Mitt lilla bidrag till "garaget". Har hållit på och skruvat till och från med bilen under några år och efter ett antal repor på CCS clubmästerskap förra året blev resultatet följande:
Standard shortblock var nog inte så lyckat i kombination med 9psi laddtryck...
Istället för att stå beredd vid granen på Mantorp i helgen blir det läktarplats samt en bil i detta skick:
Har börjat samla delar för att bygga ihop en ny maskin, ett långt och dyrt projekt!
Lite provmontering av nyinkomna delar är roligt: Nya splayed eagle överfall samt Oliver billet främre överfall
Garaget tillåter inte att du länkar till bilderna på deras server.
Du måste ladda upp bilderna på någon annan server.
Jag har mina på Mypix, funkar hyfsat, men det finns ju många andra ställen också. http://www.mypix.se/
Tackar för tipset om bilderna gbak! Photobucket visade sig fungera bra.
Måste även bygga om hela avgassystemet för att inte strypa motorn helt. Ska sälja av mina gamla Lingenfelter 1 5/8" headers-lyckades få till en bra deal på ett par Exotic Muscle 1 3/4" istället.
Har tröttnat på att sätta på katalysatorn varje år innan besiktning så nu har jag köpt två racekattar från Random som ska flöda bra och dessutom rena avgaserna hyfsat ivarjefall.
Har tidigare kört med "raktigenom dämpare" från Apple. Mkt bra flöde men man blev rätt trött på oväsendet efter ett tag-letar efter nu efter några som dämpar ljudet rejält (och har 3" ingång)-några tips? Har funderat på att låta Ferrita bygga ihop ngt men kostanderna drar snabbt iväg. Lutar nog åt att svetsa ihop ngt i vanligt kolstål istället.
Kolla på http://www.nitroz.se/apple/ , har för mig att det var dämparen kallad slimbore 3" som är 460mm lång och är rund. Faktiskt ingen aning om det passar din C3'a men jag kan tänkas skiljas från dessa utan större problem. Ska upp till CCS clubmästerskap imorgon, har du vägarna förbi där så kan jag ta med dem dit.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder
Ok!
Jag ska inte dit, men har en kompis som ska dit och tävla så han kan ju ta med dem på tillbakavägen.
Jag måste bara kolla att det finns tillräckligt med plats för dämparna.
En liten detalj bara.....hur mycket låter de?
Jag är ute efter ett lite "mullrigare race ljud" men vill inte att grannarna ska bli för sura när jag står på gården och gasar kvällstid.
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder
Tjenare Bogo. Såg att du monterat C5 bromsar. Har du även bytat till C5 på bakaxel? Har nämligen fått tag i fyra C5 ok men funderar lite på om dom passar rakt på där bak el om man ev behöver adaptor även där?
Hur är det med skivorna egentligen? kan man beställa skivor till C5? passar dom rakt på C4:an?
Eftersom måtten stämmer så utgår jag ifrån det men det kan ju vara nån annan variant. Men vad har det för betydelse om min motor e trimmad eller ej? Menar du att det är därför jag inte gör bättre tider på stippen tex?
Det är säker en 3" slimbore som du har.
Var det några problem att få in dämparen?
Det är väl snarare tvärtom, du gör väl bra tider på strippen vill jag minnas, 12:or eller nåt liknande.
Jag har ju inte kommit under 13 ännu ,men det kanske beror på att jag inte har en Apple dämpare.
Mina avgaser måste gå i en stor sväng inne i mina "nästan std" dämpare.
Konstigt nog så har jag 2 1/2" in men bara 1 3/4" e.dyl ut på mina "nästan std" dämpare, det känns som en stypning
Lasse-HBG skrev:Tjenare Bogo. Såg att du monterat C5 bromsar. Har du även bytat till C5 på bakaxel? Har nämligen fått tag i fyra C5 ok men funderar lite på om dom passar rakt på där bak el om man ev behöver adaptor även där?
Hur är det med skivorna egentligen? kan man beställa skivor till C5? passar dom rakt på C4:an?
SOm jag fattat det så vinner du inte mkt på att montera C5 skivor/ok bak då det skiljer marginellt i storlek på skivan. Vidare lär man också få problem med att få handbromsen att fungera. Jag ska istället montera en ny "brake bias spring" så att lite mer bromskraft fördelas till bakbromsarna, standard C4 belastar bakbromsarna ganska lite. Standard C5 skivor passar om du tänker på hjul bultmönster-dock måste du ha en adapterplatta för C5-oket. Adaptern finns att köpa hos Exotic Muscle för $179. SKivorna ska få plats innanför mina -90 fälgar men när det gäller andra fälgar som t ex "sawblade"fälgarna som kom året efter så är det mer tveksamt-kan bli tal om att använda spacerplattor.
Lasse-HBG skrev:Tjenare Bogo. Såg att du monterat C5 bromsar. Har du även bytat till C5 på bakaxel? Har nämligen fått tag i fyra C5 ok men funderar lite på om dom passar rakt på där bak el om man ev behöver adaptor även där?
SOm jag fattat det så vinner du inte mkt på att montera C5 skivor/ok bak då det skiljer marginellt i storlek på skivan. Vidare lär man också få problem med att få handbromsen att fungera. Jag ska istället montera en ny "brake bias spring" så att lite mer bromskraft fördelas till bakbromsarna, standard C4 belastar bakbromsarna ganska lite. Standard C5 skivor passar om du tänker på hjul bultmönster-dock måste du ha en adapterplatta för C5-oket. Adaptern finns att köpa hos Exotic Muscle för $179. SKivorna ska få plats innanför mina -90 fälgar men när det gäller andra fälgar som t ex "sawblade"fälgarna som kom året efter så är det mer tveksamt-kan bli tal om att använda spacerplattor.
