Väghållning/ Stötdämpare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
J-son
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: mån nov 29, 2010 19:21

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av J-son »

Hej Micke

Jonas på Tradetech i Karlskoga har komplett set med C5 Z06
Krängare, fjädrar och stötdämpare.

http://www.blocket.se/orebro/Corvette_C ... 7.htm?aw=1

Med vänlig hälsning Thomas
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Har faktiskt kontaktat honom angående detta paket, har dock inte bestämt mig än & ville kolla om nån har tips på annat "prisvärt" alternativ, deras paket har gått 9000 mil...så jag vet inte riktigt hur skicket är...Är bilsteins nått alternativ för gatbruk? Finns ju även nya C6 orginaldämpare som ska passa "rakt av"....

//Micke
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 210
Blev medlem: lör apr 18, 2009 20:58
Ort: trelleborg

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av mpe »

Jag har en C5a 2001 och kör på C5z06 dämpare och hotchkis krängnings hämmare fram o bak funkar bra,lagom hård.

Mats
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Conan999 »

Jag har samma dämpare som Mats(C5 Z06) plus krängningshämmarstag i aluminium och lagom sänkt runt om. Detta funkar bra för mej
MVH Conan999
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Ubbe »

Hej! Kör med PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1

Pris: 8 990:-

Mycke väghållning för pengarna :)
Lätt att montera själv:)
http://www.akracing.se/corvette-c5/vagh ... on-stage-1
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Ubbe skrev:Hej! Kör med PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1

Pris: 8 990:-

Mycke väghållning för pengarna :)
Lätt att montera själv:)
http://www.akracing.se/corvette-c5/vagh ... on-stage-1
Har sneglat på detta paket & verkar vara det som många gillar, men är det "overkill" för gatbruk eller..? bilen är lite sänkt med "skruvarna" nu men tycker den inte tål minsta gupp, "smäller slår igenom typ..."

//Micke
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Ubbe »

Slår igenom! Ja då verkligen dax ;) Det kana vara bussningar till krängningshämmaren också som är slut. Det blir absolut ingen fara att det ska bli för hårda.Du kommer kunna svänga bilen när du vill och inte tvärtom;)
Gör en hjulinställning och köp nya däck så blir det kanon.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Pettersson skrev:Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
Har haft en C5 2001 med ställbar fjädring och jag upplever det som att min nuvarande C5Z06 är BETYDLIGT hårdare.
Så eftersom du inte vill ha för "stenhårda/racing" dämpare föreslår jag att du nöjer dig med ett par nya original dämpare, kompositbladfjädrarna lär vara mer eller mindre outslitliga, däremot händer det att krängningshämmarna kärvar fast, så kolla att de löper som det ska i bussningarna.
Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Blir med största sannolikhet detta kit "PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1", tänkte passa på att byta sänkbultarna & polybussningarna på samma gång, dröjer nog dock några veckor innan det finns på plats...Tänkte angående hjulinställningen efter bytet kan man lämna till en "vanlig" däck/hjulinställningsfirma eller ska man välja nån "speciell"...?

//Micke
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av VetteC5 »

Pettersson skrev:Blir med största sannolikhet detta kit "PFADT Johnny O’Connell Signature Suspension – Stage 1", tänkte passa på att byta sänkbultarna & polybussningarna på samma gång, dröjer nog dock några veckor innan det finns på plats...Tänkte angående hjulinställningen efter bytet kan man lämna till en "vanlig" däck/hjulinställningsfirma eller ska man välja nån "speciell"...? //Micke
Tyvärr har ju PFADT lagt ner nu, men det kanske går få tag på grejer?

Hjulinställning spelar nog ingen större roll var du lämnar. Problemet brukar vara att komma upp på vissa 4-pelar lyftar om du har en låg bil.
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Jaså lagt ner, "konkurs" typ eller...? Därför det tar tid att få svar från "leverantören"...får se hur det går då i såna fall....?

