ignitor brytarlöst tändsystem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christer L
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
Ort: Helsingborg

ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Christer L »

Hej

Är det någon som har erfarenhet från detta. Funderar på att byta mina brytare till ignitor.

Har inget trim bara standard SB från 1974.

Tacksam för synpunkter!

Christer
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Ricky »

Sitter Ignitor i min bil (monterat av förre ägaren) och det funkar bra på min standardmotor.

Ska det däremot bli RIKTIGT bra skulle jag nog byta till en helt ny fördelare typ Mallory Unilite, MSD eller HEI sedan fördelarna slits efter årtal av bruk och uppställning i dålig miljö.

Kolla med en stroblampa att tändförställningen funkar som den ska innan du köper nya delar till din gamla fördelare.
Senast redigerad av Ricky den sön mar 14, 2010 1:03, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Christer L
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
Ort: Helsingborg

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Christer L »

Tack Ricky

Skall koll upp fördelaren före ett ev. köp!

Christer
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Ricky »

Det fins en del både HEI och Mallory Unilite på Ebay till vettiga pengar.

http://motors.shop.ebay.com/__?_from=R4 ... te&_sacat=



http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw ... &_osacat=0
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Turbojet »

Jag köpte själv en liknande HEI till min BB som jag inte provat än, men dom är ju så pass billiga att man blir lite misstänksam :x
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Johan Fräjdin »

Monterade Ignitor på min 74 för 5-6 år sedan, har funkat klockrent sedan dess.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Günter »

Jag monterade Ignitor på min 69:a med L36:a för några år sedan. Det följde med en beskrivning som jag följde så bra jag kunde. Till min stora förvåning funkade det hela efteråt utan problem :lol: Mina tekniska kunskaper lämnar mycket övrigt att önska, så det är inte ett svårt jobb. Jag har nog kört mellan 700 och 1000 mil sedan bytet och det har inte krånglat.
Günter
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av vett74 »

Nån som testat ebay fördelaren ännu?,sjukt billiga iaf 8)
69$ är ju gratis nästan
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CORV ... 51936c1abd
Användarens profilbild
Holmqvistar
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: mån apr 10, 2006 19:39
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Holmqvistar »

Har en fördelare, brytarlös som ligger.

Bytte den endast för jag ville ha mekaniskt uttag.

Bra skick och funkar bra.
Bara ge ett bud.

Mvh Fredde
CORVETTE C3 -69

Tidigare:
C4 - 92:a (Gul)
C5 - 98:a (Silver
C5 - 01:a (Silver)
C5 - 01:a (Svart)

Medlem 2019 i CCS
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av vett74 »

Det var en med mekanisk varvräknare jag ville ha också,är lite sugen på ebay varianten om det nu är nått att ha
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1425
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Stingray »

Jag har en NY HEI fördelare med mekaniskt varvräknaruttag..... i grym kvalitet på tändspole och elektronik, köpte 2 för att ha den ena i 67an men hade fel insug...

1800:-

tommy@stingray.nu
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
The Judge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 14, 2009 12:40

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av The Judge »

Christer L skrev:Hej

Är det någon som har erfarenhet från detta. Funderar på att byta mina brytare till ignitor.

Har inget trim bara standard SB från 1974.

Tacksam för synpunkter!

Christer
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.

Tändsystemets uppgift är att antända bränsle/luftblandningen vid rätt tillfälle i förbränningscykeln så att blandningen är färdigbrunnen ca. 14° ATDC där "cylinder peak pressure" ska infinna sig för bästa effektivitet.
Detta klarar alla original tändsystem när de väl är korrekt justerade med korrekta komponenter.

Original HEI är bra tändsystem som är framtagna för att antända de magra blandningar som krävdes 1975 och senare.
En mager blandning brinner långsammare än en rikare blandning avsedd för högre effekt, och dessa magrare blandningar fick hjälp av HEI systemets gnista med högre energi och större gap, upp till 2mm, på tändstiften samt en vakuumförställning som vid låg belastning gav upp till 30 graders förställning (+ den initiala och centrifugalförställningen).
Som du förstår så kräver det en hel del justering av en HEI om man ska använde den på en tidigare motor med rikare blandning som brinner fortare än den magra blandning som den var avsedd för, så att inte motorn ska spika sig till döds?

Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....

Eftermarknads tändssystemen ger jag inte fem öre för, visst de fungerar kanske, men hur länge, och när de inte fungerar, var får man tag i reservdelar, om de ens går att laga?
Sist men inte minst, de ger inte en enda extra hästkraft, oavsett vad tillverkaren lovar...

Ursäkta det långa inlägget, men du ville ju ha synpunkter, och detta var mina?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Ricky »

The Judge skrev:
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.
Med all respekt, en fördelare med sina vikter slits efter kanske 40års användning. Vikter kärvar fjädrar tappar spänsten och vakumklockor kroknar..

Att ersätta ett slitet brytarsystem till ett i det närmaste underhållsfritt brytarlöst dito är i min mening ren självbevarelsedrift för den som gillar att använda sin bil.
Personligen skulle jag inte lägga ett öre på att renovera en brytarfördelare såvida det inte rör sig om ett mkt värdefullt museieföremål till bil förståss.

Brytartändsystem år 2010 känns ungefär som att åka tåg draget av ett ånglok då man ska på semester.

Ett brytarsystem funkar alla gånger lika bra DÅ det är i god kondition men så fort klacken på brytaren slits det minsta ändras tändinställningen osv och detta sker inte med ett elektroniskt system.

Att köpa reservdelar till ett MSD eller Mallory är inga problem alls, förmodligen är det svårare att hitta brytarspetsar till ett gammalt orginalsystem.

Smaken är som baken men nymodigheter är inte enbart av ondo. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
The Judge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 14, 2009 12:40

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av The Judge »

Ricky skrev:
The Judge skrev:
Ok, min synpunkt är att det inte finns en enda anledning att byta ut ett välfungerande original tändsystem.
Detta är anpassat till motorn i alla avseenden.
Med all respekt, en fördelare med sina vikter slits efter kanske 40års användning. Vikter kärvar fjädrar tappar spänsten och vakumklockor kroknar..

Att ersätta ett slitet brytarsystem till ett i det närmaste underhållsfritt brytarlöst dito är i min mening ren självbevarelsedrift för den som gillar att använda sin bil.
Personligen skulle jag inte lägga ett öre på att renovera en brytarfördelare såvida det inte rör sig om ett mkt värdefullt museieföremål till bil förståss.

Brytartändsystem år 2010 känns ungefär som att åka tåg draget av ett ånglok då man ska på semester.

Ett brytarsystem funkar alla gånger lika bra DÅ det är i god kondition men så fort klacken på brytaren slits det minsta ändras tändinställningen osv och detta sker inte med ett elektroniskt system.

Att köpa reservdelar till ett MSD eller Mallory är inga problem alls, förmodligen är det svårare att hitta brytarspetsar till ett gammalt orginalsystem.

Smaken är som baken men nymodigheter är inte enbart av ondo. :)
Respekt, hmmm?
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Jag tycker det känns onödigt att gå i polemik över självklarheter, men som exempel kan jag berätta att jag bytte brytarspetsar i båda mina GTO´er 1996, jag kollar dem varje år med en kamvinkelmätare, lyfter på lock och rotor, smörjer med lite nockfett och vikter/fjädrar med en uns 5-56 eller WD-40, justerar kamvinkeln om det behövs och kör ett år till.
Om man inbillar sig att brytarlösa tändsystem är underhållsfria så kan jag berätta många historier om ihoprostade centrifugalregleringar i HEI fördelare?
Den som gillar sin bil gillar också att ha koll på grejorna och då inte minst på tändsystemet och då har utförandet av detta ingen betydelse?
Och vad gäller slitage, så finns det inget eftermarknadssystem som håller ens i närheten lika hög kvalitet som originalgrejorna, som var avsedda att hålla i minst 16000 mil.
En stor del av charmen av att ha en äldre klassisk bil är att ha den fungerande precis som den var på den tiden den var ny, och serva den enligt de metoder som gällde då, och som faktiskt fungerade mycket väl, om man vill ha en ny bil med modern ny teknik så köper man väl en ny modern bil?
Ser man till rena fakta så upptäcker man snart att ALLA high performance motorer upp t.o.m. 1974 använde brytarspetsfördelare, så hur dåliga kan de vara?
Eller var det så att folk på 60-talet inte gillade att köra sina bilar? Självklart var det inte så, men de förstod hur grejorna skulle hanteras och servas.
Och ärligt talat så har jag ännu inte sett en originalfördelare som varit så sliten så att den inte kunnat justeras för fortsatt användande?
Men vad vet jag, jag har bara skruvat på dessa bilar sen slutet på 70-talet?
BTW, om man har svårt för att hitta brytarspetsar för sin GM Delco -fördelare så har man nog svårt med det mesta här i livet....?

Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Chrippe »

Finns säkert dom som går omkring V-jeans o platåträskor fortfararande och tycker det är bra.
Men tekniken har utvecklats sen 70-talet.
/Christer 8)
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Jag valde att köpa en ny MSD med vakumklocka och mekaniskt varv uttag.
Motorn går mycket bättre nu; jämnare tomgång, inga tendenser till feltändningar et.c.

Jag valde personligen inte gå halvägs genom att bara konvertera bort brytarspetsarna, till Ignitor,
utan ville ha en fördelare designad för det, med dagens goda toleranser och stabilitet. Också hört
några där Ignitors grejor har gått sönder relativt fort.

Ytterligare ett plus i kanten var att jag inte hade vakumklocka på den gamla, vilket nu ger mej
svalare motor och bättre bränsleekonomi. Den jämnare tomgången kan nog delvis tillskrivas vakummet

Jag har inte ångrat mej, även om det inte var billigt.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Ricky »

The Judge skrev:
Respekt, hmmm?
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Av tonen i ditt inlägg att döma tror jag inte vi har så mycket mer att säja varandra.

Fö har de flesta Mopar och Chev HP maskiner från sent 60 och tidigt 70-tal brytarlösa tändsystem som tillval då de lämnade fabriken.
Kan tänka mig att det kanske var annorlunda med Pontiac..

Lycka till.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
The Judge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 14, 2009 12:40

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av The Judge »

Ricky skrev:
The Judge skrev:
Respekt, hmmm?
Det jag läser i ditt inlägg säger mig att du har liten eller ingen erfarenhet av tändsystem och hur de fungerar i verkligheten?
Dina argument är ihåliga för att inte säga tomma?
Smaken har inte mycket med denna fråga att göra, däremot slöhet och okunskap.........
Av tonen i ditt inlägg att döma tror jag inte vi har så mycket mer att säja varandra.

Fö har de flesta Mopar och Chev HP maskiner från sent 60 och tidigt 70-tal brytarlösa tändsystem som tillval då de lämnade fabriken.
Kan tänka mig att det kanske var annorlunda med Pontiac..

Lycka till.



//Ricky.

Tyckte bara att det kändes knepigt att bli påhoppad för att jag gav mina synpunkter till Christer L?

För den intresserade (som inte har skygglappar) finns det kanske trots allt en del att hämta där?

BTW, 60 och tidigt 70-tals brytarlösa tändsystem lämnade mycket övrigt att önska, och inte gav de nåt extra förutom huvudvärk och höga verkstadskostnader, faktum är att de flesta byttes ut mot brytarspetssystem när ägare tröttnat på de höga reservdelskostnaderna.
Det var ingen skillnad alls mellan divisionerna i denna fråga......
The Judge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 14, 2009 12:40

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av The Judge »

StingrayRacing skrev:Hej,

Jag valde att köpa en ny MSD med vakumklocka och mekaniskt varv uttag.
Motorn går mycket bättre nu; jämnare tomgång, inga tendenser till feltändningar et.c.

Jag valde personligen inte gå halvägs genom att bara konvertera bort brytarspetsarna, till Ignitor,
utan ville ha en fördelare designad för det, med dagens goda toleranser och stabilitet. Också hört
några där Ignitors grejor har gått sönder relativt fort.

Ytterligare ett plus i kanten var att jag inte hade vakumklocka på den gamla, vilket nu ger mej
svalare motor och bättre bränsleekonomi. Den jämnare tomgången kan nog delvis tillskrivas vakummet

Jag har inte ångrat mej, även om det inte var billigt.

//Lasse
Lasse!

Förklaringen till skillnaden har du här:

Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....

Något att fundera på en stund?
The Judge
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 14, 2009 12:40

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av The Judge »

Chrippe skrev:Finns säkert dom som går omkring V-jeans o platåträskor fortfararande och tycker det är bra.
Men tekniken har utvecklats sen 70-talet.
Så har även kunskapen om hur en motor fungerar, och vad som krävs om förutsättningarna för motorns funktion ändras, kamaxel, bränsle o.s.v., så att man kan justera original-grejorna för max prestanda?

Man behöver inte längre de nödlösningar som använts i decennier, om man skaffar sig den kunskapen.....

En stor del av charmen av att ha en äldre klassisk bil är att ha den fungerande precis som den var på den tiden den var ny, och serva den enligt de metoder som gällde då, och som faktiskt fungerade mycket väl, om man absolut vill ha ny modern teknik så köper man väl en ny modern bil med modern ny teknik?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av StingrayRacing »

The Judge skrev: Lasse!

Förklaringen till skillnaden har du här:

Många använder HEI och MSD och allt vad de heter, när de monterat en vassare än standard kamaxel som ger en svagare vakuumsignal i insuget, som gör att förgasarens tomgångskrets inte kan leverera den mängd förbränningsbara blandning som motorn behöver, och motorn går magert, som en nödlösning för att hjälpligt antända den för magra tomgångsblandningen.
Att antända en för mager blandning kan aldrig ge samma prestanda som förbränningen av en för motorn korrekt blandning, så den rätta kuren om man bytt till en vassare kamaxel som ger en för förgasarens kretsar för svag vakuumsignal, är helt enkelt att öppna tomgångskretsens strypningar så att samma mängd förbränningsbara blandning kan passera trots den svagare vakuumsignalen.
Då slipper man dra tändpunkten långt utanför skalan eller kasta på motorn ett "superduper100hästarextra" eftermarknads tändsystem och i stället få en stark tomgång med original tändkurva och motorvarv utan ryck när växeln läggs i.
Dessutom slipper man stinkande avgaser och rinnande ögon av oförbrända kolväten som dumpas ut i avgassystemet p.g.a. att den för magra blandningen inte hinner brinna klart innan avgasventilen öppnas.....

Något att fundera på en stund?
Nejdå, det är inte mycket att fundera över.

Jag tycker man ska respektera varandras val av nya/gamla grejor och inte döma (Judge), ut den andres val. Vi har ju trots allt valt samma hobby...

Motorn är bl.a. inställd med Lambda sond och funkar mycket bra.

Har hydralisk rullkam (226/234@.050, 288/296 adv, .587/.610 lift 112 LSA) som ger ett bra vakum (ca 15 HG) och har ställt om förgasaren efter de förändringar som detta tillsammans med insug, headers et.c. gett.

Du (Och alla andra :-)) får gärna ge synpunkter om ni tror att det går att förbättra ännu mera (förgasare 850 DP, manuell låda):

Bild

Motorspec: http://eklunda.se/lasse/grafik/div/Corv ... rdelar.xls


//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christer L
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 03, 2006 10:06
Ort: Helsingborg

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Christer L »

Hej alla och tack för en givande dialog kring brytarspetsars vara eller icke vara. Då jag som sagt inledningsvis har en helt originalmotor så lutar det åt att det denna gång blir byte till fortsatt brytarspetsar. Men fortsätt gärna att "spinna vidare"

Tack

Christer L :wink:
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Börje »

Skärpning nu. Det finns plats för oss alla här. Inga dumma kommentarer och påhopp tack.
Inget fel med att underteckna med namn heller.

Tänkvärt citat (kanske lite hårt, men ändå):
Bertrand Russell -
- The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.

Börje
bilentusiast
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Turbojet »

Du har så rätt Börje!
Klart att det är trevligt om man undertecknar med namn också :D
Mvh
Pär
Kjelle
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jul 23, 2004 11:38

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Kjelle »

Klart ni skall byta till brytarlöst.

Kommer ihåg brytarspetstiden slutet 70 talet början 80 talet:

Efter att justerat brytaravstånd till 0.4 mm och sedan vridit fördelaren
exakt så nära att motorn inte spikar så var man rätt nöjd.
I ungefär 50 mil var det bra sedan började det spika igen eller så tappade motorn effekt.

Provade med brytarspettsfett som var med dom nya brytarna och en del andra olika undermedel men inte höll det mycket längre för det.

Vanligt var också materialvandring mellan rörliga och fasta delen på brytarna, kunde se roligt ut, liten bergstopp på ena spetsen och en grop på den andra,
kunde orsakas av kondensatorfel men det hjälpte inte att byta den heller.

Så det var ut med brytarna och slipa till dom , sedan gick den bra några mil igen.

Känsliga för fukt var brytarna också, svårt att starta efter regn.

Lång återladdningstid av tändspolen (dwell) vid höga varvtal, var inte brytarna 100 % så var det misständningar.

Man vågade inte stå med tändningen på för man var rädd att tändspole eller brytarspetsar
skulle skadas.

Brytarspetsar är absolut inget och sakna, inte ens på en entusiast bil som körs 50 mil om året
skulle jag ha kvar brytarna.

Med dom elektroniska tändningarna kom det också bättre tändspolar med högre sekundärspänning.

Skulle jag trimma en motor så är det givetvis ändå viktigare med en bra gnista under
utsorteringen och tuning.


Sanningen är att dagens moderna motorstyrningar gör att vi plockar ut minst samma
effekt som gjordes under muskelbilsepoken på 60/70 talet, dessutom med mycket bättre
körbarhet och mindre emissioner.

Utvecklingen har varit enorm, från smog 454’or på 200 hk till dagens LS1-9 på 350 till över 600 hk, utan elektronik hade det aldrig varit möjligt.


Kjelle C4/94 (som också mekat på 70 talet).
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Turbojet »

Nu är jag absolut ingen expert i ämnet. Jag har satt dit en HEI i min 454a och trodde det var modernt? Har däremot åkt med orginalfördelare förut i en 427a och där kunde man lätt ställa kamvinkeln i en lucka på fördelaren med en insexa och en kamvinkelmätare inkopplad.
Pär
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av gbak »

Gammal sunkig elektronik från 70-talet, vem använder det idag förutom då möjligen Svempa som är orginalfreak!

Det bästa jag gjort var när jag kastade ut orginalfördelaren och satte in ett MSD system.
Jag höll på i ett halvår med orginalfördelaren fick den aldrig att funka bra.
Perfekt inställd ena dan, en månad senare hade allt ändrats igen.
Droppen var när jag måste ta bärgare hem från Sollentuna, dagen efter åkte fördelaren ut!
Efter det, inte ett enda problem med tändningen och så har det varit i många år nu.
Senast redigerad av gbak den lör jul 31, 2010 0:05, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av Ricky »

The Judge skrev:
Tyckte bara att det kändes knepigt att bli påhoppad för att jag gav mina synpunkter till Christer L?
Du får nog läsa det jag skrev en gång till om du inte förstog innebörden.

Det är din attityd jag reagerar mot!

Om du sedan tillbringat 40år i garaget är ingenting jag lägger mig i, däremot kan man ju önska ett föredömligare uppförande och kanske förståelsen att andra har avvikande uppfattning och erfarenheter än vad just Du skruvat dig till.

Att hävda att "brytarspetsar är bäst för det VET jag" utan att styrka sina påståenden, kunskaper eller erfarenheter med annat än att "jag har meckat sedan 70-talet" får en bara att undra VEM man egentligen komunicerar med.

Det finns antagligen många här på forumet som inte är 60år gamla och det finns säkert många som inte meckat så där väldigt mycket heller eller som kanske har nyare bilar där brytarens vara eller icke vara inte är något problem men..

Det finns också många som kan en del och som faktiskt HAR hyggligt med erfarenhet för att våga uttala sig då en fråga ställs, -kan vara att inte ALLA har samma erfarenhet..?
Det är det som är grejen med ett forum.

Om man också fyller i sin profil med åtmindstånde ett minimum av info (ja kanske använder sitt eget namn rent av) så försvinner mycket av "troll-känslan".
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: fre aug 04, 2006 0:38
Ort: Kumla

Re: ignitor brytarlöst tändsystem

Inlägg av dixon »

hejsan!
jag tycker du ska köpa ett modernt tändsystem.

inte för att det kanske är så mycket bättre men det verkar mindre krävande att hålla igång. jag kanske gjort fel men har då aldrig kollat nån kamvinkel å inte har jag fettat in några mojänger heller=)?
bara tutat och kört.

det sägs ju att det är bättre ljudkvalité på lp skivor än på cd skivor åxå så vem vet=)

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Skriv svar