Hydralisk koppling

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Hydralisk koppling

Inlägg av Hånta »

Har börjat att snegla lite på att montera in hydralisk koppling på bilen.
Någon som har gjort det som kan komma med tipps och ideer :)


Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Hydralisk koppling

Inlägg av Smuggler »

Hej Hånta!

När jag köpte min låda tittade jag på hydraulisk koppling och det var något tvetydiga svar jag fick, beroende på vem man frågade...
Keisler Engineering har satser för hydraulkoppling till Corvette. Frågade Hurst Driveline Conversions om detta också när jag tog in offerter och de rekommenderade att man inte skulle ha det på Corvette.
Kan man misstänka att Hurst avråder bara därför att de inte har den produkten i sitt sortiment eller vet de att det kan krångla? Jag grävde aldrig vidare i detta sen.
På jänkeforumen är det många som åker hydraulkoppling i Corvette och det verka funka fint.

Skulle värme från avgasrör och motor kunna påverka negativt i Corvettens trånga motorrum? Olja expanderar faktiskt rätt ordentligt vid värmepåverkan, betydligt mer än stål. Nu är väl ofta kopplingscylindrar i aluminium och jag har inte riktigt koll på hur det materialet är beskaffat i förhållande till oljans utvidgning.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Hydralisk koppling

Inlägg av Börje »

Hej
Jag har konverterat till hydrual. Inte den modell som Keisler har.
Jag har behållit gaffeln och satt en slavcylinder där och har en huvudcylinder vid pedalen på motorsidan av brandväggen.
Funkar bra tycker jag. Lätt att greja med 'utväxlingen' mellan pedal
och gaffel med olika cylinderdiameter. Kostade inte särskilt mycket, men det var några år sedan. Fast du kanske inte vill ha gaffeln kvar.
Åker med Richmond 5-speed och McLeod 2-skivig koppling.

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Skriv svar