Projekt "Bättre drag under 2007!"

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av Corv1-Micke »

Ornet, du såg väl "bogos" bil när du hälsade på mig förra veckan!?!

Jag hade förut en Högtryckspump och hade problem med att jag tryckte ut olja lite överallt. Nu berodde ju inte läckorna något direkt på pumpen, men det hade andra negativa effekter jag inte kände då...
Pumpen lämnade då ett rätt normalt tryck (blev aldrig för lågt ens på låga tomgångsvarv. grymt tyckte jag), men när jag bytte till en med bara högvolym och originaltryck, så märktes att motorn gick mycket lättare på något sätt. Efter bytet noterade jag att motorn tidigare gått "trögt" och lite segt. Klart om kammen/fördelaren skall trycka på för fullt även på tomgång, så går det åt energi/friktion i onödan...

Vad gäller mina oljeläckor, så spelade det ingen roll hur mycket jag än tätade och tätade. Tätade jag på ett ställe, kom det alltid ut på nästa. :x Det var oljetråget, runt insug, ventilkåpor och tom runt blindbrickan där den mekansika bränslepumpen normalt sitter. Hopplöst var förnamnet!
På ventilkåporna hade jag Mororso breathers med filter inuti, kopplade med en slang ner i PET flaskor. (detta är alltså inte på min Corvette, utan på en racebyggd Pontiac)

Min lösning som funkade för mig:
Samtidigt som jag bytte oljepump, tätade jag om alla vanliga packningar runt tråg och insug mm. Jag använde tinner som rengöring, och tätade aldrig med enbart silicon eller enbart packning. Jag tog packningar med silicon på båda sidor. Ventilkåpor tog jag hederliga korkpackning som jag limmade med silicon fast i ventilkåpan (så att den alltid låg rätt, samt eliminerade en av packningens ytor från läckor). Alla skruv som gick in i olje eller vattenkanal tätade jag med Locktite gängtätning på burk (grym uppfinning!). Moroso Breathers rensade jag rent från filter (slängde dem) så det blev ordentligt luftflöde genom Morosoburkarna. PET flaskorna borrade jag flera hål i överkant för ytterligare andningsmöjligheter.
Startade upp motorn för varmkörning, och efterdrog insug och tråg mm vid behov...

Sedan dess läckte den inte en droppe olja. Nästan så man blev religiös...! :lol:
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av ornet »

DET slog mig aldrig, men när du säger det så var den ju jäkligt blank :P

Jo det får bli mkt mkt mer kliniskt sterilt i fortsättningen, låter som du fått till en lösning då. Slarv ger inte resultat. Bättre detta än något svårbegripligt mekaniskt fel.

Ang skruvartorkan så blev det ett lyft att få träffa dig och Johanlu samt se era fantastiska exemplar till bilar.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Tja, då var det väl dags för lite uppdatering. Senaste dryga året (åren..) har mest ägnats åt jobb, hus och familjeliv. Det positiva är att jag äntligen har ett eget garage och där man slipper flytta något ton med andras prylar för att få ut bilen (nu är det mest krattor och en gräsklippare). Har äntligen tätat oljeläckan som förpestat tillvaron några år :shock:

Det var alltså den famösa bakkanten mellan insug och block. Min "guru" Greg Carroll på firman Blowerworks berättade om det enda sättet han hade lyckats få tätt på. Lösningen var som följer; minutiös rengöring (etanol, aceton och thinner) på alla tätningsytor. En rejält tjock sträng med "Right Stuff" (säkert 10 mm tjock) både i fram och bakkant, insuget läggs på försiktigt och insugsbultarna dras några gängvarv för hand, låt silikonet torka 2 dygn, dra insugsbultarna till rätt moment. Det härdade silikonet "korvar" nu ut på båda sidorna och det blir i princip omöjligt för olja att tränga ut, oavsett hur högt tryck det blir i motorn. Annars enbart lite mindre förändringar; ny bakdel (91-96 med fyrkantiga lysen) samt ett original LT1 C4 system för att få tyst på både motor och besiktningsmän.

