SB eller BB
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån jan 31, 2005 17:31
- Ort: Blacka
SB eller BB
Hej
Ni som åkt både smalblock o bigblock C3or. Hur stor skillnad är det? Såg i nån tråd att nån skrev att en BB var 200Kg tyngre stämmer det? Om det stämmer hur mycket påverkas väghållningen av den extra vikten?
Ni som åkt både smalblock o bigblock C3or. Hur stor skillnad är det? Såg i nån tråd att nån skrev att en BB var 200Kg tyngre stämmer det? Om det stämmer hur mycket påverkas väghållningen av den extra vikten?
Om det enbart är motorvalet Din fråga gäller, så finns inget annat än bb. Men sen gäller det också en potent sådan, om där nu skall vara någon vits med Big Blocken. Tycker 200 kg låter mycket, mellan sb och bb, men det kanske det blir med en TH400 låda resp. TH350. Men vad då väghållning, det gäller väl bara att köra rakt fram, har du inte sett vägaran i USA 
så här låter en bb, en sb kommer inte i närheten av dess ljudupplevelse,
http://www.camcojb.com/videos/zl1clonedriving.wmv

så här låter en bb, en sb kommer inte i närheten av dess ljudupplevelse,
http://www.camcojb.com/videos/zl1clonedriving.wmv
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
Allt blir mycket ballare med BB.
http://www.youtube.com/watch?v=cv8EJRP_Ido
http://www.youtube.com/watch?v=cv8EJRP_Ido
Kasta inte bäver i trähus.
Undrar varför man börjar 

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Jag har kört både SB och BB C3 Corvetter i varierande skick etc.
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn
Fört det första så har BB använts massor för tävlingsverksamhet för banracing. Ett exempel är Greenwoodcorvetterna och det var just för NASCAR och liknande banracing som den första 396 BB motorn togs fram.
Skillnad i vikt hänger helt på vilken motor du har. Du kan ha en motor helt i gjutgärn, dvs både block, toppar och insug både för SB och BB, till att ha en helt i aluminium. Aluminiumtoppar och insug är inte så ovanligt att många byter till, men att gå till ett aluminiumblock är något helt annat, så det är nog inte aktuellt.
Det vanligaste på en en relativt original C3 är dock gjutjärnstoppar och block , men med aluminiuminsug. Eftersom alla C3 nu är gamla bilar så är det så mycket annat som spelar in ifråga om väghållning som är betydligt viktigare än vikten på motorn. Är bromsar renoverade, är gummibussningar bytta, vad sitter det för krängningshämmar på bilen, har den sänkts/fått hårdare fjädring, har den glasfiberfjäder bak osv.
Att köra en BB bil är skillnad mot en SB (om man utgår från att motorerna har ungerfär samma nivå ifråga om trimm etc.!). Det är ett helt annat vrid i en BB som gör att bilen helt enkelt känns betydligt kraftigare, speciellt märker man skillnad om bilen har manuell låda. Då känns verkligen det enorma vridet i en BB. Att bara köra bilarna på vägen, även om det går fortare en "laglig" fart så känns ingen större skillnad ifråga om väghållningen vare sig du har BB eller SB. Det mest märkbara är just effektskillnaden i motorn.
Sedan är det ju en prisfråga...en BB bil kostar betydligt mer, delarna till motorn är betydligt dyrare osv + att det är trängre i motorrummet för att göra service osv.
Så, vilken du ska välja hänger helt på hur mycket du vill betala för bilen och om uppskattar den extra effekten i motorn. Själv har jag BB i min egen bil och det ska mycket till för att jag skulle byta till en SB Corvette. Men, det är ju bara min personliga åsikt!
Mvh, Björn