Jag hade förut en Högtryckspump och hade problem med att jag tryckte ut olja lite överallt. Nu berodde ju inte läckorna något direkt på pumpen, men det hade andra negativa effekter jag inte kände då...
Pumpen lämnade då ett rätt normalt tryck (blev aldrig för lågt ens på låga tomgångsvarv. grymt tyckte jag), men när jag bytte till en med bara högvolym och originaltryck, så märktes att motorn gick mycket lättare på något sätt. Efter bytet noterade jag att motorn tidigare gått "trögt" och lite segt. Klart om kammen/fördelaren skall trycka på för fullt även på tomgång, så går det åt energi/friktion i onödan...
Vad gäller mina oljeläckor, så spelade det ingen roll hur mycket jag än tätade och tätade. Tätade jag på ett ställe, kom det alltid ut på nästa.

På ventilkåporna hade jag Mororso breathers med filter inuti, kopplade med en slang ner i PET flaskor. (detta är alltså inte på min Corvette, utan på en racebyggd Pontiac)
Min lösning som funkade för mig:
Samtidigt som jag bytte oljepump, tätade jag om alla vanliga packningar runt tråg och insug mm. Jag använde tinner som rengöring, och tätade aldrig med enbart silicon eller enbart packning. Jag tog packningar med silicon på båda sidor. Ventilkåpor tog jag hederliga korkpackning som jag limmade med silicon fast i ventilkåpan (så att den alltid låg rätt, samt eliminerade en av packningens ytor från läckor). Alla skruv som gick in i olje eller vattenkanal tätade jag med Locktite gängtätning på burk (grym uppfinning!). Moroso Breathers rensade jag rent från filter (slängde dem) så det blev ordentligt luftflöde genom Morosoburkarna. PET flaskorna borrade jag flera hål i överkant för ytterligare andningsmöjligheter.
Startade upp motorn för varmkörning, och efterdrog insug och tråg mm vid behov...
Sedan dess läckte den inte en droppe olja. Nästan så man blev religiös...!
