På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande? Har sett att det blivit lite oljekladd uppe på ventilkåpan och undrar om det är normalt eller om man bör byta packbox i hålet där locket sitter påklämt (det är ej skruvat utan sitter i nån slags packbox av gummi)?
Andra frågan, har dragit åt ventilkåporna men tycker att skruvarna ändå sitter lite löst efter körning, är det så att korkpackningen blir lite ihopklämd eller bör man använda låsbrickor eller liknande? Kanske drar jag åt för löst?
Ursäkta lite dumma frågor men jag är inte så van att skruva men hoppas bli så småningom!
Ja, det är vevhusventilation och packningen brukar gå sönder p.g.a. dålig konstruktion, när du ska ha upp och i "locket" så pressas gummipackningen mot den vassa kanten i hålet på ventilkåpan som då skär sönder gummit, jag har likadant skräp, jag funderar på att försöka hitta något bättre med bajonett eller gänga.
Dra inte skruvarna för hårt då deformeras ventilkåpan! Korkpackningen ger ju med sig hur mycket som helst, då bli ventilkåpans fläns "vågig".
Det finns mycket bra ventilkåpspackningar att köpa, ofta så snålar man in där i början & får ångra sig / lära sig senare,
Rekommenderar de extra tjocka med stålram ingjutna i mitten för stabilitet, de bättre av dessa går att återanvända i en liten evighet.
Sen finns det åxå plåtklämmor att köpa till som fördelar ut trycket på plåtkåpan från dina bultar, dessa kan åxå hjälpa till endel.
Kåpmodellen du har är nog en av de sämre i lackagehänseende, det finns betydligt bättre plåtkåpor i tjockare & stadig plåt, Ex Milodon / Moroso mm, Men inga plåtisar är lika bra som en seriös alukåpa, endel av dessa har åxå billet-rail/tätningsyta för att kunna täta 100% bra utan flex o dyl.
Man tröttnar ur på alla vent-kåpsläckage efter ett tag då det aldrig verkar bli riktigt bra hur du än gör, själv har jag numera riktigt tjocka & stadiga Alu-kåpor med extra bred rail, samt stålpackning med ingjuten "O-ring" i silicongummi & vips var alla problem som bortblåsta & dessa behöver "aldrig" bytas igen.
I dessa alu-kåpor så sitter det dessutom en gummimuff till ventilatorerna (Breathers) som är ett Chrysler orginalgummi,
Denna är evighets-supersoft & håller heltätt samt spricker aldrig så som kina-gummi-plast-skiten man alltid brukar få problem med i plåtkåporna.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos. http://www.garaget.org/STINGRAY454 Crew: STREETRACE402.com
Jim Profit skrev:På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande?
Hur ser det ut på den andra kåpan?
Har du någon ventilation på den också?
//Ricky.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Jim Profit skrev:På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande?
Motorn släpper alltid igenom lite kompressionstryck förbi kolvringarna, deta måste ut någonstans och har man ingen fungerande vevhusventilation kommer övertrycket att smita ut där.
Man kan ju alltid montera PCV (positive crancase ventilation) som fanns orginalmonterat på motorn.
Då har man en PCV ventil i den ena ventilkåpan och en slang från den andra upp till luftburken.
Då slipper man att övertrycket ventilerar ut och drar med sig oljedimma utanför motorn som det gör i dag.
Limma packningen mot ventilkåpan så slipper du läckage den vägen i alla fall...
För övrigt är det snustorrt hos mig med korkpackningar och OEM ventilkåpa, så visst går det... Raka plåtkanter och dra åt försiktigt med efterdragning är knepet.
mvh
Mr. Beam.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m garaget.org
STINGRAY454 skrev:
Rekommenderar de extra tjocka med stålram ingjutna i mitten för stabilitet, de bättre av dessa går att återanvända i en liten evighet.
Jag kör med dessa packningar och dom verkar göra jobbet.
Här är de jag kör med på Vetten,
Earl's Pressure Master Seals.
A Viton rubber seal sandwiches a CNC-cut billet aluminum center.
klart bästa som finns på marknaden, rekommenderas verkligen :
Men man lär ju ändå ha bra kåpor som tätar ordentligt mot packningens ovansida åxå såklart.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos. http://www.garaget.org/STINGRAY454 Crew: STREETRACE402.com