Har köpt mig min drömbil.Corvette -70 Conv 454.
Tyvärr är lådan på väg att ge upp.
Är det svårt att demontera och montera.Fallgropar???
Renoveringen lämnar jag till andra.Tips???
Det är ganska enkelt att demontera en automatlåda. Det "knepigaste" är att den är relativt tung, så man bör vara två personer som hjälps åt. Grundprincipen är följande:
1. Palla upp bilen så högt som möjligt med ordentliga pallbockar.
2. Sätt en garagedomkrat under oljetråget (lägg någon bred brädbit eller liknande mellan tråget och domkraften så att du inte skadar tråget!)
3. Demontera avgasrören som går genom växellådsbalken.
4. Lossa kardanen framme vid lådan och vik den åt sidan så mycket som det nu går. Skjut in yoken så långt det går i lådan.
5. Ta bort det lilla plasthjulen som sitter i växellådsbalken (till handbromsvajern).
6. Lossa sladden till kickdownbrytaren, lossa rören till oljekylaren, lossa växelvajern från lådan. Kan ev. vara lättare att göra efter punkt 9. nedan!
7. Lossa bultarna till bakre motor/växellådsfästet.
8. Pump upp garagedomkraften något så att inte lådan hänger på tvärbalken och ta bort balken (tre bultar i varje ände).
9. Sänk nu ner domkraften igen så att lådan/motorn tippar ner (gör det lite lättare att komma åt. Se upp så att fördelaren inte kommer i kläm mot torpedväggen!.
10. Sätt en till garagedomkraft (med tillhörande bred planka!) under tråget på automaten. Se till att den bara precis håller upp automaten, dvs. lyft INTE upp hela motorpaket med den så att den andra domkraften "hänger fritt".
11. Ta bort skyddsplåten mellan automaten och motorblocket och lossa dom tre korta bultarna som håller fast turbinen mot flexplattan (det krävs att du vrider runt motorn för hand för att komma åt alla tre bultarna) och skjut sedan tillbaka turbinen in mot automatlådan.
12. Lossa bultarna som håller fast automaten mot motorblocket. OBS Se till att båda domkrafterna lyfter...se punkt 10 ovan!
13. Dra loss oljestickan/oljeröret ner till automaten. Den sitter bara itryckt, dvs. det är bara fästörat vid motorblocksbulten som håller den på plats.
14. När du lossat bultarna så gäller det nu att vara två personer. Vicka lådan fram och tillbaka försiktigt så att den släpper från styrpinnarna mot motorblocket och sänk försiktigt ner lådan med domkraften. Kom ihåg att turbinen dels är tung och att den bara är påskjuten på ingående axel till automaten. Om du av någon anledning tippar lådan framåt när du sänker ner den är det stor risk att turbinen glider ur lådan och då gäller det att inte ha några fingrar i klämm!! Kom också ihåg att om turbinen ramlar bort så blir hela resten av automaten väldigt baktung så den kan lätt ramla av domkraften bakåt!
Nåja...jag tror jag fått med allting, men det är bara fritt skrivet "ur huvudet" så jag kan säkert ha glömt någon detalj!