ignitor brytarlöst tändsystem
-
- Nykomling
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
- Ort: Helsingborg
ignitor brytarlöst tändsystem
Hej
Är det någon som har erfarenhet från detta. Funderar på att byta mina brytare till ignitor.
Har inget trim bara standard SB från 1974.
Tacksam för synpunkter!
Christer
Är det någon som har erfarenhet från detta. Funderar på att byta mina brytare till ignitor.
Har inget trim bara standard SB från 1974.
Tacksam för synpunkter!
Christer
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Sitter Ignitor i min bil (monterat av förre ägaren) och det funkar bra på min standardmotor.
Ska det däremot bli RIKTIGT bra skulle jag nog byta till en helt ny fördelare typ Mallory Unilite, MSD eller HEI sedan fördelarna slits efter årtal av bruk och uppställning i dålig miljö.
Kolla med en stroblampa att tändförställningen funkar som den ska innan du köper nya delar till din gamla fördelare.
Ska det däremot bli RIKTIGT bra skulle jag nog byta till en helt ny fördelare typ Mallory Unilite, MSD eller HEI sedan fördelarna slits efter årtal av bruk och uppställning i dålig miljö.
Kolla med en stroblampa att tändförställningen funkar som den ska innan du köper nya delar till din gamla fördelare.
Senast redigerad av Ricky den sön mar 14, 2010 1:03, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Nykomling
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
- Ort: Helsingborg
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Tack Ricky
Skall koll upp fördelaren före ett ev. köp!
Christer
Skall koll upp fördelaren före ett ev. köp!
Christer
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Det fins en del både HEI och Mallory Unilite på Ebay till vettiga pengar.
http://motors.shop.ebay.com/__?_from=R4 ... te&_sacat=
http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... &_osacat=0
http://motors.shop.ebay.com/__?_from=R4 ... te&_sacat=
http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... &_osacat=0
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Jag köpte själv en liknande HEI till min BB som jag inte provat än, men dom är ju så pass billiga att man blir lite misstänksam 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Monterade Ignitor på min 74 för 5-6 år sedan, har funkat klockrent sedan dess.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Jag monterade Ignitor på min 69:a med L36:a för några år sedan. Det följde med en beskrivning som jag följde så bra jag kunde. Till min stora förvåning funkade det hela efteråt utan problem
Mina tekniska kunskaper lämnar mycket övrigt att önska, så det är inte ett svårt jobb. Jag har nog kört mellan 700 och 1000 mil sedan bytet och det har inte krånglat.

Günter
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Nån som testat ebay fördelaren ännu?,sjukt billiga iaf
69$ är ju gratis nästan
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CORV ... 51936c1abd

69$ är ju gratis nästan
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CORV ... 51936c1abd
- Holmqvistar
- Rookie
- Inlägg: 72
- Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:39
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Har en fördelare, brytarlös som ligger.
Bytte den endast för jag ville ha mekaniskt uttag.
Bra skick och funkar bra.
Bara ge ett bud.
Mvh Fredde
Bytte den endast för jag ville ha mekaniskt uttag.
Bra skick och funkar bra.
Bara ge ett bud.
Mvh Fredde
CORVETTE C3 -69
Tidigare:
C4 - 92:a (Gul)
C5 - 98:a (Silver
C5 - 01:a (Silver)
C5 - 01:a (Svart)
Medlem 2019 i CCS
Tidigare:
C4 - 92:a (Gul)
C5 - 98:a (Silver
C5 - 01:a (Silver)
C5 - 01:a (Svart)
Medlem 2019 i CCS
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Det var en med mekanisk varvräknare jag ville ha också,är lite sugen på ebay varianten om det nu är nått att ha
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Jag har en NY HEI fördelare med mekaniskt varvräknaruttag..... i grym kvalitet på tändspole och elektronik, köpte 2 för att ha den ena i 67an men hade fel insug...
1800:-
tommy@stingray.nu
1800:-
tommy@stingray.nu
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.Christer L skrev:Hej
Är det någon som har erfarenhet från detta. Funderar på att byta mina brytare till ignitor.
