En 1971 års modell godkänd utan säkerhetsbälten vid typbesiktning i samband med import. Vid beskitning i Göteborg krävdes att bilen skulle förses med trepunktsbälten.
Endast tvåpunktsbälten att köpa original.
Någon som känner till en lösning?
Trepunktsbälte Stingray 1971
-
- Nykomling
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån okt 01, 2007 11:07
- Ort: Kungälv
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Trepunktsbälte Stingray 1971
Jag regbesiktigade min 73´a i Helsingborg i sommras.Bengt Engström skrev:En 1971 års modell godkänd utan säkerhetsbälten vid typbesiktning i samband med import. Vid beskitning i Göteborg krävdes att bilen skulle förses med trepunktsbälten.
Endast tvåpunktsbälten att köpa original.
Någon som känner till en lösning?
Vid första besöket blev jag avvisad redan innan besiktningen påbörjades, besiktningskillen sade att mina tullpapper (från Danmark) var fel och han avbröt det hela innan jag hann besiktiga.
Dock hann han berätta att jag måste ha trepunktsbälte i vid nästa besök.
Detta tog jag med mig hem och började leta lösningar på tills jag pratade med en kille på jobbet som sade att det måste gå att få dispens för en sådan regel.
Jag laddade hem Vägverkets författningsregler för bilar och satte mig ner och läste igenom det hela.
Därefter ringde jag och kollade med en av deras ingenjörer i Borlänge och fick förklarat mitt fall och fick hans stöd, något skriftligt dokument som stödde det ville han dock inte ge mig.
Om bilen är importerad "för enskilt bruk" så finns lättnader i reglerna att nyttja, bland annat för lampors märkning men även för bilbältena, dess infästning och så vidare.
Här är en länk till VV´s författningsregler:
http://www3.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20 ... oc38872859
Här står lite om reglerna vid import från icke EU-land:
http://www.vv.se/templates/page3____703.aspx
Notera att min bil är en cabbe och då är möjligheterna förmodligen betydligt mindre, att hitta en övre fästpunkt till bältet.