Lite smågrejer har givetvis hänt då bilen stått oanvänd men inget i klass med det tidigare oljeeländet. Högst på listan står att fixa till C5 bromsarna som gnisslar och skrapar pinsamt mycket. Det var ju beggade grejer så det behövs kanske lite uppfräschning samt justering av adapterplattorna. Har kört några mil och pressat motorn lite grann nu och det behövs definitivt mera mappning innan man vågar närma sig SBP, hoppet lever dock :)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av Corv1-Micke »

Härligt att det rör på sig med bilskruvandet!
Säg till om du vill ha hjälp med att mappa. Jag håller i datorn och du knappar :lol:
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av gta324 »

kul att det rör på sig och du kört lite med bilen! :)
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Tackar! Känns bra att få bilen att gå för egen maskin som omväxling till bogserlina, biltransport och välvilliga grannar som knuffar :) Har kört några mil och det verkar vara tätt (nåja, ett relativt begrepp när det gäller amerikanska bilar). Har så smått börjat mappa men insåg att det är en startsträcka att komma in i mjukvaran. Bilen går ivarjefall hyfsat och har tom en tomgång. Jag har inte tomgångsmotorn inkopplad så tomgången stöttas mha av en separat tomgångsmapp (kopplas in vid 0% trottel) som ökar tändningen när varvet sjunker. Funkar faktiskt för att hålla liv i motorn men efter lite studerande av SAE papers på nätet så tror jag att jag nu förstår varför mina avgasvärden vid förra besiktningen var skyhögt över tillåtet: hög tändning vid låg belastning och speciellt då motorn inte går på lambda 1 ger tydligen mycket höga HC halter. Min tomgångstabell säger nu 35 grader då varvet sjunker under 850 rpm. Lärorikt att mappa men tidsödande och kan ge dyra efterverkningar om man inte riktigt vet vad man gör (vet av erfarenhet ...:roll: )
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av gta324 »

Kan ta lite tid att mappa och man blir aldrig riktigt nöjd....Sista 2mån har jag bara kört och resten av mappningen får jag ta nästa år......

ja, 35 grader låter lite väl högt......
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Jag har funderat på om det inte skulle vara intressant att start en ny, separat tråd om mappning. Det finns ju en massa information om mappning på nätet mm men det jag skulle behöva är snarare en strategi för hur man går tillväga när man som i mitt fall startar med ett relativt blank papper. Med strategi menar jag då en "write-up" på de olika steg man ska ta, i vilken ordning och hur de ska tas fram. Målet skulle då vara att slutligen komma fram till en bra inställning av såväl bränsle som tändning, accuppfetning, uppstartstabeller etc. En fullgasmappning för strippen är ju relativt lätt att ta fram men att få den "trevlig" för vardagsbruk känns som en större utmaning.

Det verkar ju också som alla med OBD2 (typ nyare Corvetter) ganska lätt kan ändra i inställingarna så även här kanske det finns ett intresse. Nuförtiden är ju bredbandslamba, avgastempmätare etc dessutom snart i var mans hand.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av Bengt »

Man kan ju lugnt säga att mappning varit ett ganska dött ämne här förutom C4.
Trist när man själv mappar C5 o inte har nån att spåna med alls...
Om det nu finns några därute som mappar C5/C6 :shock:

Man kan väl lämpligen dela upp mappningen i tre kategorier ?
- C4
- C5 (97-04)
- C6 (05- virtuella VE skiljer dem från C5 systemen osv..)

Finns ju sedan en hel del olika ECU:er men indelningen ovan känns ju vettig ?
Kanske skall vara en helt egen underavdelning på webben ?

Mitt första bidrag : När det gäller bredbandslamda så är NGK AFX den bästa för pengarna. Gärna med NTK Sensor...

