Det finns vanliga bilbyggare och värre bilbyggare och så finns Tommy Fälth i Vikmanshyttan. Tommy bygger sina bilar från grunden med egensnickrad ram och kaross, i plåt naturligtvis. Motor, axlar och andra komponenter plockas från de bilar som han finner lämpliga, gärna från vad Chevrolet kan erbjuda. Tidigare bilar som Tommy renoverat är bl.a. AC Cobra -95, Mustang fastback -69, Cadillac De ville -58, Corvette Stingray Cab -71, Chrysler New Yorker Cab -61. Men nu är det Blue Steel som står på gården efter att i tretton år och ca: 4000 timmar jobbat med att forma till vad den är idag. Det ser ut som en Ford -37 framifrån men har en helt unik design i övrigt. Det är en Hot Rod som verkligen går att åka med, modern motor och drivlina t.o.m. katalysator finns under skapelsen. Friska bromsar och bra väghållning med luftfjädringen gör att komforten är på topp då andan faller på att åka till någon utställning. Med en vikt på endast 1400 kg så bär det iväg med bra fart då högerfoten trycks ner.

Genom att det finns bara ett enda exemplar av denna skapelse så har den också ett eget namn ”Blue Steel”. Karossen formas med ”Engelska hjulet” och andra pressverktyg, plåtsaxar och svetsar. Skärmarna kommer från Ford -37, taket från Saab V4 men båda är kraftigt modifierade. Motorn kommer från en Camaro, modell LT1 från -97 som bara hade gått 30 mil.  Växellådan är en GM TH700R4 automat. Bakaxel från Camaro. Framvagn från Mustang II. Bromsarna är från BMW och fälgarna är Coys 20×8,5 tum. Stolar från Audi S5. Det som inte finns att köpa får Tommy tillverka själv. Förutom ram, kaross så är det mycket detaljer som tanklocket, grillen, nav, inredning, m.m. som fått tas fram med Tommys goda kunnande.

Nästa bil som står på bygglistan har en förlaga från Australien och finns bara i ett exemplar.  Den här började Tommy med i augusti 2024 och idag står den med färdig ram och axlar, motor på plats. Karossen formas nu och blir naturligtvis i plåt. Genom att projektet är så nytt kan det bara avslöjas att motorn är en LS1 och kommer från 2019, sitter normalt i Corvette C7. Den här får inte ta tretton år att bygga som Blue Steel utan om kanske 3 år ska den vara körbar, säger Tommy. Stort tack till Tommy som ville visa vad han pysslar med.

Det här var vår första kvällstur för året och besöksmålet var riktigt intressant tyckte vi 34 deltagare i 19 st Corvetter. En trevlig fika i kvällssolen är inte heller fel.

Text: Benny Eriksson

Foto: Benny Eriksson och privat Robert Fälth.

Lämna ett svar