SB eller BB

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr Dirkschneider
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: mån jan 31, 2005 17:31
Ort: Blacka

SB eller BB

Inlägg av Mr Dirkschneider »

Hej
Ni som åkt både smalblock o bigblock C3or. Hur stor skillnad är det? Såg i nån tråd att nån skrev att en BB var 200Kg tyngre stämmer det? Om det stämmer hur mycket påverkas väghållningen av den extra vikten?
jensen
Rookie
Rookie
Inlägg: 57
Blev medlem: mån dec 25, 2006 23:47
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av jensen »

Om det enbart är motorvalet Din fråga gäller, så finns inget annat än bb. Men sen gäller det också en potent sådan, om där nu skall vara någon vits med Big Blocken. Tycker 200 kg låter mycket, mellan sb och bb, men det kanske det blir med en TH400 låda resp. TH350. Men vad då väghållning, det gäller väl bara att köra rakt fram, har du inte sett vägaran i USA :lol:
så här låter en bb, en sb kommer inte i närheten av dess ljudupplevelse,

http://www.camcojb.com/videos/zl1clonedriving.wmv
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Allt blir mycket ballare med BB.
http://www.youtube.com/watch?v=cv8EJRP_Ido
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

8)
Mmmm Peter!!! Du vet vad jag går igång på hehehe!! :D
Den får en 10 av 10!!! Varför har du inte visat mig den förut???
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

frisk skrev:8)
Mmmm Peter!!! Du vet vad jag går igång på hehehe!! :D
Den får en 10 av 10!!! Varför har du inte visat mig den förut???
Jag vet inte.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Undrar varför man börjar :lol:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Här kommer min dröm..... Blir nog aldrig verklig men men... det e ju det drömmar e till för :)

Bild


572:a med Twinturbo... 1200hk och enormt vridmoment.. att ha till affären när man ska köpa kanelgifflar eller nått! :D
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

frisk skrev:kanelgifflar
mmm.. frisk du vet vad jag går igång på :wink:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Mig veterligt körde GM aldrig med bb i sina racebilar under hela racingepoken på 60-talet. Anledningen. De 200 extra kilona...katastrof för väghållningen men rakt fram......no problems. :lol:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.

Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.

Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.

Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.

Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.

Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.

Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!

Mvh, Björn
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.

Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.

Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.

Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.

Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.

Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.

Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!

Mvh, Björn
Skriv svar