2 frågor ventilkåpor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Jim Profit »

På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande? Har sett att det blivit lite oljekladd uppe på ventilkåpan och undrar om det är normalt eller om man bör byta packbox i hålet där locket sitter påklämt (det är ej skruvat utan sitter i nån slags packbox av gummi)?

Bild

Andra frågan, har dragit åt ventilkåporna men tycker att skruvarna ändå sitter lite löst efter körning, är det så att korkpackningen blir lite ihopklämd eller bör man använda låsbrickor eller liknande? Kanske drar jag åt för löst?

Ursäkta lite dumma frågor men jag är inte så van att skruva men hoppas bli så småningom! :D
Jimmy
Corvette Z06 2006
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Ja, det är vevhusventilation och packningen brukar gå sönder p.g.a. dålig konstruktion, när du ska ha upp och i "locket" så pressas gummipackningen mot den vassa kanten i hålet på ventilkåpan som då skär sönder gummit, jag har likadant skräp, jag funderar på att försöka hitta något bättre med bajonett eller gänga.
Dra inte skruvarna för hårt då deformeras ventilkåpan! Korkpackningen ger ju med sig hur mycket som helst, då bli ventilkåpans fläns "vågig".

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Jim Profit »

Ah, då vet jag. Tack för ditt svar !! :D
Jimmy
Corvette Z06 2006
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av STINGRAY454 »

Det finns mycket bra ventilkåpspackningar att köpa, ofta så snålar man in där i början & får ångra sig / lära sig senare,
Rekommenderar de extra tjocka med stålram ingjutna i mitten för stabilitet, de bättre av dessa går att återanvända i en liten evighet.

Sen finns det åxå plåtklämmor att köpa till som fördelar ut trycket på plåtkåpan från dina bultar, dessa kan åxå hjälpa till endel.

Kåpmodellen du har är nog en av de sämre i lackagehänseende, det finns betydligt bättre plåtkåpor i tjockare & stadig plåt, Ex Milodon / Moroso mm, Men inga plåtisar är lika bra som en seriös alukåpa, endel av dessa har åxå billet-rail/tätningsyta för att kunna täta 100% bra utan flex o dyl.

Man tröttnar ur på alla vent-kåpsläckage efter ett tag då det aldrig verkar bli riktigt bra hur du än gör, själv har jag numera riktigt tjocka & stadiga Alu-kåpor med extra bred rail, samt stålpackning med ingjuten "O-ring" i silicongummi & vips var alla problem som bortblåsta & dessa behöver "aldrig" bytas igen.

I dessa alu-kåpor så sitter det dessutom en gummimuff till ventilatorerna (Breathers) som är ett Chrysler orginalgummi,
Denna är evighets-supersoft & håller heltätt samt spricker aldrig så som kina-gummi-plast-skiten man alltid brukar få problem med i plåtkåporna.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Ricky »

Jim Profit skrev:På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande?
Hur ser det ut på den andra kåpan?

Har du någon ventilation på den också?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Jim Profit »

Ricky skrev:
Jim Profit skrev:På min motor sitter det ett oljepåfyllningslock på ventilkåpan som ser ut som ett filter om man tittar in i det (se bild), är detta en slags öppen vevhusventilation eller liknande?
Hur ser det ut på den andra kåpan?

Har du någon ventilation på den också?

//Ricky.
Nej, bara på ena sidan.
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Ricky »

Jim Profit skrev:
Nej, bara på ena sidan.
Oki.

Motorn släpper alltid igenom lite kompressionstryck förbi kolvringarna, deta måste ut någonstans och har man ingen fungerande vevhusventilation kommer övertrycket att smita ut där. :)

Man kan ju alltid montera PCV (positive crancase ventilation) som fanns orginalmonterat på motorn.

Då har man en PCV ventil i den ena ventilkåpan och en slang från den andra upp till luftburken.

Då slipper man att övertrycket ventilerar ut och drar med sig oljedimma utanför motorn som det gör i dag.

Se länk. :)

http://www.camaroforumet.se/viewtopic.php?id=14761

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Mr. Beam »

Limma packningen mot ventilkåpan så slipper du läckage den vägen i alla fall...

För övrigt är det snustorrt hos mig med korkpackningar och OEM ventilkåpa, så visst går det... Raka plåtkanter och dra åt försiktigt med efterdragning är knepet.

mvh
Mr. Beam.
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av Ricky »

STINGRAY454 skrev: Rekommenderar de extra tjocka med stålram ingjutna i mitten för stabilitet, de bättre av dessa går att återanvända i en liten evighet.
Jag kör med dessa packningar och dom verkar göra jobbet. :)

http://www.summitracing.com/parts/MOR-93040/

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av STINGRAY454 »

Ja de där MOROSO stålshimsade har jag fler kompisar som kör med åxå, de verkar nöjda med dem, & bra hållbarhet / återanvändningsförmåga.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: 2 frågor ventilkåpor

Inlägg av STINGRAY454 »

Här är de jag kör med på Vetten,
Earl's Pressure Master Seals.
A Viton rubber seal sandwiches a CNC-cut billet aluminum center.
klart bästa som finns på marknaden, rekommenderas verkligen :

Bild

Bild

Bild


Men man lär ju ändå ha bra kåpor som tätar ordentligt mot packningens ovansida åxå såklart.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Skriv svar