Kambyte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av axelg89 »

magnum skrev:Hejs

Jag har mailat Appelgren om mina toppar och han säger att jag måste få ner kompet från 11.3:1 som han tror det blir med musse topparna, så nu har jag frågat honom också om c:a 10.0:1 är ok eller inte.. Han tycker jag ska behålla kammen som satt i. Om han inte ändrar sig med dom nya uppgifterna om kompet, vi får se vad han skriver (hoppas jag).
Det finns så kallade spacerpackningar som är 0.5 mm tjocka, dom + en vanlig 1 mm packning sänker nog ner kompet till 10.
Finns det tjockare packningar än 1 mm = 0.041" ihoppressade?

Vad är CF?
var lite snabb, CF - http://www.corvetteforum.com

Jag räknade på:
¤ En packning som var 0.039 tjock, 4.100 i borr
¤ 4.030 i borr, 3.480 i slag och 0.04 i klämspalt
¤ 65 cc toppar -0.5 kolvar
och fick siffror precis runt 10:1.

Tror inte du behöver sänka den mer och har läst rätt mycket dåligt om att sänka genom större klämspalt/tjockare packningar. Sänker kompressionen men har tydligen ibland visat sig ha oönskad effekt när det kommer till spikningar.

Angående kammen så tycker jag den verkar i snällaste laget och det är lustigt att appelgren inte tycker att du kan gå upp lite i kam när du ökar kompressionen som du ändå gör. Skulle lägga ut en tråd på CF som sagt och få lite åsikter från personer som kan mycket och som inte är stolta över sitt redan utförda bygge.

Tror inte appelgren ser hur liten domen på de där kolvarna är utan utgår från mera std dome kolvar som dessa när han ger dig kompressionsuttalanden
http://www.ebay.com/itm/030-275-Dome-Pi ... 30&vxp=mtr.
Upplys honom om att den bara är på -0.5 cc så kanske han ändrar sig...
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Axel

Ja, det kanske räcker med en vanlig packning.. för spikningar vill jag inte ha!
Det kan ju vara så att Appelgren har för sig att domen är större, måste kolla det med honom!
Corvette forum, eeee då måste jag skriva på utrikiska... inte så bra på det... prata & förstå är väl inga problem, men skriva..

Tack för hjälpen så länge! Det kommer helt säkert mer tok!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av hasseh »

blev dubbelpostat.........
Senast redigerad av hasseh den ons nov 21, 2012 17:16, redigerad totalt 1 gånger.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av hasseh »

Kjell, kanske en petites men topparna är 64cc. Vet inte om det gör så mycket på kompet men något blir det i alla fall.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Enligt gjutnumret är dom 65cc... På dom flesta ställen jag hittat på webben, på någon enstaka sida står det 64cc. Sen vad som är rätt det vet jag inte. Dom satt på 302" & 327" från 1967 -1969, fanns även på 350" 1969 men då med storleken mindre ventiler.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs Hasse

Enligt gjutnumret är dom 65cc... På dom flesta ställen jag hittat på webben, på någon enstaka sida står det 64cc. Sen vad som är rätt det vet jag inte. Dom satt på 302" & 327" från 1967 -1969, fanns även på 350" 1969 men då med storleken mindre ventiler.
Ja det där med alla tabeller. När jag trodde jag hade koll så fick jag reda på en massa till som ställde till det. Det kanske är som du säger men i alla dom jag hittade med de stora ventilerna stod det 64. Men som sagt det är en djungel.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Borr: 4,03"
Slag: 3,48"
Kolv effektiv dome volym: -0,5 cc
Deck clearance: C:a 0,02" liten osäkerhet där
Packnings tjocklek: 0,04"
Topp volym: 64 cc / 65 cc
Detta ger 10,56:1 / 10,43:1 i komp.

Så skillnaden mellan 64 cc & 65 cc är bara 13 hundradelar i komp.

10,5:1 komp. funkar det?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Gbak

Den 2/10 skrev du att jag får ungefär 10:1 i komp., hur visste du det? Jag är imponerad! Wow!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av axelg89 »

En till faktor är att packningen har ett större borr (4.100 - 4.125) än loppen (4.030). Tror du hamnar under 10.5
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Axel

Jag har räknat packnings borr till 4,1" då blir det 10,532:1 enl. http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av gbak »

magnum skrev:Hejs Gbak
Den 2/10 skrev du att jag får ungefär 10:1 i komp., hur visste du det? Jag är imponerad! Wow!
Visste & visste........jag kollade på bilderna och hittade en kolv på Summit's hemsida som överensstämde någorlunda med bilden, sedan räknade jag ut det på samma sätt som du själv gjort nu!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Vad är det för gänga på sb kylvatten dränerings pluggarna längst ner i mitten på blocket? Jag mätte ytterdiametern till 13,5 mm = 17/32" eller 0,5313" och 18 gängor per tum, vad är det? Special?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Det heter tydligen: 1/4" pipe plug, vad nu det är?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av chevette »

Vanlig standard (amerikansk) rörgänga låter det som.