/Bengt
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av gta324 »

har ju mappat en del motorer, dock bara min egen helt från scratch då jag kör med en variant av syclone koden. Annars har man ju en grund från en org motor att gå på. Kör mappning i "viss" ordning och ändrar i olika tabeller beroende på vilken box och motors spec...men i grovt

1. starta
2. tomgång så den håller sig vid liv
3. varva lugnt (stillastående)
(en generell tändkurva beorende på motor spec)
4. krypkörning 30-50-70-90-110
5. lite lätt AE/DE
6. fullgas med snäll SA
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
fräsarn
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: tor aug 10, 2006 23:00
Ort: sorunda

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av fräsarn »

Såhär ser min idle ign timing ut men jag behöver ju inget HC-värde heller så det har jag aldrig tänkt på. Min motor gillar iaf mycket tändning.

750____ 800____ 1500____ 2000____ 3000
40______30______30_______40______40

Om du vill kan jag maila hela mappen att kika på.

Daniel
http://www.fraesarn.se konstruktion cnc-fräsning cnc-svarvning tigsvetsning
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av gta324 »

Hade 32 med förra kammen över det fick jag inte bättre resultat.

Kommer ej ihåg vilken kam du hade men är det inte för vass och funkar med din O2 och klarar av "normala" 14.7:1 i AFR
Så e ett tips e starta bilen, varmkör, closed loop öka SA på tomgång 2grader kolla på IAC, BPW, MAP. När MAP e lägst och BPW e lägst och IAC är lägst e ett bra startvärde, för tomgång dvs ;)

Fräsaran du får gärna maila mig din kurva, du har min adress annars e den gta324(a)hotmail.com.
Kan lägga upp min också i senare...........
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Har sökt i lite gamla trådar och inte hittat mkt konkret i ämnet. Det verkar ju dock finnas ett intresse och kunskap på forumet. Gta har ju redan dragit upp lite punkter som är bra. Jag skulle dock vilja ha ett första steg som tar upp en startinställning som ger en säker uppstart. Jag ska försöka få loss tummen och starta en separat tråd om mappningen.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Denna tråd har ju pågått pinsamt länge så det är nog snart dags att avsluta den. Bilen är nu (2011) besiktigad och den gick efter viss tuning igenom med blankt papper. De efterhängsna oljeläckorna är "i princip" fixat (ngt lite smått dropp återstår, nuförtiden dock inga oljebränder ...). Avgassystemet fick bytas till ett original LT1 system som efter proffshjälp lyckades fogas ihop med mina små bullitkattar så numera även uthärdlig ljudnivå är fallet :D

Direkt efter besiktningen i maj 2011 så sattes äntligen hela kompressorpaketet tillbaka efter mer än fem år på hyllan, kul att putsa upp det ngt matta aluminumrören!

Har ägnat några kvällar åt att mappa in en hyfsad inställning (=för full gas rakt framåt) och det har gått framåt. Då både koppling och motor har krävt en viss inkörningsperiod så är det först nu som det har varit möjligt att börja pressa motorn lite. Även om det nu var drygt fem år sedan som jag körde med originalmotor och kompressor så tycker jag att det har blivit "bättre drag" :D Har nog lite skruvade refererensramar efter ha kört min 85 hk VW Polo men jag tycker dock att det är ett gruvligt ryt i maskinen nu!

Spinner fullt på både 1:an och 2:an (och sannolikt 3:an om nu inte testrakan hade varit så kort) trots att loggarna visade att jag fegade ur vid 60% trottelöppning som mest. Helt omöjligt att få fäste, hur jag än gjorde så var det omöjligt att komma under 6.5 sek till 100km/h.

Bra drag i starten (nåja så mkt det nu kan bli med stenhårda standarddäck) men jäklar vad det trycker på när kompressorn börja ladda vid 3000 rpm! Backade av vid ca 5000 rpm och då var det redan uppe i mer än 10psi (detta räckte för att knäcka min originalmotor), ska varvas till närmare 6000 under "rätta omständigheter". Har även viss marginal på tändningen som idag ligger på 21 grader vid max boost. Med tanke på att jag både har lågkompad motor samt vatteninsprutning så borde det vara möjligt att öka detta några grader till. Jag gjorde en mkt empirisk och oseriös test för några år sedan och det verkar som att varje grad ökad tändning ger ca 10hk så några grader till skulle nog sitta fint :D Ska försöka avsluta denna projekttråd med en tid från strippen och blir det inte bättre än tidigare personbästa på 12.34s/183 kmh så börjar jag nog virka grytlappar eller något liknande istället.
Till sist en bild på den färdiga motorn. Den något märkliga rördragningen beror på att kompressorn ursprungligen var avsedd för en TPI med MAF sensor (numera ersatt av ett rör). Där luftfiltret tidigare satt kanman nu skymta en vävsäck som innehåller dest vatten som sprutas in vid "övertryck" i motorn.

