Demont o mont Automatväxellåda.Svårt???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Bigblock 454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons sep 26, 2007 18:25
Ort: Åstorp

Demont o mont Automatväxellåda.Svårt???

Inlägg av Bigblock 454 »

Hej på er

Har köpt mig min drömbil.Corvette -70 Conv 454.
Tyvärr är lådan på väg att ge upp.
Är det svårt att demontera och montera.Fallgropar???
Renoveringen lämnar jag till andra.Tips???

Mvh Morgan 2481 :(
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Se bara till att convertern sitter kvar på lådan samt att den inte ramlar av när du trixar fram lådan.

MVH

Morgan
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det är ganska enkelt att demontera en automatlåda. Det "knepigaste" är att den är relativt tung, så man bör vara två personer som hjälps åt. Grundprincipen är följande:
1. Palla upp bilen så högt som möjligt med ordentliga pallbockar.
2. Sätt en garagedomkrat under oljetråget (lägg någon bred brädbit eller liknande mellan tråget och domkraften så att du inte skadar tråget!)
3. Demontera avgasrören som går genom växellådsbalken.
4. Lossa kardanen framme vid lådan och vik den åt sidan så mycket som det nu går. Skjut in yoken så långt det går i lådan.
5. Ta bort det lilla plasthjulen som sitter i växellådsbalken (till handbromsvajern).
6. Lossa sladden till kickdownbrytaren, lossa rören till oljekylaren, lossa växelvajern från lådan. Kan ev. vara lättare att göra efter punkt 9. nedan!
7. Lossa bultarna till bakre motor/växellådsfästet.
8. Pump upp garagedomkraften något så att inte lådan hänger på tvärbalken och ta bort balken (tre bultar i varje ände).
9. Sänk nu ner domkraften igen så att lådan/motorn tippar ner (gör det lite lättare att komma åt. Se upp så att fördelaren inte kommer i kläm mot torpedväggen!.
10. Sätt en till garagedomkraft (med tillhörande bred planka!) under tråget på automaten. Se till att den bara precis håller upp automaten, dvs. lyft INTE upp hela motorpaket med den så att den andra domkraften "hänger fritt".
11. Ta bort skyddsplåten mellan automaten och motorblocket och lossa dom tre korta bultarna som håller fast turbinen mot flexplattan (det krävs att du vrider runt motorn för hand för att komma åt alla tre bultarna) och skjut sedan tillbaka turbinen in mot automatlådan.
12. Lossa bultarna som håller fast automaten mot motorblocket. OBS Se till att båda domkrafterna lyfter...se punkt 10 ovan!
13. Dra loss oljestickan/oljeröret ner till automaten. Den sitter bara itryckt, dvs. det är bara fästörat vid motorblocksbulten som håller den på plats.
14. När du lossat bultarna så gäller det nu att vara två personer. Vicka lådan fram och tillbaka försiktigt så att den släpper från styrpinnarna mot motorblocket och sänk försiktigt ner lådan med domkraften. Kom ihåg att turbinen dels är tung och att den bara är påskjuten på ingående axel till automaten. Om du av någon anledning tippar lådan framåt när du sänker ner den är det stor risk att turbinen glider ur lådan och då gäller det att inte ha några fingrar i klämm!! Kom också ihåg att om turbinen ramlar bort så blir hela resten av automaten väldigt baktung så den kan lätt ramla av domkraften bakåt!

Nåja...jag tror jag fått med allting, men det är bara fritt skrivet "ur huvudet" så jag kan säkert ha glömt någon detalj!

Mvh, Björn
Bigblock 454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 18
Blev medlem: ons sep 26, 2007 18:25
Ort: Åstorp

Inlägg av Bigblock 454 »

Det var ett svar av Guds Nåde ,Björn.
Känns lite lättare nu.
Jag ska bara jaga ihop lite tumvertyg,sen gör jag ett försök.

Tack för svaret

MVH Morgan :)
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Kan ju bara instämma med Björn vikten av att palla upp ordentligt högt samt att förankra konverter och yoke så att de inte glider ur.

...blev ju väldigt söligt med ATF olja överallt... :x

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag rekommenderar en lyft. Går väldigt mycke fortare och arbetet blir så mycket lättare. :wink:
Skriv svar