/Göran
/Göran (glömde logga in)
bogo skrev:Tackar för tipset om bilderna gbak! Photobucket visade sig fungera bra.
Måste även bygga om hela avgassystemet för att inte strypa motorn helt. Ska sälja av mina gamla Lingenfelter 1 5/8" headers-lyckades få till en bra deal på ett par Exotic Muscle 1 3/4" istället.
Har tröttnat på att sätta på katalysatorn varje år innan besiktning så nu har jag köpt två racekattar från Random som ska flöda bra och dessutom rena avgaserna hyfsat ivarjefall.
Har tidigare kört med "raktigenom dämpare" från Apple. Mkt bra flöde men man blev rätt trött på oväsendet efter ett tag-letar efter nu efter några som dämpar ljudet rejält (och har 3" ingång)-några tips? Har funderat på att låta Ferrita bygga ihop ngt men kostanderna drar snabbt iväg. Lutar nog åt att svetsa ihop ngt i vanligt kolstål istället.
ska du sälja dom gammla headerserna? är isf mkt intresserad
Mina gamla Lingenfelterheaders ska jag sälja-tar med dom plus en del andra Corvette prylar som blivit över till clubmsäterskapet imorgon. Det ska ju vara ett litet swapmeet har jag hört.
Det går långsamt... Ska få dit de nya C5 bromsarna idag så bilen kan flyttas. Har sett skräckhistorier om hur adaptrarna lossnar och oken nästan trillar av-det blir mycket lock-tite och rejält åtdragninigsmoment! Blir nog dock inflyttning i mitten av denna vecka-du är välkommen att hjälpa till att knuffa! Sitter just nu mest och väntar på att AFR ska få tummen ur och släppa sina nya 210 cc Eliminator toppar-just nu finns enbart 195cc varianten men den ger ju mersmak...: http://www.airflowresearch.com/eliminator.php
Har nu monterat mina C5 bromsar där fram-kvarstår visst justerande då det är liten plats för de större oken och skivorna.
Här ser man adaptern från Exotic Muscle:
Oket monterat på adaptern: [/img]
Det är en del vassa kanter på kolvtoppen som behöver brytas för minska risken för "hotspots". Det tar tid med handslipande-har inte lust att använda Dremmeln. Det är ju lätt att slinta och sedan har man ett fint frässpår i sidan av kolven istället. Hoppas dessa rel billiga SRP kolvar håller när laddtrycket går upp, annars får väl jag också gå över till JE.
Igår körde jag upp till Skultuna med block samt allt innehåll och lämnade på SPM motor. Trevliga killar-komma en söndag var inga problem. Borrning, toppdeckning, balansering, linehoning mm mm-får väl se om shortblocket blir färdigt före eller efter jul
Nu börjar det röra på sig med motorn. Lite bilder från bearbetningen hos SPM-motor.
Balansering av min SCAT-vev, hmmm den skulle ju vara internbalanserad...? Nu blev det två tungmetallklumpar för att kunna noll balansera den. Amerikanskt halvfabrikat ....
Stressborrning
Har nu beställt en ny custom kam från Bret Bauer Racing som förhoppningsvis anländer inom några veckor-sedan kan allt sättas ihop.
Lite bilder på mitt nymodifierade insug. Det är en Edelbrock Hi-flow bottenplatta och kanalerna är rätt små jämfört med de 1206 insugspackningar som topparna kräver. För att kunna få det tätt blev det till att svetsa på gods vid varje kanal. Sedan får man väl gröpa ur själva kanalerna rätt rejält också för att det ska bli bra flöde. Portmatchningen är väl inte superkritisk med tanke på det ska överladdas och så länge insugsporten är mindre än toppens port.
Nu har äntligen min kam kommit från Bret Bauer Racing. Ganska vass med mycket lyft... Nu kan motorn börja provmonteras för att undersöka spel mellan stakar och kam mm.
Det är en billetkam så det fick pressas på en gjuten kamdrivning-därav det ngt annorlunda utseendet
Ska bli spännande att se hur det går vid besiktningen och avgasvärdena med denna kam. Jag har några andra ngt mildare kompressorkammar liggande som man väl i värsta fall får byta till men skulle helst vilja sälja av dessa om nu den nya funkar.
Lite uppdatering: eftersom det visade sig att min befintliga Walbro 340 pump kanske inte kommer räcka till så har jag nu passat på att montera en Walbro 392 pump i serie med huvudpumpen i tanken. Denna kombination tillsammans med Racetronixkablaget ska räcka till 860 hästar vid 60 psi tryck, borde väl räcka ett tag
Går mest och väntar på att få mina delar som saknas så jag fick skaffa mig lite terapiarbete. Lite vrickat egentligen och det lär väl bara vara besiktningsmannen som ser det när han kollar undersidan men ändå... Det är ju en skön känsla av att bara veta om att det blänker. Köpte ett enkelt poleringskit från Claes Olsson och prövade på termostathuset.
Det blev förvånansvärt blankt med ganska liten arbetsinsats-nu kände jag mig mogen att gå på svänghjulskåpan som var ett antal gånger större. Det var ju givetvis ganska mycket slipande och rengöring men en bit på vägen kom jag innan orken tröt. Det är bara grovpolerat så det kvarstår finpolering innan den riktiga glansen kommer fram.
Nu är det bara resten kvar