original | 154 | Guld | Tidsbrist |
Gert Holdt Andersen | Danmark | 1974 | Custom | 147 | Silver | |
Lennart Ahlstedt | Sverige | 1982 | Survivor | 146 | Silver | |
Arild Sand | Norge | 1958 | Original | 154 | Guld | 201 |
Domare |
Jörgen Sedeborn |
Stefan Larsson |
Claes-Göran Petersson |
Thomas Kindberg |
Lars Riggelsen |
Speaker Allan Holmlund |
Text och foto
Erik Jerkersson