//Micke
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av VetteC5 »

Läs mer under fliken "Ordet är fritt"
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av VettePartsSweden »

Ja, PFADT har stängt butiken!

Vi rekommenderar, som alltid, BILSTEIN SPORT! Bättre än PFADT Coilovers, säger vissa experter!

Komplettera med nya GM Aluminium Dropplänkar till krängningshämmarna, så kommer du att bli riktigt nöjd vid gatåka!

Tillsammans cirka 6.000:-! En riktigt bra investering!

Räcker inte detta, så kan du senare komplettera med kraftigare krängningshämmare och eventuellt kompositfjädrar av Z06-modell.

Robert

Bild
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Corinthian »

Pettersson skrev:Vill ha lite råd för ev byte av stötdämpare på C5:a 97 årsmodell, Tips på bra alternativ till original, bilen är bara för "gatbruk" så vill inte ha för "stenhårda/racing" dämpare, räcker det att byta dämpare eller bör jag byta krängningshämmare & kanske bladfjädrar med...nån med erfarenhet? Tacksam för lite tips. Nån som kanske har nått bra till salu hör gärna av er till mig...
//Micke
Bästa originaldämparna sitter ju på Z06 2004 års modell..
bildelsbasen finns annars både begagnade Koni och originaldämpare från C6 Z06...
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Bengt »

Vad man gjorde till -04 dämparna var att man minskade lite på returdämningen.
Detta för att man skulle minska lite på tendensen att bilen "hoppade" i sidled när man körde över skarvar etc.
Inte säkert att alla känner någon skillnad alls... Så det är nog inget större fel på dämpare före -04
Att byta till t.ex. ett O´Connell är ett stort steg då krängningshämmarna är MYCKET hårdare.
(Det är därför man bör göra det om man har NÅGRA ambitioner :mrgreen: )
Se denna jämförelse t.ex. :
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... t-one.html
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Att byta till t.ex. ett O´Connell är ett stort steg då krängningshämmarna är MYCKET hårdare.
(Det är därför man bör göra det om man har NÅGRA ambitioner :mrgreen: )
Själv kör jag med original chassie C5Z06-03 (jag kanske saknar ambitioner :( ), hur mycket snabbare tror du jag blir runt Mantorp om jag byter till Jonny O :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
mse
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 141
Blev medlem: tis sep 15, 2009 20:04
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av mse »

Göran, här har du T1-krängare till vrakpris!

http://www.blocket.se/kalmar/Delar_corv ... 8.htm?aw=1
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Corinthian »

Bengt skrev:Vad man gjorde till -04 dämparna var att man minskade lite på returdämningen.
Detta för att man skulle minska lite på tendensen att bilen "hoppade" i sidled när man körde över skarvar etc...
Det betyder väl att man ökade returdämpningen?

Om man minskar returdämpningen så slår kolven ut fortare och den blir mer responsiv, dvs fjädern jobbar lättare (mindre dämpning)
Om man ökar returdämpningen, ökas den interna friktionen i cylindern och stötdämparen slår ut trögare/mjukare (mera dämpning).

Det var iaf så jag lärde mig när jag svängde R-hoj:

"Returdämpningen styr hur snabbt fjädringen sträcks ut efter det att den varit hoptryckt vid hjulkontakt med gupp eller hinder. När fjädern trycks ihop så absorberar den en mängd energi och returdämpningen avger denna när fjädringen sträcks ut (fjädrar tillbaka) när väl lasten försvunnit. Om man inte dämpar returen så skulle motorcykeln studsa upp och störa balansen och tappa greppet för drivningen.
För mycket kompressionsdämpning gör att cykeln känns stel och blir svår att hantera. För mycket returdämpning gör att fjädringen inte kan sträckas ut fort nog inför nästa gupp, vilket gör att fjädringen ”packas ihop”, blir stel och orsakar styrnings-, och grepproblem."


saxat från http://www2.idrottonline.se/TimraTK-Mot ... s-Handbok/
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Corinthian »

Jag har en original främre krängare från min (C6Z06) liggandes om du vill uppgradera
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Är det inte så här :?:

Hur hård returdämpningen ska vara beror på bla på fästet (däcktyp väglag m.m.)hur ojämnt det är samt hur snabbt man kör.

