Låg möter hög kan man nog påstå. Min C5:a har en markfrigång under spoilern på 5 cm och dessa monster till bilar har som lägst 30 cm under axlarna. Man kan nästan köra under med Corvetten, så höga är dom. Vi besökte denna lördagsutflykt Säters MK motorbana i Aspnäs och Off-Road gänget.
Magnus Nissan Patrol har en effekt på nästan 200 hkr men vridet som ligger på över 800 Nm är viktigare när man skall ta sig fram i oländig terräng. Naturligtvis är det riktig fyrkrafs som gäller för att ta sig fram i backar med nästan 45 graders lutning. Idag var det lugn körning som gällde när man skulle skjutsa slätåkande personer som är van att nästan släpa baken i asfalten, så att diffspärra alla hjulen behövdes inte, konstigt nog.
Jag fick äran att åka med Kalle i sin Jeep Rubicon från -08. En riktigt fint utrustad Jeep med automatlåda och V6, så här kunde man känna igen sig lite. Det märktes att Kalle har stor erfarenhet att ta sig fram över stock och sten. Han körde fantastiskt mjukt och med en känsla som få har.
Vi saknade Roger med sin 350 Chevamotor som han stoppat ner i en ”Sugga” Volvo RPTG 915 från 50-talet. Då hade vi också känt igen motorgången. Vi fick i alla fall uppleva V8 sången i Rexefjords Jeep Cherokee .
Tack till Off-Road gänget, det var en mycket intressant och annorlunda upplevelse, tyckte vi.
Tillbaka i våra lågbyggda fordon så kände vi oss hemma igen. Färden gick vidare med cruising vid vackra Dalälven, Sveriges tredje längsta älv med sina 54,2 mil, fram till Forsnäsgården. Vi hade åkt över Dalarnas stolthet samanlagt fyra gånger idag. Här avslutades dagen naturligtvis med käk, idag med paj och skagenröramackor.
Ni som vill se fler bilder från off-road körningar kolla på DalaOffroad.se
Text & foto: Benny Eriksson