Bild
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av gta324 »

härligt, spännade att se vilken tändning du "vågar" köra med ;)

På med 275 M/T så hjälper till med fästet ;)
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av bogo »

Nu har jag fått lite bättre känsla för vad bilen klarar av. Jag testade först på Blackracet på Vårgardafältet i början på juli. Såväl tider och slutfart blev dock pinsamt dåliga; runt 9 sekunder blankt och 136 kmh. Slut på det roliga efter två repor då den tryckte ut lite olja bl a från oljestickshålet (givetvis på headersrören). Gick hur fett som som helst och mkt konservativ tändning bidrog nog till det nedslående resultatet.

Nåväl, efter lite mera jobb på fullgasmappningen så drog jag kosan till Malmö för att prova bilen på Malmö Raceways Test and Tune onsdagsrace i slutet på juli.
En superfin anläggning med otroligt fäste! Mkt folk och många roliga bilar (alltifrån lustgasmatad Viper till rena racecheveller). Frammatning och tidtaging funkade hur smidigt som helst; när man kom rullande tiillbaka till depån så stod en i personalen och överlämnad tidkortet direkt i näven.

Resultatet blev "blandat". Körde en repa, loggade och justerade mappen och körde på nytt. Upprepade detta några gånger och bästa tiden blev lite putsning på bästa tiden med den gamla motorn på 1/8 milen, kom nu ned till 7.9s samt ca 146 kmh.

Som sagt så var ju fästet mkt bra samtidigt som jag började tänja på gränserna och då går det ju som det brukar :) Jag började tråden med bild på trasiga delar så då kan det ju passa med att avsluta med samma. Vänster drivaxel helt av och höger något deformerad. Det blev lite lustiga hjulvinklar vilket ledde till att fem personer krävdes för att putta bilen från startlinjen.
Bild
Bild
Historien att sedan få hem bilen samt undertecknad innehåller nog material som räcker för en egen tråd, kan väl säga att jag inte är helt glad på Skånetrafik samt dess personal...TYvärr blev mitt planerade besök till herr Frisk i Helsingborg inte av, Ralph; lovar att höra av mig nästa gång jag har vägarna förbi.

Med tanke på de dåliga 60-fots tiderna (runt 2 sekunder) samt lite finlir på mappning så bör det finnas potential för en (riktigt) hög 11:a men jag tror att det är svårt att nå längre då det finns några flaskhalsar som behöver åtgärdas. Jag kör med original lt1 avgassystem som iofs är bra men antagligen börjar begränsa runt 400hk. Laddtrycket blev också högt (drygt 12 psi) vilket pekar på att det finns en strypning någonstans på insugssidan.

Det blev till slut bättre drag, dock med viss fördröjning :)
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Shit pomm... ja, ja nu vet du ju att det finns lite krut i maskineriet i alla fall!
Kanske en ny tråd med bakaxel förstärkning?

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Re: Projekt "Bättre drag under 2007!"

Inlägg av Corv1-Micke »

Hoppsan, hoppsan! :twisted:

Gött att det äntligen börjar lira för dig. Kul! Jag har ju inte långt till Vårgårda, att du inte sa till!
Tråkigt att köra sönder dock. Bara att ta nya tag. Lite stöddigare drivaxlar och knutar står högt på listan nu då?
Hoppas inte axeln han vifta runt och förstöra något annat innan du fick stopp.

Jag som tänkte du skulle hälsat på mig någon gång i sommar också. Kanske du fått med en viss DVD-skiva också... :wink:

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Skriv svar