Har inget trim bara standard SB från 1974.
Tacksam för synpunkter!
Christer
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.
Tändsystemets uppgift är att antända bränsle/luftblandningen vid rätt tillfälle i förbränningscykeln så att blandningen är färdigbrunnen ca. 14° ATDC där "cylinder peak pressure" ska infinna sig för bästa effektivitet.
Detta klarar alla original tändsystem när de väl är korrekt justerade med korrekta komponenter.
Original HEI är bra tändsystem som är framtagna för att antända de magra blandningar som krävdes 1975 och senare.
En mager blandning brinner långsammare än en rikare blandning avsedd för högre effekt, och dessa magrare blandningar fick hjälp av HEI systemets gnista med högre energi och större gap, upp till 2mm, på tändstiften samt en vakuumförställning som vid låg belastning gav upp till 30 graders förställning (+ den initiala och centrifugalförställningen).
Som du förstår så kräver det en hel del justering av en HEI om man ska använde den på en tidigare motor med rikare blandning som brinner fortare än den magra blandning som den var avsedd för, så att inte motorn ska spika sig till döds?
Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....
Eftermarknads tändssystemen ger jag inte fem öre för, visst de fungerar kanske, men hur länge, och när de inte fungerar, var får man tag i reservdelar, om de ens går att laga?
Sist men inte minst, de ger inte en enda extra hästkraft, oavsett vad tillverkaren lovar...
Ursäkta det långa inlägget, men du ville ju ha synpunkter, och detta var mina?
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Med all respekt, en fördelare med sina vikter slits efter kanske 40års användning. Vikter kärvar fjädrar tappar spänsten och vakumklockor kroknar..The Judge skrev:
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.
Att ersätta ett slitet brytarsystem till ett i det närmaste underhållsfritt brytarlöst dito är i min mening ren självbevarelsedrift för den som gillar att använda sin bil.
Personligen skulle jag inte lägga ett öre på att renovera en brytarfördelare såvida det inte rör sig om ett mkt värdefullt museieföremål till bil förståss.
Brytartändsystem år 2010 känns ungefär som att åka tåg draget av ett ånglok då man ska på semester.
Ett brytarsystem funkar alla gånger lika bra DÅ det är i god kondition men så fort klacken på brytaren slits det minsta ändras tändinställningen osv och detta sker inte med ett elektroniskt system.
Att köpa reservdelar till ett MSD eller Mallory är inga problem alls, förmodligen är det svårare att hitta brytarspetsar till ett gammalt orginalsystem.
Smaken är som baken men nymodigheter är inte enbart av ondo.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Respekt, hmmm?Ricky skrev:Med all respekt, en fördelare med sina vikter slits efter kanske 40års användning. Vikter kärvar fjädrar tappar spänsten och vakumklockor kroknar..The Judge skrev:
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.
Att ersätta ett slitet brytarsystem till ett i det närmaste underhållsfritt brytarlöst dito är i min mening ren självbevarelsedrift för den som gillar att använda sin bil.
Personligen skulle jag inte lägga ett öre på att renovera en brytarfördelare såvida det inte rör sig om ett mkt värdefullt museieföremål till bil förståss.
Brytartändsystem år 2010 känns ungefär som att åka tåg draget av ett ånglok då man ska på semester.
Ett brytarsystem funkar alla gånger lika bra DÅ det är i god kondition men så fort klacken på brytaren slits det minsta ändras tändinställningen osv och detta sker inte med ett elektroniskt system.
Att köpa reservdelar till ett MSD eller Mallory är inga problem alls, förmodligen är det svårare att hitta brytarspetsar till ett gammalt orginalsystem.
Smaken är som baken men nymodigheter är inte enbart av ondo.
