Chassinummer

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Chassinummer

Inlägg av frisk »

Nån som vet om chassinummret på bilen e instannsat nånstans?
alltså ramnummer nånstans på bilen? :oops:
det enda jag hittar e på förarsidan på balken, chevrolet E02 TRIM 404 073 PAINT ????
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Höger övre länkarm har en plåtskylt på min med chassinummer.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Inte min! :cry: :cry:

e den stulen då? :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Min är visserligen från 75

Men på min finns det på rutrammen under klädseln på förarsidan.

Verkar som dom inte hitta det på reg besiktningen i Sverige heller.

Då dom skrivit i mitt reg bevis
T16A chassinumret åsatt i samband med besiktning
Chassinumret placerat på rambalk i hjulhus höger bak

Så sken dig inte ensam om att inte hitta det :D

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det kändes ju lite bättre men jag vill ju inte förstöra klädseln bara för att titta på ett nr !?
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Behövs inte

Min sitter med karborband och några skruvar

Så lossa försiktigt bara och titta.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Kan du vara ännu mer underbar och precisera dig? e det under pedalerna?
vetteforever
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: tor jan 08, 2004 19:30
Ort: Grycksbo
Kontakt:

chassinr!

Inlägg av vetteforever »

chassi nummret sitter på nedre delen av fram rutans stolpe på vänster sida,du ser det om du tittar utifrån och in .det ska vara ett ur tag i panelen där det sitter. lycka till! :shock:
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej !

Här kommer en text från Chiltons Repair Manual:

"The 1963 through 1967 Corvette vehicle serial number, body style, body trim number, and paint combination is located on the instrument panel reinforcing member directly under the glove compartment. The vehicle serial number plate is located on the top left of the instrument panel (1968 - 1976) and on the inside left windshield pillar post (1977 - 1982). The body, trim and paint number plate is located on the upper left hand door hinge pillar (1968 - 1978) and on the upper horizontal surface of the shroud (1979 - 1982). The vehicle serial number identifies the body style, model year, assembly plant, engine usage (1976-1982), and production number."

Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.

Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !

/Hagge
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Hagge skrev:Hej !


Så för din del Frisk så borde 72:an ha sitt VIN (chassinummer) nummer placerat på den övre vänstra sidan av instrumentpanelen.

Lycka till och hoppas att texten var till ngn hjälp !

/Hagge
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

JIPPIE! :D
såg ingenting först, lite mörkt, men med en 500W bygglampa hittade jag det ! Tusen tack everyhopa! :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

1Z37W2S508661

det betyder alltså att det var BB och nr 8661:a bilen som tillverkades.
efter så många bilar får man ju hoppas att allt blev bra på min bil hehe
eller också va dom trötta på alla momenten så dom sket i å göra det noga :x :D
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Din bil är tillverkad i början av December -71, förmodligen den dagen dom drack Luciaglögg hela dan hehe. :D

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.

/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Stingray skrev:
Terner skrev:
Jo där finns den också på min men det räcker inte för regbesiktningen. Det ska vara antingen stansat i ramen eller varaktigt(ska ej gå att skruva bort) fäst skylt med chassinumret. Det ska dessutom vara minst 7mm höga tecken.

/Terner
Ej gå att skruva bort, jag tog bort min o har glömt att sätta tillbaka den men den är besiktad 2 ggr utan chassienummer *s*

Jo Stingray vi snacka regbesiktning och de gör du väl inte varje år förhoppningsvis? Fast med planer som dina italienska dörrar och sånt så vet man ju inte ...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Frisk, kul att du hittade chassinumret !
Var satt det ?

Terner, tack nu vet man lite mer :D

/Hagge
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

OK, regbes, då hänger jag med *s* Sorry för missförståndet...

Njae, vi får väl se vad det blir, jag tycker bara det är kul att ha en bil som är annorlunda mot alla andras...
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

nuffrerna satt precis bredvid vänster framrutebalk, nertill. allt i svart såsom bilen :lol: :wink:
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Drar upp en gammal tråd här pga av att jag fått hem bilen till Sverige och skall till att brottas med SBP.... :roll:

Har tidigare gått över hela ramen med stålborste och kan inte dra mig till minnes att jag sett något nummer instansat någonstans, men om jag förstår tidigare inlägg rätt så bör det finnas någonstans på ramen?

Kan någon ge lite fler tips om var det kan finnas?

