Bygla bort värmepaketet?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Bygla bort värmepaketet?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Föregående ägare till min bil hade kopplat bort värmepaketet med ett par bitar slang och en 90-graders kopplarböj.

Det ser väldigt amatörmässigt ut och inte särskilt skoj så jag tänkte snygga till det hela.
Dock visade det sig att det inte är så lätt att hitta ens veckade universalslangar med rätt längd ocg diameter, cirka 20 millimeter.

En tanke är då om man helt enkelt kan blindplugga utgång från vattenpumpen och ingången på insuget utan att den obefintliga cirkulationen ställer till det i fom av tryckstegring eftersom pumpen trycker mot stumt motstånd, i allafall det flödet som normalt går till värmepaketet.

Värmen regleras väl genom mängden vatten som cirkulerar genom värmeväxlaren, vilket då skulle göra att om man inte vill ha någon värme ut så är kranen helt stängd och då blir det ju som att stoppa fördet.

Det bör ju vara så att det huvudsakliga flödet, det som trycker vatten genom kylaren är det dominerande och påverkas inte av en öppen eller stängd kran till värmeväxlaren.

Är min teori rätt går det bra att bara tillverka ett par blindpluggar som stoppar bägge ändar av slangen och ingen biverkning kan uppstå.

Någon som vet mer om detta så slipper jag göra pinsamma upptäckter...
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

Är inte hundra när det gäller corvette men de gm bilar jag haft tidgare så är det ej någon "kran" som reglerar flödet genom värmepaketet utan det är luften som styrs genom värmepaketet eller inte. Så att plugga kanske inte är helt rätt att göra.
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

På min bil där ac:n är bort plockad sitter en typ av ballofix på slangen till värmepaketet. Vet inte riktigt om ventilen stänger helt eller bara stryper flödet, men det fungerar (hittils) utan problem.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

Volym

Inlägg av R0ffe »

Jag skulle nog koppla in värmepaketet ändå eftersom du har ett flöde genom den hela tiden, och det innebär lite mer vatten volym och lite mer kylande effekt.

Kommer det varmluft fastän du har ställt reglagen på kyla så har nog tätningslisterna på luckan( luckan reglerar luften antingen via värmepaketet eller utan) innanför värmepaketet försvunnit av tidens tand (min har!), men den går att ersätta!

C3 har en otroligt liten front och dessutom lutande kylare, inte så speciellt klyftig lösning av en sportbilstillverkare, men med den lilla spoilern under kylaren, tätningar kring kylaren, fläktkåpa och värmepaketet inkopplat så klarar den ändå att kyla bort 450-500hk utan problem!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Jag kör med förbikopplat värmepaket på min, och det funkar alldeles utmärkt... fast jag kör ju oxo med slang emellan insug och vattenpumpen.

Fast när jag hade paketet inkopplat, så lyckades jag hitta både in och utgående slangar på den lokala OK/Q8 macken ...
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Jag tycker du ska göra det ordentligt från början , det är inte allt
för dyrt att köpa ett nytt värmepaket på Hansen Racing om det är
det primära problemet.
Är ganska skönt med lite värme i kuppen en kall kväll , framför
allt tar bort imma på rutorna på insidan.
Sen om man har kvinns bredvid , dom vill ha värme...
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Jag håller med! Koppla absolut in ett värmepaket om inte annat för defrostern i regnväder och det finns ju dessutom inte bättre värme än i liten corvette (men det är ju klart att har man inte isolering och sköldar på plats fryser man ju inte direkt om fötterna)
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

om du ska koppla bort värmepaketet så tror jag att du MÅSTE bygla vattenpumpen till insuget.
Jag har inget värmepaket på min (blir tillräckligt varmt ändå...och på vintern kör man ju inte i vilket fall).

Byglingen behövs när termostaten är stängd annars blir det ett väldans tryck i kylsystemet.

//Hagge
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: tor okt 07, 2004 12:20
Ort: Norra Nynäshamn

Inlägg av GETWET »

Kalle Mankan skrev:Är inte hundra när det gäller corvette men de gm bilar jag haft tidgare så är det ej någon "kran" som reglerar flödet genom värmepaketet utan det är luften som styrs genom värmepaketet eller inte. Så att plugga kanske inte är helt rätt att göra.
Ett fungerande värmepaket är alltid varmt, med samma flöde igenom. Värmen i kupen beror på om man släpper luft förbi värmepaketet eller inte och hur mycket. Det är alltså inte vattnet som styr värmen.
Den troliga anledningen till att det är avstängt till ditt värmepaket är att den läcker......liksom på min. Ska byta men det tar emot, ser jobbigt ut!
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Skriv svar