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Jag tycker det känns onödigt att gå i polemik över självklarheter, men som exempel kan jag berätta att jag bytte brytarspetsar i båda mina GTO´er 1996, jag kollar dem varje år med en kamvinkelmätare, lyfter på lock och rotor, smörjer med lite nockfett och vikter/fjädrar med en uns 5-56 eller WD-40, justerar kamvinkeln om det behövs och kör ett år till.
Om man inbillar sig att brytarlösa tändsystem är underhållsfria så kan jag berätta många historier om ihoprostade centrifugalregleringar i HEI fördelare?
Den som gillar sin bil gillar också att ha koll på grejorna och då inte minst på tändsystemet och då har utförandet av detta ingen betydelse?
Och vad gäller slitage, så finns det inget eftermarknadssystem som håller ens i närheten lika hög kvalitet som originalgrejorna, som var avsedda att hålla i minst 16000 mil.
En stor del av charmen av att ha en äldre klassisk bil är att ha den fungerande precis som den var på den tiden den var ny, och serva den enligt de metoder som gällde då, och som faktiskt fungerade mycket väl, om man vill ha en ny bil med modern ny teknik så köper man väl en ny modern bil?
Ser man till rena fakta så upptäcker man snart att ALLA high performance motorer upp t.o.m. 1974 använde brytarspetsfördelare, så hur dåliga kan de vara?
Eller var det så att folk på 60-talet inte gillade att köra sina bilar? Självklart var det inte så, men de förstod hur grejorna skulle hanteras och servas.
Och ärligt talat så har jag ännu inte sett en originalfördelare som varit så sliten så att den inte kunnat justeras för fortsatt användande?
Men vad vet jag, jag har bara skruvat på dessa bilar sen slutet på 70-talet?
BTW, om man har svårt för att hitta brytarspetsar för sin GM Delco -fördelare så har man nog svårt med det mesta här i livet....?
Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Finns säkert dom som går omkring V-jeans o platåträskor fortfararande och tycker det är bra.
Men tekniken har utvecklats sen 70-talet.
Men tekniken har utvecklats sen 70-talet.
/Christer 

-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Hej,
Jag valde att köpa en ny MSD med vakumklocka och mekaniskt varv uttag.
Motorn går mycket bättre nu; jämnare tomgång, inga tendenser till feltändningar et.c.
Jag valde personligen inte gå halvägs genom att bara konvertera bort brytarspetsarna, till Ignitor,
utan ville ha en fördelare designad för det, med dagens goda toleranser och stabilitet. Också hört
några där Ignitors grejor har gått sönder relativt fort.
Ytterligare ett plus i kanten var att jag inte hade vakumklocka på den gamla, vilket nu ger mej
svalare motor och bättre bränsleekonomi. Den jämnare tomgången kan nog delvis tillskrivas vakummet
Jag har inte ångrat mej, även om det inte var billigt.
//Lasse
Jag valde att köpa en ny MSD med vakumklocka och mekaniskt varv uttag.
Motorn går mycket bättre nu; jämnare tomgång, inga tendenser till feltändningar et.c.
Jag valde personligen inte gå halvägs genom att bara konvertera bort brytarspetsarna, till Ignitor,
utan ville ha en fördelare designad för det, med dagens goda toleranser och stabilitet. Också hört
några där Ignitors grejor har gått sönder relativt fort.
Ytterligare ett plus i kanten var att jag inte hade vakumklocka på den gamla, vilket nu ger mej
svalare motor och bättre bränsleekonomi. Den jämnare tomgången kan nog delvis tillskrivas vakummet
Jag har inte ångrat mej, även om det inte var billigt.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Av tonen i ditt inlägg att döma tror jag inte vi har så mycket mer att säja varandra.The Judge skrev:
Respekt, hmmm?
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Fö har de flesta Mopar och Chev HP maskiner från sent 60 och tidigt 70-tal brytarlösa tändsystem som tillval då de lämnade fabriken.
Kan tänka mig att det kanske var annorlunda med Pontiac..
Lycka till.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Ricky skrev:Av tonen i ditt inlägg att döma tror jag inte vi har så mycket mer att säja varandra.The Judge skrev:
Respekt, hmmm?
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Fö har de flesta Mopar och Chev HP maskiner från sent 60 och tidigt 70-tal brytarlösa tändsystem som tillval då de lämnade fabriken.
Kan tänka mig att det kanske var annorlunda med Pontiac..
Lycka till.
//Ricky.
Tyckte bara att det kändes knepigt att bli påhoppad för att jag gav mina synpunkter till Christer L?
För den intresserade (som inte har skygglappar) finns det kanske trots allt en del att hämta där?
BTW, 60 och tidigt 70-tals brytarlösa tändsystem lämnade mycket övrigt att önska, och inte gav de nåt extra förutom huvudvärk och höga verkstadskostnader, faktum är att de flesta byttes ut mot brytarspetssystem när ägare tröttnat på de höga reservdelskostnaderna.
Det var ingen skillnad alls mellan divisionerna i denna fråga......
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Lasse!StingrayRacing skrev:Hej,
Jag valde att köpa en ny MSD med vakumklocka och mekaniskt varv uttag.
Motorn går mycket bättre nu; jämnare tomgång, inga tendenser till feltändningar et.c.
Jag valde personligen inte gå halvägs genom att bara konvertera bort brytarspetsarna, till Ignitor,
utan ville ha en fördelare designad för det, med dagens goda toleranser och stabilitet. Också hört
några där Ignitors grejor har gått sönder relativt fort.
Ytterligare ett plus i kanten var att jag inte hade vakumklocka på den gamla, vilket nu ger mej
svalare motor och bättre bränsleekonomi. Den jämnare tomgången kan nog delvis tillskrivas vakummet
Jag har inte ångrat mej, även om det inte var billigt.
//Lasse
Förklaringen till skillnaden har du här:
Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....
Något att fundera på en stund?
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Så har även kunskapen om hur en motor fungerar, och vad som krävs om förutsättningarna för motorns funktion ändras, kamaxel, bränsle o.s.v., så att man kan justera original-grejorna för max prestanda?Chrippe skrev:Finns säkert dom som går omkring V-jeans o platåträskor fortfararande och tycker det är bra.
Men tekniken har utvecklats sen 70-talet.
Man behöver inte längre de nödlösningar som använts i decennier, om man skaffar sig den kunskapen.....
En stor del av charmen av att ha en äldre klassisk bil är att ha den fungerande precis som den var på den tiden den var ny, och serva den enligt de metoder som gällde då, och som faktiskt fungerade mycket väl, om man absolut vill ha ny modern teknik så köper man väl en ny modern bil med modern ny teknik?
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Nejdå, det är inte mycket att fundera över.The Judge skrev: Lasse!
Förklaringen till skillnaden har du här:
Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....
Något att fundera på en stund?
Jag tycker man ska respektera varandras val av nya/gamla grejor och inte döma (Judge), ut den andres val. Vi har ju trots allt valt samma hobby...
Motorn är bl.a. inställd med Lambda sond och funkar mycket bra.
Har hydralisk rullkam (226/234@.050, 288/296 adv, .587/.610 lift 112 LSA) som ger ett bra vakum (ca 15 HG) och har ställt om förgasaren efter de förändringar som detta tillsammans med insug, headers et.c. gett.
Du (Och alla andra


Motorspec: http://eklunda.se/lasse/grafik/div/Corv ... rdelar.xls
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Nykomling
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
- Ort: Helsingborg
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Hej alla och tack för en givande dialog kring brytarspetsars vara eller icke vara. Då jag som sagt inledningsvis har en helt originalmotor så lutar det åt att det denna gång blir byte till fortsatt brytarspetsar. Men fortsätt gärna att "spinna vidare"
Tack
Christer L
Tack
Christer L

Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Skärpning nu. Det finns plats för oss alla här. Inga dumma kommentarer och påhopp tack.
Inget fel med att underteckna med namn heller.
Tänkvärt citat (kanske lite hårt, men ändå):
Bertrand Russell -
- The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
Börje
bilentusiast
Inget fel med att underteckna med namn heller.
Tänkvärt citat (kanske lite hårt, men ändå):
Bertrand Russell -
- The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
Börje
bilentusiast
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Mario Andretti
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Du har så rätt Börje!
Klart att det är trevligt om man undertecknar med namn också
Mvh
Pär
Klart att det är trevligt om man undertecknar med namn också

Mvh
Pär
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Klart ni skall byta till brytarlöst.
Kommer ihåg brytarspetstiden slutet 70 talet början 80 talet:
Efter att justerat brytaravstånd till 0.4 mm och sedan vridit fördelaren
exakt så nära att motorn inte spikar så var man rätt nöjd.
I ungefär 50 mil var det bra sedan började det spika igen eller så tappade motorn effekt.
Provade med brytarspettsfett som var med dom nya brytarna och en del andra olika undermedel men inte höll det mycket längre för det.
Vanligt var också materialvandring mellan rörliga och fasta delen på brytarna, kunde se roligt ut, liten bergstopp på ena spetsen och en grop på den andra,
kunde orsakas av kondensatorfel men det hjälpte inte att byta den heller.
Så det var ut med brytarna och slipa till dom , sedan gick den bra några mil igen.
Känsliga för fukt var brytarna också, svårt att starta efter regn.
Lång återladdningstid av tändspolen (dwell) vid höga varvtal, var inte brytarna 100 % så var det misständningar.
Man vågade inte stå med tändningen på för man var rädd att tändspole eller brytarspetsar
skulle skadas.
Brytarspetsar är absolut inget och sakna, inte ens på en entusiast bil som körs 50 mil om året
skulle jag ha kvar brytarna.
Med dom elektroniska tändningarna kom det också bättre tändspolar med högre sekundärspänning.
Skulle jag trimma en motor så är det givetvis ändå viktigare med en bra gnista under
utsorteringen och tuning.
Sanningen är att dagens moderna motorstyrningar gör att vi plockar ut minst samma
effekt som gjordes under muskelbilsepoken på 60/70 talet, dessutom med mycket bättre
körbarhet och mindre emissioner.
Utvecklingen har varit enorm, från smog 454’or på 200 hk till dagens LS1-9 på 350 till över 600 hk, utan elektronik hade det aldrig varit möjligt.
Kjelle C4/94 (som också mekat på 70 talet).
Kommer ihåg brytarspetstiden slutet 70 talet början 80 talet:
Efter att justerat brytaravstånd till 0.4 mm och sedan vridit fördelaren
exakt så nära att motorn inte spikar så var man rätt nöjd.
I ungefär 50 mil var det bra sedan började det spika igen eller så tappade motorn effekt.
Provade med brytarspettsfett som var med dom nya brytarna och en del andra olika undermedel men inte höll det mycket längre för det.
Vanligt var också materialvandring mellan rörliga och fasta delen på brytarna, kunde se roligt ut, liten bergstopp på ena spetsen och en grop på den andra,
kunde orsakas av kondensatorfel men det hjälpte inte att byta den heller.
Så det var ut med brytarna och slipa till dom , sedan gick den bra några mil igen.
Känsliga för fukt var brytarna också, svårt att starta efter regn.
Lång återladdningstid av tändspolen (dwell) vid höga varvtal, var inte brytarna 100 % så var det misständningar.
Man vågade inte stå med tändningen på för man var rädd att tändspole eller brytarspetsar
skulle skadas.
Brytarspetsar är absolut inget och sakna, inte ens på en entusiast bil som körs 50 mil om året
skulle jag ha kvar brytarna.
Med dom elektroniska tändningarna kom det också bättre tändspolar med högre sekundärspänning.
Skulle jag trimma en motor så är det givetvis ändå viktigare med en bra gnista under
utsorteringen och tuning.
Sanningen är att dagens moderna motorstyrningar gör att vi plockar ut minst samma
effekt som gjordes under muskelbilsepoken på 60/70 talet, dessutom med mycket bättre
körbarhet och mindre emissioner.
Utvecklingen har varit enorm, från smog 454’or på 200 hk till dagens LS1-9 på 350 till över 600 hk, utan elektronik hade det aldrig varit möjligt.
Kjelle C4/94 (som också mekat på 70 talet).
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Nu är jag absolut ingen expert i ämnet. Jag har satt dit en HEI i min 454a och trodde det var modernt? Har däremot åkt med orginalfördelare förut i en 427a och där kunde man lätt ställa kamvinkeln i en lucka på fördelaren med en insexa och en kamvinkelmätare inkopplad.
Pär
Pär
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Gammal sunkig elektronik från 70-talet, vem använder det idag förutom då möjligen Svempa som är orginalfreak!
Det bästa jag gjort var när jag kastade ut orginalfördelaren och satte in ett MSD system.
Jag höll på i ett halvår med orginalfördelaren fick den aldrig att funka bra.
Perfekt inställd ena dan, en månad senare hade allt ändrats igen.
Droppen var när jag måste ta bärgare hem från Sollentuna, dagen efter åkte fördelaren ut!
Efter det, inte ett enda problem med tändningen och så har det varit i många år nu.
Det bästa jag gjort var när jag kastade ut orginalfördelaren och satte in ett MSD system.
Jag höll på i ett halvår med orginalfördelaren fick den aldrig att funka bra.
Perfekt inställd ena dan, en månad senare hade allt ändrats igen.
Droppen var när jag måste ta bärgare hem från Sollentuna, dagen efter åkte fördelaren ut!
Efter det, inte ett enda problem med tändningen och så har det varit i många år nu.
Senast redigerad av gbak den lör jul 31, 2010 0:05, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: ignitor brytarlöst tändsystem
Du får nog läsa det jag skrev en gång till om du inte förstog innebörden.The Judge skrev:
Tyckte bara att det kändes knepigt att bli påhoppad för att jag gav mina synpunkter till Christer L?
Det är din attityd jag reagerar mot!
Om du sedan tillbringat 40år i garaget är ingenting jag lägger mig i, däremot kan man ju önska ett föredömligare uppförande och kanske förståelsen att andra har avvikande uppfattning och erfarenheter än vad just Du skruvat dig till.
Att hävda att "brytarspetsar är bäst för det VET jag" utan att styrka sina påståenden, kunskaper eller erfarenheter med annat än att "jag har meckat sedan 70-talet" får en bara att undra VEM man egentligen komunicerar med.
Det finns antagligen många här på forumet som inte är 60år gamla och det finns säkert många som inte meckat så där väldigt mycket heller eller som kanske har nyare bilar där brytarens vara eller icke vara inte är något problem men..
Det finns också många som kan en del och som faktiskt HAR hyggligt med erfarenhet för att våga uttala sig då en fråga ställs, -kan vara att inte ALLA har samma erfarenhet..?
Det är det som är grejen med ett forum.
Om man också fyller i sin profil med åtmindstånde ett minimum av info (ja kanske använder sitt eget namn rent av) så försvinner mycket av "troll-känslan".
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: ignitor brytarlöst tändsystem
hejsan!
jag tycker du ska köpa ett modernt tändsystem.
inte för att det kanske är så mycket bättre men det verkar mindre krävande att hålla igång. jag kanske gjort fel men har då aldrig kollat nån kamvinkel å inte har jag fettat in några mojänger heller=)?
bara tutat och kört.
det sägs ju att det är bättre ljudkvalité på lp skivor än på cd skivor åxå så vem vet=)
mvh nicklas
jag tycker du ska köpa ett modernt tändsystem.
inte för att det kanske är så mycket bättre men det verkar mindre krävande att hålla igång. jag kanske gjort fel men har då aldrig kollat nån kamvinkel å inte har jag fettat in några mojänger heller=)?
bara tutat och kört.
det sägs ju att det är bättre ljudkvalité på lp skivor än på cd skivor åxå så vem vet=)
mvh nicklas