byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Danne_83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån sep 12, 2011 21:20

byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Danne_83 »

undrar bara om nån här har erfarenhet om att byta kammar o sedan bes?? tänkte skita i kompressorn o sugtrimma ist satt o läste på corvette forumet i usa i 5 timmar igår ;) o hittade en kamm som va intressant som man kunde plocka ut 500 hjulhästar med mappning, headers o x-pipe detta alternativet vill jag köra på men undra hur det går på bes vad tror experterna?? :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av vette.se »

Danne_83 skrev:undrar bara om nån här har erfarenhet om att byta kammar o sedan bes?? tänkte skita i kompressorn o sugtrimma ist satt o läste på corvette forumet i usa i 5 timmar igår ;) o hittade en kamm som va intressant som man kunde plocka ut 500 hjulhästar med mappning, headers o x-pipe detta alternativet vill jag köra på men undra hur det går på bes vad tror experterna?? :)
Ta siffrorna på amerikanska forumen med en stor nypa salt ....

05-07 LS2 har ca 325-330hk på bakhjulen
08-xx LS3 har ca 360-365hk på bakhjulen
06-xx Z06 har ca 425-430hk på bakhjulen
Siffrorna är förstås +/- lite men det brukar inte vara några större avvikelser.

LS2 med allt sugmotortrim du kan göra utan att ändra volymen och avgaslegalt - aldrig att du når 500hk på bakhjulen.
LS2 med allt sugmotortrim du kan göra, stroker kit och riktigt bra toppar - ja du kan nå 500hk på bakhjulen avgaslegalt.

LS3 med allt sugmotortrim du kan göra utan att ändra volymen och avgaslegalt - aldrig att du når 500hk på bakhjulen.
LS3 med allt sugmotortrim du kan göra, stroker kit och riktigt bra toppar - ja du kan nå 500hk på bakhjulen avgaslegalt.

LS7(Z06) med allt sugmotortrim du kan göra, utan att ändra volymen och avgaslegalt - ja du kan nå 500hk på bakhjulen utan problem.

Om vi tänker oss icke avgaslegalt så är det nått helt annat :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Danne_83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån sep 12, 2011 21:20

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Danne_83 »

Dom har ju även lagt ut bromspapper på bilarna men det kanske inte e samma kvalitet som på våra ;)
Danne_83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån sep 12, 2011 21:20

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Danne_83 »

http://forums.corvetteforum.com/c6-tech ... ess-3.html

Det hade varit kul stt plocka ut lite mer sughästar med kamm iaf annats får man ju gå på kompressorn ;)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Mange_C5 »

Danne_83 skrev:Dom har ju även lagt ut bromspapper på bilarna men det kanske inte e samma kvalitet som på våra ;)
Bromsning är så mycket mer än en hög siffra på ett papper, det är väl optimal mappning av motorn och den %-tuella effektförbättringen mätt på en och samma dyno som är det intressanta?
Tänk också på SAE hk vs DIN hk i sammanhanget.

Olika dynos visar lite olika resultat, mätningen kan visa en viss siffra på en viss typ av mätinstrument (dyno) och sedan blir man frånåkt av en likadan bil med lägre siffra från en annan typ av mätinstrument och då är det sannolikt inte lika kul längre, stora siffror till trots :roll:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Håkan Ericsson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 06, 2007 23:15
Ort: Stockholm

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Håkan Ericsson »

Inga som klagar på svensk text på detta Forum :lol:
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av vette.se »

Det viktigaste är egentligen vad mange säger, en hög siffra på en dyno är långt ifrån allt - du kan bli frånåkt av en bil med mindre effekt :lol:

De siffror jag skrev är från ett par hundra bilar körda på vår Rototest dyno, den har en kalibrerad absolut noggrannhet på 1% så exaktare kan det nog inte bli. De flesta som kör på dyno i USA kör på en Dynojet dyno för den visar högst siffror, det brukar vara 10-15% för mycket. Många på US forumen blandar också friskt mellan bakhjulshästar och uppskattad motoreffekt.

Kom också ihåg det magiska ordet - avgaslegalt - Det är få av de amerikanska trimkammarna som klarar svenska avgaskrav.
Kammen du hade en länk till (230/238 .600/.615 113+2) går inte igenom svensk bilprovning, självklart finns sätt att komma igenom bilprovningen med en hög extra kattar och etanol och en del andra mindre lagliga sätt men det är en helt annan sak.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Hejdarn »

På de allra flesta fordon så är det mellanregister som räknas, mao körbar effekt. Om fordon A har 200 hk på topp och fordon B 180 hk på topp men 15% mer i mellanregistret så kommer fordon B att vara bra mycket snabbare. Det är inte lång stund man befinner sig på effekttoppen. Men det ser bra ut på pappret och låter bra vid korvmojjen och det ska man inte heller förakta. :D
Mvh
Thomas
Danne_83
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån sep 12, 2011 21:20

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av Danne_83 »

Här klagar dom inte på texten håkan ;) haha... Men det blev lite liv i tråden..!! Oki tack för alla svar vi för väl se vad svp säger senare då ;)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??

Inlägg av sven erik »

största utbytet med full mappning hos anders var att man märkte stor skillnad i vridet.så jag håller med hejdarn.
Skriv svar