Om returdämpningen är för mjuk fjädrar hjulet ut för snabbt och tappar greppet pga att det studsar.
Om returfjädringen är för hård fjädrar hjulet ut för långsamt och tappar greppet pga att det "blir hängande i luften".

Ha det bra :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Är det inte så här :?:

Hur hård returdämpningen ska vara beror på bla på fästet (däcktyp väglag m.m.) samt hur ojämnt det är.

Om returdämpningen är för mjuk (minska/lite) fjädrar hjulet ut för snabbt och tappar greppet pga att det studsar.
Om returfjädringen är för hård (öka/mycket) fjädrar hjulet ut för långsamt och tappar greppet pga att det "blir hängande i luften".

Ha det bra :D
Jo, visst är det så att alla inställningar är beroende på underlag/däckstyp/övriga fjädrings komponenter..
Din beskrivning stämmer överens med min som jag postade tidigare
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Din beskrivning stämmer överens med min som jag postade tidigare
Precis den stämmer överens med både din och Bengts beskrivning.
När bilen förlorar greppet kan det upplevas som att bilen hoppar i sidled tills den får grepp.
Och greppet kan försämras pga både för mjuk & hård returdämpning.

Vi får snacka vidare på söndag :D
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17715
Senast redigerad av 745 den fre mar 14, 2014 12:35, redigerad totalt 2 gång.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Bengt »

Exakt.

O'Connell kitet har grövre krängningshämmare och det behövs med R-däck. Vill du få ut max med R-däck måste du följa upp med hårdare fjädring o andra hjulvinklar. Med ännu bredare däck ännu mer och med splitter o vinge ännu mer.. Orginal fjädringen klarar inte på långa vägar aero prylar.. Fast svenska banor har ju o andra sidan inte så snabba kurvor att vingarna ens behövs...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Bengt skrev: Fast svenska banor har ju o andra sidan inte så snabba kurvor att vingarna ens behövs...
Den som lever får se, det ska bli spännande att följa Mange i sommar....... :D

Och på "dragracing" banor typ Mantorp (långa snabba rakor & skarpa långsamma kurvor) ska man vara speciellt försiktig,
eftersom för mycket "vinge" har en tendens att äta upp vinsten i form utav ökat fäste i kurvorna genom ökat drag på rakorna.

Och vid höga hastigheter kan felinställd aero tom orsaka olyckor på rakorna :(
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Bengt »

Skräms inte Göran, tänk på att Urban monterat splitter... :shock:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Skräms inte Göran, tänk på att Urban monterat splitter... :shock:
Ubbes splitter är snygg 8)
Hur tror du/ni att den påverkar varvtiderna & högfartsstabiliteten :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Ubbe »

Ha ha ha!
Jag kommer att sänka motorn med 7mm och har sänkt bilen fram med 8mm och har klubbens minsta spoiler :mrgreen:
Risken ökar i år när jag tror att jag kan köra bil :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Risken ökar i år när jag tror att jag kan köra bil :mrgreen:
Desto mer jag lär mig, desto mindre inser jag att jag kan :(
Men det är kul att utvecklas :D
Vi syns på https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17715
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Pettersson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 25, 2011 19:46
Ort: Linköping

Re: Väghållning/ Stötdämpare

Inlägg av Pettersson »

Hittade en firma i usa som hade PFADT Johnny O’Connell hemma (& beställde...) så nu är det bara att vänta & hoppas grejorna snart är här...Beställde även sänkbultar runt om & lite annat. Krängarna har ju som jag förstår 3st "hållägen" vilket ska man välja?

//Micke
Skriv svar