Nån som vet om chassinummret på bilen e instannsat nånstans?
alltså ramnummer nånstans på bilen?
det enda jag hittar e på förarsidan på balken, chevrolet E02 TRIM 404 073 PAINT ????
chassi nummret sitter på nedre delen av fram rutans stolpe på vänster sida,du ser det om du tittar utifrån och in .det ska vara ett ur tag i panelen där det sitter. lycka till!
"The 1963 through 1967 Corvette vehicle serial number, body style, body trim number, and paint combination is located on the instrument panel reinforcing member directly under the glove compartment. The vehicle serial number plate is located on the top left of the instrument panel (1968 - 1976) and on the inside left windshield pillar post (1977 - 1982). The body, trim and paint number plate is located on the upper left hand door hinge pillar (1968 - 1978) and on the upper horizontal surface of the shroud (1979 - 1982). The vehicle serial number identifies the body style, model year, assembly plant, engine usage (1976-1982), and production number."
Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.
Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !
Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.
Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !
/Hagge
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
det betyder alltså att det var BB och nr 8661:a bilen som tillverkades.
efter så många bilar får man ju hoppas att allt blev bra på min bil hehe
eller också va dom trötta på alla momenten så dom sket i å göra det noga
Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*
Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.
/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*
Jo Stingray vi snacka regbesiktning och de gör du väl inte varje år förhoppningsvis? Fast med planer som dina italienska dörrar och sånt så vet man ju inte ...
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Drar upp en gammal tråd här pga av att jag fått hem bilen till Sverige och skall till att brottas med SBP....
Har tidigare gått över hela ramen med stålborste och kan inte dra mig till minnes att jag sett något nummer instansat någonstans, men om jag förstår tidigare inlägg rätt så bör det finnas någonstans på ramen?
Kan någon ge lite fler tips om var det kan finnas?
Edit: Alltså inte plåtbiten på A-stolpen, den vet jag var den är.
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m garaget.org
Hallå Mr Beam!
Chassienumret skall finnas ovanpå ramen ca framkant på höger dörr, men det går ju inte att se utan att lyfta karossen. du får stansa in ett nytt inför reg bes, som skall vara lätt synligt tex framför höger bakhjul eller på rambalken innanför höger framhjul. var noga med att kolla att sifferstorleken blir rätt. Där BB visade är ett rätt vanligt ställe att stansa in numret, men som sagt GM har inte stansat in dom synliga ramnummer som SBP vill se. Kolla gärna med någon expert på reg bes av Corvette: tex Per i Kalmar.
Svarar på min egen fråga eftersom jag fick fram VVFS 2003:22
I kap 4 § 5-7 står att läsa att primär identifieringsmärkning skall ha minst 7mm som standard, men får minskas till 5 mm för årsmodeller äldre än 1981. Bilar med självbärande karosseri skall dessutom ha en sekundär märkning med 4 mm.
mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m garaget.org
Mr Beam ! du får inte stansa in chassienumret själv du måste lämna in
till en auktoriserad bilverkstad för att få intyg om instansing av numret
på ramen.
Det var en besiktningsman på bilprovningen som sa så till mig förra
året.
Yes, tyvärr är reglerna för detta otroligt petiga!
Jag gjorde det själv och åkte in med den, fick nedslag dels på att jag gjort de själv och dels för att eftersom vette-ramen är så jäkla hård så blev inte stansningen tillräckligt djup.
Lämnade in det till yrkesverkstad som stansade om det och åkte ner själva och först då efter en del övertalning eftersom stansningen fortfarande var i vekaste laget(enligt besiktningsmannen) så gick den igenom!
Hade hoppas att det skulle vara liiite enklare att få in den i svensk trafik iom att det är en flyttgodsbil, men jag har blivit varse om att det snarare är motsatsen efter en långdragen batalj med Vägverkets ursprungskontroll med allsköns krav på BEVIS om allt uppenbart, samt med tullverkets rutiner vid hantering av flyttgods... och det verkar bara vara början...suck.
Jaja, ingen mening att gnälla mer, bara att kavla upp ärmarna och göra det som skall göras.
Tack för er hjälp på traven.
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m garaget.org
Man kan göra det själv, kompisen gjorde det i våras på sin vette 72a som han tog hem från usa. Vid första regbes godkänndes inte då han inte hade stansat in numret. Han tog en gravyrmaskin och en "stensil" som hade alla bokstäver och nummer, det blev riktigt proffsigt och snyggt. Och det godkänndes av bilprovningen.
Det känns väldigt godtyckligt och upp till besiktningsmannens egen välvilja om det skall gå vägen.
När jag skulle regbesiktiga min bil förra sommaren så lånade jag en uppsättning 8 millimetersstansar och stansade in VIN-nummret i ramen.
Jag valde att sätta det inne i motorrummet, på höger ramtass, bredvid motorn. Platsen valdes för att slippa göra jobbet inne i hjulhuset.
På grund av att det var så djupt ner fick jag göra en förlängare till stansarna och stansa med en stor slägga.
Ramen studsade vid slagen och några tecken blev dubbla och relativt svåra att avläsa, knappt jag själv kan tyda det men besiktningskillen var nöjd med vad han såg och godkände det...