Bygla bort värmepaketet?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Bygla bort värmepaketet?
Föregående ägare till min bil hade kopplat bort värmepaketet med ett par bitar slang och en 90-graders kopplarböj.
Det ser väldigt amatörmässigt ut och inte särskilt skoj så jag tänkte snygga till det hela.
Dock visade det sig att det inte är så lätt att hitta ens veckade universalslangar med rätt längd ocg diameter, cirka 20 millimeter.
En tanke är då om man helt enkelt kan blindplugga utgång från vattenpumpen och ingången på insuget utan att den obefintliga cirkulationen ställer till det i fom av tryckstegring eftersom pumpen trycker mot stumt motstånd, i allafall det flödet som normalt går till värmepaketet.
Värmen regleras väl genom mängden vatten som cirkulerar genom värmeväxlaren, vilket då skulle göra att om man inte vill ha någon värme ut så är kranen helt stängd och då blir det ju som att stoppa fördet.
Det bör ju vara så att det huvudsakliga flödet, det som trycker vatten genom kylaren är det dominerande och påverkas inte av en öppen eller stängd kran till värmeväxlaren.
Är min teori rätt går det bra att bara tillverka ett par blindpluggar som stoppar bägge ändar av slangen och ingen biverkning kan uppstå.
Någon som vet mer om detta så slipper jag göra pinsamma upptäckter...
Det ser väldigt amatörmässigt ut och inte särskilt skoj så jag tänkte snygga till det hela.
Dock visade det sig att det inte är så lätt att hitta ens veckade universalslangar med rätt längd ocg diameter, cirka 20 millimeter.
En tanke är då om man helt enkelt kan blindplugga utgång från vattenpumpen och ingången på insuget utan att den obefintliga cirkulationen ställer till det i fom av tryckstegring eftersom pumpen trycker mot stumt motstånd, i allafall det flödet som normalt går till värmepaketet.
Värmen regleras väl genom mängden vatten som cirkulerar genom värmeväxlaren, vilket då skulle göra att om man inte vill ha någon värme ut så är kranen helt stängd och då blir det ju som att stoppa fördet.
Det bör ju vara så att det huvudsakliga flödet, det som trycker vatten genom kylaren är det dominerande och påverkas inte av en öppen eller stängd kran till värmeväxlaren.
Är min teori rätt går det bra att bara tillverka ett par blindpluggar som stoppar bägge ändar av slangen och ingen biverkning kan uppstå.
Någon som vet mer om detta så slipper jag göra pinsamma upptäckter...
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Volym
Jag skulle nog koppla in värmepaketet ändå eftersom du har ett flöde genom den hela tiden, och det innebär lite mer vatten volym och lite mer kylande effekt.
Kommer det varmluft fastän du har ställt reglagen på kyla så har nog tätningslisterna på luckan( luckan reglerar luften antingen via värmepaketet eller utan) innanför värmepaketet försvunnit av tidens tand (min har!), men den går att ersätta!
C3 har en otroligt liten front och dessutom lutande kylare, inte så speciellt klyftig lösning av en sportbilstillverkare, men med den lilla spoilern under kylaren, tätningar kring kylaren, fläktkåpa och värmepaketet inkopplat så klarar den ändå att kyla bort 450-500hk utan problem!
Kommer det varmluft fastän du har ställt reglagen på kyla så har nog tätningslisterna på luckan( luckan reglerar luften antingen via värmepaketet eller utan) innanför värmepaketet försvunnit av tidens tand (min har!), men den går att ersätta!
C3 har en otroligt liten front och dessutom lutande kylare, inte så speciellt klyftig lösning av en sportbilstillverkare, men med den lilla spoilern under kylaren, tätningar kring kylaren, fläktkåpa och värmepaketet inkopplat så klarar den ändå att kyla bort 450-500hk utan problem!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Jag tycker du ska göra det ordentligt från början , det är inte allt
för dyrt att köpa ett nytt värmepaket på Hansen Racing om det är
det primära problemet.
Är ganska skönt med lite värme i kuppen en kall kväll , framför
allt tar bort imma på rutorna på insidan.
Sen om man har kvinns bredvid , dom vill ha värme...
för dyrt att köpa ett nytt värmepaket på Hansen Racing om det är
det primära problemet.
Är ganska skönt med lite värme i kuppen en kall kväll , framför
allt tar bort imma på rutorna på insidan.
Sen om man har kvinns bredvid , dom vill ha värme...
om du ska koppla bort värmepaketet så tror jag att du MÅSTE bygla vattenpumpen till insuget.
Jag har inget värmepaket på min (blir tillräckligt varmt ändå...och på vintern kör man ju inte i vilket fall).
Byglingen behövs när termostaten är stängd annars blir det ett väldans tryck i kylsystemet.
//Hagge
Jag har inget värmepaket på min (blir tillräckligt varmt ändå...och på vintern kör man ju inte i vilket fall).
Byglingen behövs när termostaten är stängd annars blir det ett väldans tryck i kylsystemet.
//Hagge
Ett fungerande värmepaket är alltid varmt, med samma flöde igenom. Värmen i kupen beror på om man släpper luft förbi värmepaketet eller inte och hur mycket. Det är alltså inte vattnet som styr värmen.Kalle Mankan skrev:Är inte hundra när det gäller corvette men de gm bilar jag haft tidgare så är det ej någon "kran" som reglerar flödet genom värmepaketet utan det är luften som styrs genom värmepaketet eller inte. Så att plugga kanske inte är helt rätt att göra.
Den troliga anledningen till att det är avstängt till ditt värmepaket är att den läcker......liksom på min. Ska byta men det tar emot, ser jobbigt ut!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´