Trepunktsbälte Stingray 1971

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Bengt Engström
Nykomling
Nykomling

Trepunktsbälte Stingray 1971

Inlägg av Bengt Engström »

En 1971 års modell godkänd utan säkerhetsbälten vid typbesiktning i samband med import. Vid beskitning i Göteborg krävdes att bilen skulle förses med trepunktsbälten.
Endast tvåpunktsbälten att köpa original.
Någon som känner till en lösning?
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Re: Trepunktsbälte Stingray 1971

Inlägg av CoolvetteC3 »

Bengt Engström skrev:En 1971 års modell godkänd utan säkerhetsbälten vid typbesiktning i samband med import. Vid beskitning i Göteborg krävdes att bilen skulle förses med trepunktsbälten.
Endast tvåpunktsbälten att köpa original.
Någon som känner till en lösning?
Jag regbesiktigade min 73´a i Helsingborg i sommras.
Vid första besöket blev jag avvisad redan innan besiktningen påbörjades, besiktningskillen sade att mina tullpapper (från Danmark) var fel och han avbröt det hela innan jag hann besiktiga.
Dock hann han berätta att jag måste ha trepunktsbälte i vid nästa besök.

Detta tog jag med mig hem och började leta lösningar på tills jag pratade med en kille på jobbet som sade att det måste gå att få dispens för en sådan regel.

Jag laddade hem Vägverkets författningsregler för bilar och satte mig ner och läste igenom det hela.
Därefter ringde jag och kollade med en av deras ingenjörer i Borlänge och fick förklarat mitt fall och fick hans stöd, något skriftligt dokument som stödde det ville han dock inte ge mig.

Om bilen är importerad "för enskilt bruk" så finns lättnader i reglerna att nyttja, bland annat för lampors märkning men även för bilbältena, dess infästning och så vidare.

Här är en länk till VV´s författningsregler:
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20 ... oc38872859

Här står lite om reglerna vid import från icke EU-land:
http://www.vv.se/templates/page3____703.aspx

Notera att min bil är en cabbe och då är möjligheterna förmodligen betydligt mindre, att hitta en övre fästpunkt till bältet.
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Användarens profilbild
Twisted
Rookie
Rookie

Inlägg av Twisted »

Kanske skulle flytta denna posten till rätt forum?
Skriv svar