1/2" = R15
3/8" = R10
1/4" (13 mm) = R8. Köp en plugg i bygghandeln och prova

Hittade det här på internet: Whitworthgängor (engelska) har gängvinkel 55 grader och amerikansk har 60 grader. Naturlig tätning mellan dessa blir därför svår att uppnå i fall av högre tryck.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Oj, är det samma som vanlig 1/4" rör! Jag hade absolut för mej att den var mindre, ska kolla detta i morgon! Tack.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Nu har jag kollat lite 1/4" rörgänga: Ytterdia: 13,2 mm och 19 gängor per tum = inte samma som 1/4" pipe plug som har ytterdia 13,5 mm och 18 gängor per tum, men det var nära...
Jag har nu snyggat till gängorna med en gängfil, så problemet är löst! Men det vore ju ändå kul att veta vad det är för konstig gänga och vad den används till, förutom cheva drain plug.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hej

Motorn är i stort sett ihop satt igen: Det blev dom gamla 80 cc topparna med tunnare packning, annars samma som innan...
Bild

Framvagnen råkade också trilla dän...
Bild

Det blev lite uppfrächning nya bussningar till bärarmarna och nya hjullager då dom gamla var rätt ordentligt kassa! Det blir nog också en liten kapning av fjädrar, tror jag!
Bild
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Visst ja, glömde: 8,5:1 i komp, går det då att köra på 95 oktan soppa?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av Ricky »

Låter som du kan hänga på en kompressor direkt. :)
Senast redigerad av Ricky den ons jan 09, 2013 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av axelg89 »

magnum skrev:Hejs igen

Visst ja, glömde: 8,5:1 i komp, går det då att köra på 95 oktan soppa?
Det borde inte vara några som helst problem.

Är lite förvånad att appelgren valde att bulta ihop motorn med den ganska låga kompressionen från början, har du mätt förbränningsrummen?

Mvh
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja du Ricky... kompressor, nja...MEN DET ÄR SÄKERT KUL :D
Axel: jo då, om topparna ligger upp och ner så går det i 8 cl i varje förbränningsrum.
Kolvarna ska göra -0,5.
Toppackningen är 0,02" tjock.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Oooops: Kollade kompet med hjälp av denna: http://www.kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
När jag skriver in mina värden med komma tecken så får jag: 8,725:1 i komp.
När jag gör samma sak med punkt i stället får jag: 9,268:1 i komp.
Nu är ju frågan vilket som är rätt???

Dessa siffror har jag:
Cylinder head volume: 80 cc
Piston head volume: -0.5
Gasket thickness: 0.02"
Gasket bore: 4.1"
Cylinder bore: 4.03"
Deck clearnce: 0.02" (liten osäkerhet här)
Stroke: 3.48"

Är det någon som har koll/annan komp uträknare???
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jo då, det ska vara punkt när man räknar ut kompet, jag har nu testat en hel drös med komp uträknare och svaret blir 9,25:1.
Då är ju frågan igen då: Funkar det med 95 oktan???
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av fty »

magnum skrev:Hejs

Jo då, det ska vara punkt när man räknar ut kompet, jag har nu testat en hel drös med komp uträknare och svaret blir 9,25:1.
Då är ju frågan igen då: Funkar det med 95 oktan???
Det skall nog gå bra på 95 oktan. Skulle det ändå spika får du bara backa/gå senare med tändningen.

Rent generellt om knackning/ spikning, så brukar man prata om de 3 T:na. Tryck, Tid, Temp. Om någon av dessa ökar så ökar även risken för knack.

Så för en "given motor" så ökar risken för knack på låga varv (längre tid per cykel) och eller ökad temperatur, tex högre insugstemp. Ökat cylindertryck ger större risk för knack. Så går du tidigare med tändningen ökar detta och senare så sänks cylindertrycket.
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack fty! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Nu börjar det så smått att likna en motor!
Var hittar jag tändkablar som räcker till för att gå under headersarna (se bilder)?
Jag tycker inte att det ser ok ut när kablarna går över ventilkåporna!
Bild
Bild
Och en liten bild framifrån bara för skoj skull...
Bild
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Kambyte

Inlägg av fty »

Hej,

Angående tändkablar, kolla så att de står "Under the header applications".
Ett exempel är Livewires tändkablar som jag köpte förra året, de är lite dyra men jag tycker de var värda det.
http://www.summitracing.com/parts/dui-c9051bk
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag ska kolla detta! Tack för tipset fty!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Kambyte

Inlägg av axelg89 »

Jag köpte mina förra kablar från Hansen via mekonomen. STD kablar till min bil, uppgav bara corvette 1969 350, gick fint under headders.

Mvh
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Kambyte

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Tack Axel! Det var ju t.o.m. enklare! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar