CCS Racing Cup 2012
Moderator: ornet
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Preliminär Tävlingskalender (hemsidan kommer att uppdateras)
26 - 27maj Kinnekulle (arrangör SSK)
16 – 17 juni prel. Gotland (arrangör TBA)
6 - 8 juli Knutstorp (arrangör MSCC)
11-12 augusti Anderstorp (arrangör ARC)
8-9 september Falkenberg (arrangör FMK)
Hyggligt bra spridning av datum och intressanta, roliga banor.
Kommentarer?
26 - 27maj Kinnekulle (arrangör SSK)
16 – 17 juni prel. Gotland (arrangör TBA)
6 - 8 juli Knutstorp (arrangör MSCC)
11-12 augusti Anderstorp (arrangör ARC)
8-9 september Falkenberg (arrangör FMK)
Hyggligt bra spridning av datum och intressanta, roliga banor.
Kommentarer?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
Halloj,
Krockar inte Anderstorp med klubbmästerskapet?
God fortsättning
//Tomten
Krockar inte Anderstorp med klubbmästerskapet?
God fortsättning
//Tomten
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Hej Tomten,Tomten skrev:Halloj,
Krockar inte Anderstorp med klubbmästerskapet?
God fortsättning
//Tomten
Det är väl snarare tvärtom.

Men tyvärr, du har rätt att det blir en datumkrock.
Därför är kalendern preliminär i nuläget.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Ja, då är det väl dags för ännu en tjuvtitt.
Denna gång på inbjudan och uppdatering av tekniskt reglemente för Klass 2 och 3 ("Oldies"). Längre ner beskrivning på förfarande.
Stirra er inte blinda på text och ni kommer att se att det är ganska fritt för skaparglädje förutom vissa detaljer avseende inredning, kaross men framför allt motor-transmission.
Vissa delar kan vi inte styra över (tex splitterfrågan för C6) och andra (främst motor) är för att utjämna förhållandet mellan standardbilar och bilar som kommit lite längre i modifieringar av sin bil.
Först preliminärt reglemente, framförallt blå markerat är det som skall bli bekräftat, kanske justeras eller kanske tas bort helt innan inlämning till SBF.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCSR%2 ... 2012_2.pdf
Som synes är det fortfarande en del frågetecken kring hur motorn skall redovisas, det finns möjlighet att redovisning av motor lättas upp (och text i vårt reglemente förenklas) och samtliga deltagande bilar kan då dubblera poäng (vår serie + SPVM). Vi och SPVM skall bara bli ense om en acceptabel nivå och metod för motoralternativen utöver Sportvagnsreglementets.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf
Vår inbjudan i preliminärt utförande. Samma här, blå markerat är framförallt det som som skall bli bekräftat, kanske justeras eller tas bort helt.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCSR%2 ... 2012_1.pdf
Vår inbjudan lutar sig emot följande dokument
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Inb ... M_2012.pdf
Är man het på gröten och eller vill spara ett par hundralappar så fyller man i serieanmälan för Roadsport A alt B före 1 :a mars.
Vagndeklaration är det ingen brådska med än, speciellt om man tänker använda realistisk effekt (tex restriktor).
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012

Denna gång på inbjudan och uppdatering av tekniskt reglemente för Klass 2 och 3 ("Oldies"). Längre ner beskrivning på förfarande.
Stirra er inte blinda på text och ni kommer att se att det är ganska fritt för skaparglädje förutom vissa detaljer avseende inredning, kaross men framför allt motor-transmission.
Vissa delar kan vi inte styra över (tex splitterfrågan för C6) och andra (främst motor) är för att utjämna förhållandet mellan standardbilar och bilar som kommit lite längre i modifieringar av sin bil.
Först preliminärt reglemente, framförallt blå markerat är det som skall bli bekräftat, kanske justeras eller kanske tas bort helt innan inlämning till SBF.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCSR%2 ... 2012_2.pdf
Som synes är det fortfarande en del frågetecken kring hur motorn skall redovisas, det finns möjlighet att redovisning av motor lättas upp (och text i vårt reglemente förenklas) och samtliga deltagande bilar kan då dubblera poäng (vår serie + SPVM). Vi och SPVM skall bara bli ense om en acceptabel nivå och metod för motoralternativen utöver Sportvagnsreglementets.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf
Vår inbjudan i preliminärt utförande. Samma här, blå markerat är framförallt det som som skall bli bekräftat, kanske justeras eller tas bort helt.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCSR%2 ... 2012_1.pdf
Vår inbjudan lutar sig emot följande dokument
http://www.spvm.se/uploads/Dokument/Inb ... M_2012.pdf
Är man het på gröten och eller vill spara ett par hundralappar så fyller man i serieanmälan för Roadsport A alt B före 1 :a mars.

Vagndeklaration är det ingen brådska med än, speciellt om man tänker använda realistisk effekt (tex restriktor).
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
Kul att det redan har börjat droppa in anmälningar
Anmäler mig så snart jag köpt bil.

Anmäler mig så snart jag köpt bil.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
- Ort: Varberg
Re: Corvette Cup?
Hej Magnus! Är det tilllåtet med restriktor eller typ bromsintyg nu?
M.V.H Björn
M.V.H Björn
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Hej Björn,Björn Friberg skrev:Hej Magnus! Är det tilllåtet med restriktor eller typ bromsintyg nu?
M.V.H Björn
Diskussioner pågår om hur restriktor skall hanteras, ett antal fasta storlekar eller mer steglöst med hjälp av storleksberäkningar, krav på effekt mätning behövs då förmodligen inte heller utan man stoppar i rätt storlek för en viss beräknad effekt och sen kör man.

Det bör sedan räcka att enskild fabricerar sin egen platta enligt specifikation (beskrivet i bilaga 1), eftersom det blir alldeles för komplicerat att centralt producera plattor för olika utformningar och diametrar, olika förgasare osv.
Det som saknas är beräkningsunderlag för diametern på hålet, men det kommer när jag och SPVM är ense.

Man kan förslagsvis börja börja mäta, fabricera och passa in plattans yttre form men vänta med att göra själva restriktorhålet.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Nykomling
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
- Ort: Varberg
Re: Corvette Cup?
Hej igen! Jag är med på vad som är på G ang restriktor, men vad gäller ang effektmätning i bromsbänk eller rototestbänk? Kommer serien vara öppen för icke Corvettklubbsmedlemmar? M.V,H Björn
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Inom serien så innebär bromspapper realistisk effekt och är ok (SPVM inte klart), men beroende på utkomst av restriktordiskussionerna med SPVM så kanske behovet av bromspapper marginaliseras eller kanske tom utgår(?).Björn Friberg skrev:Hej igen! Jag är med på vad som är på G ang restriktor, men vad gäller ang effektmätning i bromsbänk eller rototestbänk? Kommer serien vara öppen för icke Corvettklubbsmedlemmar? M.V,H Björn
Vi vill ju helst att ingen behöver köra utom tävlan i SPVM ,även om man deltar fullt ut i vår serie.
Dessutom, behovet eller viljan bland intresserade att köra mot bromspapper inte heller är känt.
Tittar man på generella standard Corvetter (inkl olja, kylvätska, med all standardutrustning, minimalt m. bränsle) + en förare på 80kg men exlusive båge, så landar bilvikterna för C5-C6 mellan 1495-1553kg. Om man sedan siktar efter 3,2 kg/hk enligt de beskrivna vikterna så bör den optimala effekten bli nånstans kring 450/450hk (förgasare/inkl 5% för insprut) för en A-Cupbil med modifierad motor och restriktor. Restriktor runt 75mm stryper då högre effektuttag och ersätter på så vis till stora delar behovet av effektmätning oavsett trimningsgrad.
Motsvarande för B blir uppskattningsvis kring 280hk och knappa 60mm i diameter på restriktor med C5-C6.
Har inte koll på standardvikterna för C1-C4 och därför inte heller vettig effekt och lämplig restriktordiameter mm som passar standardvikterna på dessa bilar (än)
Din andra fråga: Eftersom det är en serie inom CCS så faller det sig naturligt att föraren också är medlem i Club Corvette Sweden, undantaget danska/norska förare som då minst skall vara medlemmar i deras motsvarande klubb.
Tänkte du i ett läge där två förare delar på bil så är måste åtminstone bilens ägare vara medlem, hur vi ställer oss till en andreförare utan medlemskap ber jag att få återkomma.
Senast redigerad av Mange_C5 den lör jan 14, 2012 20:23, redigerad totalt 2 gång.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Jag skall försöka sätta ihop en FAQ angående olika frågor som berör läsning av regler, nödvändig utrustning, vikt/hk beräkningar, vagnbok, båge, nödvändiga tillbehör vid SBF tävlingar och alla andra frågeställningar som surrar i era huvuden.
Men för att veta vad som behöver förklaras så behövs input från er!
Ställ gärna frågorna här i tråden eller pm:a alternativt maila till mej magnus.b@clubcorvette.se.
Men för att veta vad som behöver förklaras så behövs input från er!
Ställ gärna frågorna här i tråden eller pm:a alternativt maila till mej magnus.b@clubcorvette.se.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
En C3 väger standard mellan 3210 och 3306lbs, alltså mellan 1456 och 1499kg enligt Corvette Fact Book. 
Vad C1 och C2 väger har jag i dagsläget inga uppgifter på men någon som vet får gärna fylla på med uppgifter.
//Ricky.

Vad C1 och C2 väger har jag i dagsläget inga uppgifter på men någon som vet får gärna fylla på med uppgifter.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Corvette Cup?
Det jag som kommer från hoj och formelbilssidan alltid förvånas över är hur överambitiösa regelverken blir så fort det är en standardbil inblandad. Ta det på rätt sätt, men i Sverige så kör vi inte Formel 1 och skillnaden på förarna är oftast så stor att 15% hit eller dit i materialet inte spelar någon roll och ändå har man regler in i absurdum.
Jag tycker att det är synd att instegskostnaderna hålls höga eftersom det minskar antalet kandidater som vill prova på racing med speciella hjälmar, skor, handskar, bur, bälten, släckare och allt vad man nu ska behöva.
Tävlar man i BoTT (hojracing) tex så är det samma personliga utrustning som på gatan och det är fri trimmning. Då har man mer kul och det är mindra tjafs och sura miner om vem som fuskade med vad.
Formel Ford, Renault, Radical, etc har inga burar men jag vet ställen där man inte ens får träna med taket nere på en cab. Min poäng med det här var då inte att på något sätt klaga på de som jobbar med regelverken men jag uppmanar till eftertanke och förenkling istället för att överkomplicera och att inte arbeta efter "tänk om" scenarion vilket skulle gagna amatörracingen i Sverige.

Jag tycker att det är synd att instegskostnaderna hålls höga eftersom det minskar antalet kandidater som vill prova på racing med speciella hjälmar, skor, handskar, bur, bälten, släckare och allt vad man nu ska behöva.
Tävlar man i BoTT (hojracing) tex så är det samma personliga utrustning som på gatan och det är fri trimmning. Då har man mer kul och det är mindra tjafs och sura miner om vem som fuskade med vad.
Formel Ford, Renault, Radical, etc har inga burar men jag vet ställen där man inte ens får träna med taket nere på en cab. Min poäng med det här var då inte att på något sätt klaga på de som jobbar med regelverken men jag uppmanar till eftertanke och förenkling istället för att överkomplicera och att inte arbeta efter "tänk om" scenarion vilket skulle gagna amatörracingen i Sverige.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Corvette Cup?
Instegskostnaden för racing är högaHejdarn skrev:Det jag som kommer från hoj och formelbilssidan alltid förvånas över är hur överambitiösa regelverken blir så fort det är en standardbil inblandad. Ta det på rätt sätt, men i Sverige så kör vi inte Formel 1 och skillnaden på förarna är oftast så stor att 15% hit eller dit i materialet inte spelar någon roll och ändå har man regler in i absurdum.![]()
Jag tycker att det är synd att instegskostnaderna hålls höga eftersom det minskar antalet kandidater som vill prova på racing med speciella hjälmar, skor, handskar, bur, bälten, släckare och allt vad man nu ska behöva.
Tävlar man i BoTT (hojracing) tex så är det samma personliga utrustning som på gatan och det är fri trimmning. Då har man mer kul och det är mindra tjafs och sura miner om vem som fuskade med vad.
Formel Ford, Renault, Radical, etc har inga burar men jag vet ställen där man inte ens får träna med taket nere på en cab. Min poäng med det här var då inte att på något sätt klaga på de som jobbar med regelverken men jag uppmanar till eftertanke och förenkling istället för att överkomplicera och att inte arbeta efter "tänk om" scenarion vilket skulle gagna amatörracingen i Sverige.

Fördelen med CC klass 2 & 3 är att du inte behöver en racebil med trailer, dragbil, fullbur, släckare, däck för en förmögenhet m.m.
Jag tycker att regelverket för CC klass 2 & 3 är enkelt: ta valfri omodifierad Corvette (gäller EJ C6 Z06 & ZR-1) skruva i båge, stol, bälte, strömbrytare & dragöglor KLART

För dom som vill skruva lite mer ska det finnas utrymme i klass 1.

Hoppas du kommer med & kör

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Hej Thomas,Hejdarn skrev:Det jag som kommer från hoj och formelbilssidan alltid förvånas över är hur överambitiösa regelverken blir så fort det är en standardbil inblandad. Ta det på rätt sätt, men i Sverige så kör vi inte Formel 1 och skillnaden på förarna är oftast så stor att 15% hit eller dit i materialet inte spelar någon roll och ändå har man regler in i absurdum.![]()
Jag tycker att det är synd att instegskostnaderna hålls höga eftersom det minskar antalet kandidater som vill prova på racing med speciella hjälmar, skor, handskar, bur, bälten, släckare och allt vad man nu ska behöva.
Tävlar man i BoTT (hojracing) tex så är det samma personliga utrustning som på gatan och det är fri trimmning. Då har man mer kul och det är mindra tjafs och sura miner om vem som fuskade med vad.
Formel Ford, Renault, Radical, etc har inga burar men jag vet ställen där man inte ens får träna med taket nere på en cab. Min poäng med det här var då inte att på något sätt klaga på de som jobbar med regelverken men jag uppmanar till eftertanke och förenkling istället för att överkomplicera och att inte arbeta efter "tänk om" scenarion vilket skulle gagna amatörracingen i Sverige.
Kommer ett långt svar, lite i tjock text. Läsglasögon skall alltså inte behövas

Dina synpunkter är återkommande även bland dem som tävlat i racing under längre tid och det lobbas också kontinuerligt för förenklingar men det finns vissa saker som i dags dato är nödvändiga och som vi inte kommer ifrån, man skall också vara medveten om att Roadsport har två undantag från samtliga övriga klasser inom banracing och det är att man kan köra med båge och så finns det ett undantag från katalysatorkrav på äldre bilar.
Formel Ford, Formel Renault och Radical är entypsklasser där man köper komplett bil (dessa bilar har samtliga en kraschkonstruktion och båge bakom huvudet).
MC har fördelen med att samma skyddsutrustning används på gatan, men det finns regler även kring MC racing och en del saker så skall med även i en MC depå. Angående hjälmarna så är det två skillnader på MC- respektive bilhjälm; bil-hjälmarnas inredning är flamsäker till skillnad mot MC-hjälm och stötupptagnings konstruktion skiljer dem bägge då de skall skydda mot olika typer av våld mot hjälmen.
Roadsport har också fri trimning, saken är den att våra Corvetter har för stor motor med följd att bilens vikt/hk blir för lågt och blir för snabba rakt fram vilket är en säkerhetsaspekt kopplat till ”endast båge”-kravet, skall vi överhuvudtaget få tävla så måste vi anpassa oss till vad som gäller.
Därför måste vi komma på ett sätt att få med modifierade motorer och C6Z06 och då på ett sätt som accepteras av bantillstånd, arrangörer, SPVM, SBF och medtävlande.
Framtagna regler som uppfattas krångliga gäller ju främst dem som modifierat,
har man en standard Corvette så ÄR det väldigt enkelt och vårt mål är att göra det enkelt (så långt det går) för dessa att delta och kunna köra på hyfsat lika villkor som dem som modifierat. Vi sätter en baseline med utgångspunkt från omodiferade Corvetter, blir roligare för alla.
Ett vanligt fel som även jag gjort hör samman med studieteknik när det kommer till regler, det gäller att kunna sortera vad som s.a.s. gäller för mej.
Om man utgår från att bilen inkl. motor är helt standard så är det mest att räkna ut och kontrollera sitt vikt/hk förhållande + ev tillägg för ABS osv, samt kanske jämföra vilken redovisningslösning av motor som kan passa ens egna bil bäst. Är bilen standard och säkerhetsdetaljerna är på plats så är det inte mycket mer.
Har man modifierat någon detalj tex hjulupphängning eller avgassystem, ja då letar man upp det stycket och kontrollerar om det är ok enligt reglerna. Är detaljen ok, ja då är man klar eller kollar upp nästkommande modifiering man gjort och så fortsätter man att beta av modifieringar tills man är klar. Blir alltså lite mer att kontrollera om man modifierat mycket men väldigt lite om bilen är standard.
Som exempel:
Jag har bytt till coilovers; då kollar jag reglerna för klass 2-3 under hjulupphängning. Där fanns en hänvisning till Roadsportreglementet, alltså kollar jag där. Där står underhjulupphängning ”Fritt, om godkänt av AB Svensk Bilprovning” Klart!
Buller bör man kolla och säkerställa att man är inom nivån eftersom arrangörerna regelmässigt omedelbart plockar bilar av banan vid för högt buller.
Som referens, min egen C5 Z06 hade med helt original system från avgaspackning till slutpipor höll 93db vid förbikörning, och med headers,racekattar och original dämpare så hade jag inga som helst problem under 2011.
Grundläggande krav som vi inte kommer ifrån är båge (dvs korrekt infäst båge bakom föraren+ två strävor bakåt, bur är i allra högsta grad frivilligt), stol, bälte, bogseröglor och huvudströmbrytare samt uttag för kontroll av kat (om årsmodellen kräver katalysator).
Ingångsnivån för racing upplevs och är hög men skall sättas i perspektiv.
Lägsta ingångsnivå i Sverige om man vill köra fortare än 120km/h på bana ÄR Roadsport (inom SBF) eftersom man slipper kravet på fullbur (och kat på äldre bilar).
Skyddsutrustning tex overall måste man inte köpa ny, finns ofta utannonserat
Absol (som är ett krav i depån) kan man gå ihop och dela på en säck.
Osv.
Vagnbokens vara eller inte vara (framförallt kostnad) i amatörracing är en av de saker som lobbas mot mest och då för att det upplevs begränsande för nya.
Eftersom vi lägger ribban mot omodifierade standardbilar så kan dessa ägare överföra modifieringskostnader till nödvändig utrustning med vetskapen att bilen duger i cupen.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
Ett mycket bra svar.
Jag vet att det finns en massa saker man aldrig kommer undan därför "att det kan hända".
Det som jag inte gillar är att man ska ha nomex och båge och stol och bälte och allt när alla kör åt samma håll och är 100% fokuserade och man har avåkningszoner medans det är ok att inte ha nåt av det när man kör och pratar i telefon och har krondiken vid sidan och mötande trafik i snöglopp. Jag har snurrat runt åt alla möjliga håll i en hel del formelbilar (ja, jag är kass på regn) och aldrig sett någon ligga upp och ner och aldrig en räcerbil/standardbil på en svensk bana heller. Däremot ser jag varje år bilar som ligger upp och ner i dikena på allmän väg så frågan är vad man skyddar sig emot.
Men, men. Så är det. Svaret var ypperligt och försiktighetsprincipen gäller alltid i Sverige på ont och ont.

Det som jag inte gillar är att man ska ha nomex och båge och stol och bälte och allt när alla kör åt samma håll och är 100% fokuserade och man har avåkningszoner medans det är ok att inte ha nåt av det när man kör och pratar i telefon och har krondiken vid sidan och mötande trafik i snöglopp. Jag har snurrat runt åt alla möjliga håll i en hel del formelbilar (ja, jag är kass på regn) och aldrig sett någon ligga upp och ner och aldrig en räcerbil/standardbil på en svensk bana heller. Däremot ser jag varje år bilar som ligger upp och ner i dikena på allmän väg så frågan är vad man skyddar sig emot.
Men, men. Så är det. Svaret var ypperligt och försiktighetsprincipen gäller alltid i Sverige på ont och ont.

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Nu finns lite nytt under fliken racingregler, kalendern är också uppdaterad.
Det har dessutom presenterats ett nytt datum för KM, vilket innebär att deltävlingen på Anderstorp den 11-12/8 inte längre krockar med KM (18-19/8).

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Jag har i helgen varit på SPVM:s årsmöte och kan meddela att även restriktorutrustade Corvetter är hjärtligt välkomna att köra, dessutom tillgodogöra sig poäng även i SPVM.
Var dessutom många som uttryckt sin uppskattning till fler Corvetter och de var nyfikna på hur många som dyker upp.
Dessa restriktorutrustade Corvetter (tex C6 Z06) kommer att klassas in med hjälp av realistisk effekt och blir testbilar på hur restriktor kan fungera som alternativ för bilar som har för lågt vikt/hk för specifik klass.
Det kommer att bli enhåls restriktorplatta i två restriktor storlekar, en för A och en för B.
Målet är en motoreffekt som matchar de flesta Corvetters standardvikt vilket är en billig och i sammanhanget enkel metod för att uppnå optimalt vikt/hk inom Corvette Cup.
Som ni kanske sett i inbjudan så kan man anmäla sig till serien för 1000:- fram till 1:a mars, därefter 1200:- MEN man kan också anmäla sig till enskild tävling (om man bara tänkt köra en eller två tävlingar). Kostnaden blir då startavgiften för tävlingen + 300:-

Var dessutom många som uttryckt sin uppskattning till fler Corvetter och de var nyfikna på hur många som dyker upp.
Dessa restriktorutrustade Corvetter (tex C6 Z06) kommer att klassas in med hjälp av realistisk effekt och blir testbilar på hur restriktor kan fungera som alternativ för bilar som har för lågt vikt/hk för specifik klass.
Det kommer att bli enhåls restriktorplatta i två restriktor storlekar, en för A och en för B.
Målet är en motoreffekt som matchar de flesta Corvetters standardvikt vilket är en billig och i sammanhanget enkel metod för att uppnå optimalt vikt/hk inom Corvette Cup.
Som ni kanske sett i inbjudan så kan man anmäla sig till serien för 1000:- fram till 1:a mars, därefter 1200:- MEN man kan också anmäla sig till enskild tävling (om man bara tänkt köra en eller två tävlingar). Kostnaden blir då startavgiften för tävlingen + 300:-
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
BRA JOBBATMange_C5 skrev:Jag har i helgen varit på SPVM:s årsmöte och kan meddela att även restriktorutrustade Corvetter är hjärtligt välkomna att köra, dessutom tillgodogöra sig poäng även i SPVM.![]()
Var dessutom många som uttryckt sin uppskattning till fler Corvetter och de var nyfikna på hur många som dyker upp.
Dessa restriktorutrustade Corvetter (tex C6 Z06) kommer att klassas in med hjälp av realistisk effekt och blir testbilar på hur restriktor kan fungera som alternativ för bilar som har för lågt vikt/hk för specifik klass.
Det kommer att bli enhåls restriktorplatta i två restriktor storlekar, en för A och en för B.
Målet är en motoreffekt som matchar de flesta Corvetters standardvikt vilket är en billig och i sammanhanget enkel metod för att uppnå optimalt vikt/hk inom Corvette Cup.
Som ni kanske sett i inbjudan så kan man anmäla sig till serien för 1000:- fram till 1:a mars, därefter 1200:- MEN man kan också anmäla sig till enskild tävling (om man bara tänkt köra en eller två tävlingar). Kostnaden blir då startavgiften för tävlingen + 300:-

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?

Reglementesförslag som är inskickat till SBF för godkännande
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCS%20 ... _SBF_1.pdf
Inbjudan som är inskickat till SBF för godkännande
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCS%2BT%C3%A4vli...pdf
Två namnförslag är också bifogat till SBF för godkännande:
Corvette Cup och som alternativ CCS Racing Cup
Ändringar eller förtydlingar som kan komma är relaterade till vad SBF eventuellt kan kräva.
Vi kommer att hålla oss till två restriktordiametrar (75mm för A respektive 60mm för B).
Avsedd beräknad vikt/hk är 450hk/1440kg respektive 280hk/1456kg + extra vikttillägg.
Extra vikttillägg, tex 5% för ABS ger då en minimivikt på 1512kg för A respektive 1529kg för B vilket i de flesta fall bör vara hyggligt nära vad standard Corvetter väger med en 80kg förare.
(Alla vikter är minimivikt på bilen inklusive förare och hk är max motoreffekt)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
I väntan på SBF så slänger jag in en artikel som teaser för Gotlandstävlingen som också kommer att innehålla trackdayaktivitet för den som är intresserad.
Det pratas också om att arrangera ett sportvagnsrally runt Gotland vilket kan vara trevligt sätt att bekanta sig med ön om man inte varit där tidigare.
http://www.helagotland.se/sport/default ... id=7557142

Det pratas också om att arrangera ett sportvagnsrally runt Gotland vilket kan vara trevligt sätt att bekanta sig med ön om man inte varit där tidigare.
http://www.helagotland.se/sport/default ... id=7557142
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Nu är det äntligen snart dags för premiärrace!
1.
Har ni inte fyllt i serieanmälan för SPVM så kan man göra det här
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012
Tänker man bara köra något enstaka race så kan man skippa serieanmälan och anmäla direkt till respektive deltävling.
Samtliga som kör och är CCS medlemmar deltar automatiskt i Corvette Cup. En service vi bjuder på
2.
Vagndeklaration måste iallafall fyllas i och det gör man här:
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport
3.
Om man har vagnboken i ordning (dvs besiktigat och hinner få klistermärket) så är det bara att anmäla sig till första deltävlingen.
4.
Deltävling 1, Kinnekulle 26-27 maj:
Startavgiften är 2.800:- och kan betalas med kort vid ankomsten.
Fredagsträning tillkommer - 500:- för två heat.
De förare som delar på bil under helgen skickar mail till SSK med uppgifter på förare nr 2.
Gå in på http://www.emtech.se/sskadmin/start.php
klicka i klassen (för Corvette Cup gäller Roadsport A eller B)
och fyll i licensnumret (förarlicens) samt klicka på skicka.
Ni kommer då till ny sida där ni fyller i namn, adress, bil osv.
Glöm inte e-mail om ni vill få bekräftelse!
Ses i bandepån!

1.
Har ni inte fyllt i serieanmälan för SPVM så kan man göra det här
http://www.spvm.se/index.php?page=serieanmalan2012
Tänker man bara köra något enstaka race så kan man skippa serieanmälan och anmäla direkt till respektive deltävling.
Samtliga som kör och är CCS medlemmar deltar automatiskt i Corvette Cup. En service vi bjuder på

2.
Vagndeklaration måste iallafall fyllas i och det gör man här:
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... -roadsport
3.
Om man har vagnboken i ordning (dvs besiktigat och hinner få klistermärket) så är det bara att anmäla sig till första deltävlingen.
4.
Deltävling 1, Kinnekulle 26-27 maj:
Startavgiften är 2.800:- och kan betalas med kort vid ankomsten.
Fredagsträning tillkommer - 500:- för två heat.
De förare som delar på bil under helgen skickar mail till SSK med uppgifter på förare nr 2.
Gå in på http://www.emtech.se/sskadmin/start.php
klicka i klassen (för Corvette Cup gäller Roadsport A eller B)
och fyll i licensnumret (förarlicens) samt klicka på skicka.
Ni kommer då till ny sida där ni fyller i namn, adress, bil osv.
Glöm inte e-mail om ni vill få bekräftelse!
Ses i bandepån!
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Gotland Ring 16-17/6 och Anderstorp 11-12/8
Gotland Ring 16-17/6 och Anderstorp 11-12/8 dvs deltävling 2 och 4.
Anmälan för endera- eller bägge deltävlingarna fylls i på http://www.spvm.se/gotand2012.html
Gotland 16-17 Juni
1.
Startavgiften för Gotland - 3.000:- insättes på SPVM:s Plusgirokonto nr 403809-7 senast den 24 maj. Efteranmälning på plats kostar 3.500:- och betalas kontant.
2.
Transpondrar i begränsad omfattning finns att hyra på plats av tidtagaren - kostnad 500:-
3.
Extraträning på fredagen anordnas av Gotland Ring Motorsport Club. Mera info om detta och anmälningsförfarande kommer senare.
4.
Preliminärt tidschema för deltagare eller publik: http://www.spvm.se/uploads/news/id306/T ... ev%20A.pdf
Anderstorp 11-12 Augusti
1.
Som info; preliminär startavgift för Anderstorp är 3000:-, återkommer med detaljer när sådana släpps.
2.
Om man har en Roadsport B klassad bil så kan man för en extra tusen-lapp dessutom anmäla sig till ett 40minutersrace med förarbyte på Anderstorp (gäller bl.a Roadsport B Corvetter men inte A-bilar).
Ses i bandepån!
Anmälan för endera- eller bägge deltävlingarna fylls i på http://www.spvm.se/gotand2012.html
Gotland 16-17 Juni
1.
Startavgiften för Gotland - 3.000:- insättes på SPVM:s Plusgirokonto nr 403809-7 senast den 24 maj. Efteranmälning på plats kostar 3.500:- och betalas kontant.
2.
Transpondrar i begränsad omfattning finns att hyra på plats av tidtagaren - kostnad 500:-
3.
Extraträning på fredagen anordnas av Gotland Ring Motorsport Club. Mera info om detta och anmälningsförfarande kommer senare.
4.
Preliminärt tidschema för deltagare eller publik: http://www.spvm.se/uploads/news/id306/T ... ev%20A.pdf
Anderstorp 11-12 Augusti
1.
Som info; preliminär startavgift för Anderstorp är 3000:-, återkommer med detaljer när sådana släpps.
2.
Om man har en Roadsport B klassad bil så kan man för en extra tusen-lapp dessutom anmäla sig till ett 40minutersrace med förarbyte på Anderstorp (gäller bl.a Roadsport B Corvetter men inte A-bilar).
Ses i bandepån!
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Lite positiva nyheter och uppdateringar..
Från SBF
"§ 86 Corvettereglemente
Utskottet har tillsammans med Tekniska kommittén granskat Corvette Club Sweden förslag till tävlings- och tekniskt reglemente som inkommit från klubbföreträdare och har ingenting att invända. MC handlägger"
Håller på att slutföra "handläggningsfasen".
Det tekniska reglementet är i princip godkänt i sin helhet enligt den inskickade utgåvan, men med en mindre ändring på en punkt i Tekniskt reglemente för CCS Klass 2 och 3/Roadsport:
6.7 Karosseri; textenpunkten "Värmepaket (och AC när sådan är standardutrustning) skall fungera och bibehållas standard "
ersätts med:
"Tillfredställande defroster funktion för motverkande av imbildning skall finnas"
Texten var ok men ställer högre krav på besiktningsförfarandet och därför försvårande.
Kontentan blir alltså att det är fritt fram att riva ur AC om man vill och istället ordna tillfredställande ventilation efter eget huvud.
Har inte tillgång till "rätt" dator just nu men kommer att lägga ut korrekt version så snart som möjligt.
Hittills tre Corvetter varav en ny kille Magnus (välkommen!
), är anmälda till premiären på Kinnekulle kommande helg.
Göran S saknas tyvärr i nuläget men hoppas att han återkommer, Andreas, Ricky mfl. förväntas hänga på som deltagande förare eller sugna "hangarounds" allteftersom säsongen går.
Från SBF
"§ 86 Corvettereglemente
Utskottet har tillsammans med Tekniska kommittén granskat Corvette Club Sweden förslag till tävlings- och tekniskt reglemente som inkommit från klubbföreträdare och har ingenting att invända. MC handlägger"
Håller på att slutföra "handläggningsfasen".
Det tekniska reglementet är i princip godkänt i sin helhet enligt den inskickade utgåvan, men med en mindre ändring på en punkt i Tekniskt reglemente för CCS Klass 2 och 3/Roadsport:
6.7 Karosseri; textenpunkten "Värmepaket (och AC när sådan är standardutrustning) skall fungera och bibehållas standard "
ersätts med:
"Tillfredställande defroster funktion för motverkande av imbildning skall finnas"
Texten var ok men ställer högre krav på besiktningsförfarandet och därför försvårande.
Kontentan blir alltså att det är fritt fram att riva ur AC om man vill och istället ordna tillfredställande ventilation efter eget huvud.

Har inte tillgång till "rätt" dator just nu men kommer att lägga ut korrekt version så snart som möjligt.
Hittills tre Corvetter varav en ny kille Magnus (välkommen!

Göran S saknas tyvärr i nuläget men hoppas att han återkommer, Andreas, Ricky mfl. förväntas hänga på som deltagande förare eller sugna "hangarounds" allteftersom säsongen går.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
Du glömde Modsport Corvetterna (även om dom inte kör CC)Mange_C5 skrev:Hittills tre Corvetter varav en ny kille Magnus (välkommen!), är anmälda till premiären på Kinnekulle kommande helg.
Göran S saknas tyvärr i nuläget men hoppas att han återkommer, Andreas, Ricky mfl. förväntas hänga på som deltagande förare eller sugna "hangarounds" allteftersom säsongen går.

CC släpper jag inte i första taget, även om jag för tillfället saknar lämplig bil och Gotland faller bort pga att en junior planerar att gifta sig denna helg.
Men jag vill gärna se premiären på Kinnekulle, vad gäller för oss "hangarounds" (vilka räknas som det):
Tidschema, är det bara att komma förbi i depån, kan man hjälpa till på något sätt m.m.

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Bara att du jagar vidare tills du har nåt att ställa på startplattan.745 skrev:
Du glömde Modsport Corvetterna (även om dom inte kör CC)![]()
CC släpper jag inte i första taget, även om jag för tillfället saknar lämplig bil och Gotland faller bort pga att en junior planerar att gifta sig denna helg.
Men jag vill gärna se premiären på Kinnekulle, vad gäller för oss "hangarounds" (vilka räknas som det):
Tidschema, är det bara att komma förbi i depån, kan man hjälpa till på något sätt m.m.

Hangarounds är väl som du själv, abstinensen finns i blodet och som vet att; de tama fåglarna längtar, de vilda fåglarna flyger..

Alla är hjärtligt välkomna att komma förbi och tjöta Corvette och racing i allmänhet, både under dag och kvällstid. Det brukar vara trevligt på kvällarna med grillning och en eller ett par drycker på konserv.

Prel. schema för tävlande och hangarounds på Kinnekulle.
Fredag 25/5
Friträning (kostnad 400 kr)
13.00- 17.00 Samtliga deltagande klasser
18.00-21.00 Besiktning samtliga klasser
Lördag 26/5
07.00-21.00 Cafeterian öppen
Friträning (ingår i startavgiften)
09.00-09.20 Renault Junior (SSK)
09.25-09.45 Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing (SSK)
09.50-10.10 VOC + Klass 1 + Classic Standard (SSK)
10.15-10.35 Seven Racing (SSK)
10.40-11.00 Roadsport C (SPVM)
11.05-11.25 Roadsport A+B (SPVM) (här återfinns vi )
11.30-11.50 Modsport (SPVM) (här återfinns bl.a Speedlab Corvetten)
11.55-12.15 Clubman + RS (SPVM)
12.15-13.15 Lunch
Tidskval, samtliga klasser
13.15-13.35 Renault Junior
13.40-14.00 Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
14.05-14.25 VOC + Klass 1 + Classic Standard
14.30-14.50 Seven Racing
14.55-15.15 Roadsport C
15.20-15.40 Roadsport A+B
15.45-16.05 Modsport
16.10-16.30 Clubman + RS
Söndag 27/5
07.00-17.00 Cafeterian öppen
Race 1

09.00- Renault Junior
Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
VOC + Klass 1 + Classic Standard
Seven Racing
Clubman + RS
Roadsport A+B
Modsport
Roadsport C
12.15-13.00 Lunch
Race 2

13.00- Renault Junior
Klass 2 + Klass 3 + Classic Racing
VOC + Klass 1 + Classic Standard
Seven Racing
Clubman + RS
Roadsport A+B
Modsport
Roadsport C
Prisutdelning på altanen – efter avslutad tävling
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette Cup?
Så sant, hoppas att vi blir ett stort gäng supporters som ses på kullen, jag räknar med att dyka upp på fredag kväll / lördag morgon.Mange_C5 skrev: de tama fåglarna längtar, de vilda fåglarna flyger..![]()
Mvh Göran

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette Cup?
Det nu av SBF godkända tekniska reglementet för klass 2 och klass 3.
http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCS%20 ... lutlig.pdf
Om vi skall försöka ta fram ett friare reglemente för modifierade Corvetter(blivande klass 1) så är det dags att börja nu om vi/ni vill ha ett sådant inför kommande säsong 2013 och framåt.
Öppnar en ny tråd för ev. klass 1 reglementesdiskussioner

http://dl.dropbox.com/u/53634754/CCS%20 ... lutlig.pdf
Om vi skall försöka ta fram ett friare reglemente för modifierade Corvetter(blivande klass 1) så är det dags att börja nu om vi/ni vill ha ett sådant inför kommande säsong 2013 och framåt.
Öppnar en ny tråd för ev. klass 1 reglementesdiskussioner

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
PM 1 för premiärtävlingen på Kinnekulle!
PM 1 för premiärtävlingen på Kinnekulle, nu är det nära!
http://www.sskserien.se/wp-content/uplo ... 120527.pdf

http://www.sskserien.se/wp-content/uplo ... 120527.pdf
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Corvette Cup?
Reglementesfråga:
"Roadsport 6.5 Chassi/stomme/markfrigång
Enligt SBF Roadsport reglemente
Observera att; bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, skall vara minst 75mm från vägbanan, mätt när som helst under träning/tävling utan förare."
Vindavvisaren fram som är original på corvetter har mindre markfrigång än reglementet tillåter, måste den således plockas bort?
Eller är det så att den inte klassas som "chassi/kaross"?
"Roadsport 6.5 Chassi/stomme/markfrigång
Enligt SBF Roadsport reglemente
Observera att; bilens absolut lägsta punkt, hjulen undantagna, skall vara minst 75mm från vägbanan, mätt när som helst under träning/tävling utan förare."
Vindavvisaren fram som är original på corvetter har mindre markfrigång än reglementet tillåter, måste den således plockas bort?
Eller är det så att den inte klassas som "chassi/kaross"?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm