vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av vette.se »

ZR1

Nu drar vi ingång vårt ZR1 projekt som vi pratat om tidigare i C6 forumet, vi fick in bilen torsdags men det har inte funnits nån lift ledig förren nu, gissa om man väntat på att sätta igång ......

Objektet redo för transplantation, Z06 2008. Vi installerade Callaway Honker, QM600 kam, ARE headers och B&B avgassystem på denna förra året. Ägaren kör mycket bana bla Nurnburg ring men nu vill han ha ännu mer effekt - de 535hk han hade tidigare på bakhjulen räckte inte.
Bild

Nästan original motorrum
Bild


B&B slutsystem
Bild

ARE headers
Bild

ARE igen - här ser du deras överlägsna design med x-pipan först och sen kattarna för maximalt flöde
Bild

Rivning påbörjad, först lossa framvagnen (över a-armsfästet och dämparen från undre a-armen)
Bild

Bakvagnen lossad, här är det enklare att lossa vid leden, dämparen lossad från undre fästet
Bild

Här ser du lite av det som är lossat i motorrummet
Bild

Tunnelplåten lossad
Bild

Motorrummet klart för att sänka ner allt.
Bild

Styrningen lossad
Bild

Huv och front bortplockade, det blir lättare att komma åt allt när vi ska ha i vattensystemet och intercooler
Bild

Och såklart växelspak bortplockad
Bild

Nu har vi kommit så långt att vi kunnat sänka ner allt - en naken LS7a
Bild

Hela drivlinan ....
Bild

Oops, nu sitter det en annan motor i :D
Bild

Maffigt med 11-rib skivor
Bild

Fortsättning följer ... tyvärr är det inte bara att droppa i LS9an utan det behövs en hel del anpassning, slavcylinder, A/C kompressor, mycket kablage som måste göras om eftersom saker och ting sitter på nya ställen och sen har vi ju spjället, generatorn och styrservopumpen som sitter helt annorlunda.
Senast redigerad av vette.se den tis maj 18, 2010 10:51, redigerad totalt 7 gång.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vett74 »

hehe ja det där va ju lite galet,varför inte kompressormata originalet?
Coolt var det iaf 8) 8)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

vett74 skrev:hehe ja det där va ju lite galet,varför inte kompressormata originalet?
Coolt var det iaf
Kunden vill ha något som det finns en chans att besiktiga, allt är GM original och ser självklart då ut att vara originalmonterat. När allt är i bilen vill det mycket till för att se att den är kompressormatad :)

Texten som är uppe på själva kompressorn 'Supercharged' kommer inte vara kvar, det blir en ny logo med typ 'LS7 7.0'.

Vi gick på första minan idag, Z06ans slavcylinder passar inte ZR1 kopplingen, nu är det en ZR1 version på väg hem från staterna. Det dyker säkerligen upp mer efterhand :D
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av GP »

Visst kan man tycka att det känns lite overkill kanske men ändå ett väldigt kul projekt, som kommer att följas.
Kommer ju som sagt bli mycket lättare att besiktiga.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Idag blev det lite tid för ZR1an igen, vårt lilla slavcylinder problem löst. ZR1 modellen är omkring 1" kortare.
Bild

Bilen påväg ihop igen,
Bild

Som alla 'high-performance' GM motorer byggda i Wixom centret har denna ZR1 byggarens namn på motorn
Bild

Hela drivlinan slutligen på plats, börjar se väldigt trevligt ut.
Bild

Mycket eljobb kvar samt vattenanslutningar till intercooler
Bild


Imorgon fortsätter vi och hoppas kunna ha det mesta klart :P
Senast redigerad av vette.se den sön apr 18, 2010 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Ser ni nån skillnad ? En dags jobb med el, vacuumslangar, vevhusventilation :)

Det som är kvar är styrkontakten på generatorn (vi väntar på en kontakt från USA eftersom ZR1ans generator har en annan kontakt), tempgivaren till insugsluften(den sitter på boost sidan så den kan inte vara kvar i MAFen som standard) och vattensystemet för intercoolern.

Bild

I övrigt så har vi också skruvat ihop allt under bilen och inne i bilen så att så snart ovanstående är avklarat är det bara att fylla på vätskor, justera mappen och provstarta :mrgreen:
bagge
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jun 11, 2007 17:07
Ort: Eskilstuna

Re: vette.se's ZR1 projekt (bilderna fungerar nu)

Inlägg av bagge »

går undan för er :)
Användarens profilbild
WolfMan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre feb 20, 2009 23:54
Ort: Håbo Kommun Uppland
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt (bilderna fungerar nu)

Inlägg av WolfMan »

8) Fan va nice .... det där e godis.

ps; http://www.lingenfelter.com/LPEforumfil ... .php?t=602

:mrgreen:
A Nice Humbel Dude Ho Like Car´s Ho Runs On Alcohole.
[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Tyvärr lite stiltje pga av Islänningarna och deras vulkaner Bild totalstop i leveranser från USA. Hoppas kunna få in de smådelar vi väntar på under måndagen Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Till sist fick vi in de sista delana som behövdes, allt är monterat samt en del specialanpassningar som behövde göras är nu gjorda. Grundmappning är gjord så nu är den klar !

När motorn är inkörd efter 70-80 lugna mil på låga varvtal så är det dags för körning på dynon och göra klar mappningen - vi får se vad GMs angivna 638hk är i verkligheten :)

Den kommer att visas på Vårmönstringen Taxinge slott nu på lördag 8 maj, så är du nyfiken måste du bara åka dit !
Jag kommer tyvärr inte vara där för jag är i Asarum och ska Quicktuna 11 bilar :shock: men missa inte att vi delar ut snygga T-shirts till alla deltagare på vårmönstringen, se http://www.clubcorvette.se/distrikt/sth ... rmonstring för program 8)

Bild

Bild

Bild

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
WolfMan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre feb 20, 2009 23:54
Ort: Håbo Kommun Uppland
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av WolfMan »

vette.se skrev:Till sist fick vi in de sista delana som behövdes, allt är monterat samt en del specialanpassningar som behövde göras är nu gjorda. Grundmappning är gjord så nu är den klar !

När motorn är inkörd efter 70-80 lugna mil på låga varvtal så är det dags för körning på dynon och göra klar mappningen - vi får se vad GMs angivna 638hk är i verkligheten :)

Den kommer att visas på Vårmönstringen Taxinge slott nu på lördag 8 maj, så är du nyfiken måste du bara åka dit !
Jag kommer tyvärr inte vara där för jag är i Asarum och ska Quicktuna 11 bilar :shock: men missa inte att vi delar ut snygga T-shirts till alla deltagare på vårmönstringen, se http://www.clubcorvette.se/distrikt/sth ... rmonstring för program 8)

Bild

Bild
Vad mer att säja en *Vackert* :mrgreen:
A Nice Humbel Dude Ho Like Car´s Ho Runs On Alcohole.
[My Corvette C6 http://www.garaget.org/?car=135333 ]
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

WolfMan skrev:Vad mer att säja en *Vackert* :mrgreen:
Tackar :D Imorrn kommer bilder med huven på, ska se om våra Mr Cap grannar har tid att polera lite först 8)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av Hans Wijk »

Får vi snygga t-shirts i Asarum oxå ??
Mvh
Hasse XXXL
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Hans Wijk skrev:Får vi snygga t-shirts i Asarum oxå ??
Mvh
Hasse XXXL
Sorry. Öhrnen som har hand om vårmönstringen var här och hämtade allt förra veckan :( Men det kan vi säkerligen fixa i efterhand :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

En liten bild med huven på, kunden hämtade bilen idag och kommer som sagt vara med på vårmönstringen imorgon lördag på Taxinge.

Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Kolla responsen på amerikanska corvetteforumet :D

http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... a-z06.html
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av Jerka »

Coolt projet 8) Och riktigt kul och se vilken respons det fick på Usa forumet.
Tänk att det byggs så coola bilar så nära Ryssland.

Jänkarnas komentarer är kul
Must be heavy fines/prison if you puff out too much polution in a socialist country

Nu väntar vi med spänning på vad dynon visar

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt

Inlägg av vette.se »

Nu är den bänkad, 566rwhp, 725Nm corrected :D

Bild

Se videon på http://www.youtube.com/watch?v=pbZyfQXIp5k
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av vette.se »

Och sen vikten på bilen .... alla vätskor i, bränsle står på ett streck under full, ingen förare

Bild
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av GP »

Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av vette.se »

GP skrev:Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Det är ca 634hk i motorn
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av GP »

vette.se skrev:
GP skrev:Vad räknar ni med att det är för effekt i motorn?
Det är ca 634hk i motorn
Då borde väl GM:s uppgifter stämma rätt bra då?
För deras siffra är väl inte i metriska värden va?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av vette.se »

GP skrev:Då borde väl GM:s uppgifter stämma rätt bra då?
För deras siffra är väl inte i metriska värden va?
GM's eller egentligen ingen bilfabrikants siffror stämmer med det du kan få ut i verkligheten på väg. De gör en statisk mätning vilket innebär att de tex startar vid 1200rpm och kör en lång tid med full last, sen tar de nästa varvtal tex 1600rpm och kör länge med full last osv till maxvarv, sen plottar de en kurva mellan punkterna. När motorn får ligga länge vid varje varvtal hinner motorstyrningen optimera och ge maximal effekt så denna typ av mätning ger en högre effekt. Vi kan köra denna typ av mätning på vår dyno men det är inget som vi brukar göra eftersom det blir enormt varmt och tar lång tid med nedkylningsperioder osv.

Det man använder i vanliga fall är en svepmätning, dvs bilen accelererar med full last från tex 1200rpm till maxvarv i ett svep. Denna mätmetod ger en mindre effekt men det är den effekt som du kan få ut i verkligheten på väg, den effekt som en statisk mätning visar är något du aldrig kan få ut i verkligheten.

Med det sagt så skulle denna bil ha haft ca 30-35hk mindre på bakhjulen om den inte haft headers och ett bra luftintag.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: vette.se's ZR1 projekt, nu med video från dynokörningen

Inlägg av GP »

Ja det är ju bra att veta!
Och som du säger så är det ju helt klart bättre att göra en svepande mätning, men å andra sidan så förstår man ju tillverkaren som vill få ut som mycket som möjligt, bra för försäljningen.
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Skriv svar