Edit: Alltså inte plåtbiten på A-stolpen, den vet jag var den är.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
BB
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jan 19, 2004 18:41
Ort: Oxelösund

Inlägg av BB »

Hej

När jag renoverade min ram så hittade jag ett stansat chassienr här ( har en 69:a ).

Bild
Corvette 69 cab, 502cui/502hk, (köpt mars 2001-såld aug 2011), http://www.garaget.org/BB
Corvette 69 cab, LS3/436hk ( köpt nov 2011- )

Sponsor : Kromteknikgruppen AB , http://www.kromteknikgruppen.se
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

chassienummer

Inlägg av Turbojet »

Hallå Mr Beam!
Chassienumret skall finnas ovanpå ramen ca framkant på höger dörr, men det går ju inte att se utan att lyfta karossen. du får stansa in ett nytt inför reg bes, som skall vara lätt synligt tex framför höger bakhjul eller på rambalken innanför höger framhjul. var noga med att kolla att sifferstorleken blir rätt. Där BB visade är ett rätt vanligt ställe att stansa in numret, men som sagt GM har inte stansat in dom synliga ramnummer som SBP vill se. Kolla gärna med någon expert på reg bes av Corvette: tex Per i Kalmar.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Tack för tipsen,

Det blir till att stansa in numret. Finns inget synligt i hjulhusen varken vid kick-upen bak eller bakom framhjulen.
var noga med att kolla att sifferstorleken blir rätt.
Är det minst 7 mm bokstavsstorlek som SBP vill ha?

mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Svarar på min egen fråga eftersom jag fick fram VVFS 2003:22

I kap 4 § 5-7 står att läsa att primär identifieringsmärkning skall ha minst 7mm som standard, men får minskas till 5 mm för årsmodeller äldre än 1981. Bilar med självbärande karosseri skall dessutom ha en sekundär märkning med 4 mm.

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Mr Beam ! du får inte stansa in chassienumret själv du måste lämna in
till en auktoriserad bilverkstad för att få intyg om instansing av numret
på ramen.
Det var en besiktningsman på bilprovningen som sa så till mig förra
året.
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

VA!? Skall jag verkligen behöva lämna in bilen för detta? :o
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Inlägg av banka »

Yes, tyvärr är reglerna för detta otroligt petiga!
Jag gjorde det själv och åkte in med den, fick nedslag dels på att jag gjort de själv och dels för att eftersom vette-ramen är så jäkla hård så blev inte stansningen tillräckligt djup.

Lämnade in det till yrkesverkstad som stansade om det och åkte ner själva och först då efter en del övertalning eftersom stansningen fortfarande var i vekaste laget(enligt besiktningsmannen) så gick den igenom!

Regbes. e inget roligt :(

Hoppas det går smidigare för dig!

Mvh danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Att det skall vara sånt krångel... :evil:

Hade hoppas att det skulle vara liiite enklare att få in den i svensk trafik iom att det är en flyttgodsbil, men jag har blivit varse om att det snarare är motsatsen efter en långdragen batalj med Vägverkets ursprungskontroll med allsköns krav på BEVIS om allt uppenbart, samt med tullverkets rutiner vid hantering av flyttgods... och det verkar bara vara början...suck.

Jaja, ingen mening att gnälla mer, bara att kavla upp ärmarna och göra det som skall göras.

Tack för er hjälp på traven.

/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Man kan göra det själv, kompisen gjorde det i våras på sin vette 72a som han tog hem från usa. Vid första regbes godkänndes inte då han inte hade stansat in numret. Han tog en gravyrmaskin och en "stensil" som hade alla bokstäver och nummer, det blev riktigt proffsigt och snyggt. Och det godkänndes av bilprovningen.

Att slå in det med stansar är i princip omöjligt
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Att gravera in chassinr är inte ok enl sbp, men det kan gå vägen om man har tur. Chassinr ska stansas eller pressas in.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Det känns väldigt godtyckligt och upp till besiktningsmannens egen välvilja om det skall gå vägen.

När jag skulle regbesiktiga min bil förra sommaren så lånade jag en uppsättning 8 millimetersstansar och stansade in VIN-nummret i ramen.

Jag valde att sätta det inne i motorrummet, på höger ramtass, bredvid motorn. Platsen valdes för att slippa göra jobbet inne i hjulhuset.

På grund av att det var så djupt ner fick jag göra en förlängare till stansarna och stansa med en stor slägga.

Ramen studsade vid slagen och några tecken blev dubbla och relativt svåra att avläsa, knappt jag själv kan tyda det men besiktningskillen var nöjd med vad han såg och godkände det...
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Skriv svar