ett litet svar som är allmängiltigt om tempgivare:
det är normalt en pt100 givare. Den har 100 ohm vid 0 grader C.
en tabell finns här: http://www.websiden.com/pdf/pt100tabell.pdf
pt100 givare finns i de flesta applikationer där temperaturer mäts inom normala temperaturer. -50 grader till 500 grader.
Kul med engagemang.
Nu har jag kokat mina två givare.
1 = 570 ohm vid 100 grader och 1100 ohm vid 30 grader.
2 = 160 ohm vid 100 grader och 500 ohm vid 30 grader.
Det här är väl inte nån jättefråga men börjar jag grotta så har jag svårt att sluta.
Hansen säger att alla GM -53 till -78 med mätare(ej lampa) har samma givare (STMTS6).
Läser man på en del amerikanska webshoppar så är det viktigt att givaren är just till Corvette.
Vad gäller??
Anledningen till att jag börjat grotta i det här är att min mätare knappt rör sej när motorn
blir varm. Jag har konverterat till insprut och den tempgivaren sitter på samma plats på den
andra toppen. Via Pc:n kan jag se att jag har en motortemp på 180 vid drift vilket jag tycker stämmer med
termostat och handpåläggning.
Tycker att det vore kul med ett instrument som visar någorlunda rätt också, knöligt att koppla upp Pc:n
för att kolla motortemp.
Günter tror du det fanns pt100-giavre -53 är det inte bara nån enkel bimetallsak?
Oj det blev mycket.
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
Chrillothekid skrev:
Underbart med detta analyserande! Handpåläggning på något som är 180grader varmt e ju modigt.
Jag bytte givare på min då min inte visade rätt men jag köpte en orginal.
180 var ju Farenheit
Orginal ? I Sverige eller från USA?
Hittade det här på vårt forum:
Jag mätte upp tempmätaren när jag hade ur den ur panelen, har hittat värdena jag fick fram. (Kokat i labutrustning) Håll till godo:
140 ohm-185 grader F-85 grader C
130 ohm-195 grader F-90 grader C
120 ohm-200 grader F-93,3 grader C
110 ohm-205 grader F-95 grader C
100 ohm-210 grader F-98.9 grader C
90 ohm-220 grader F-för många grader C, ovanför detta blir värdena mera av akademiskt intresse.
//Frasse
Var och mätte på min mätare 35 ohm ger 210 grader F.
Verkar ju inte bra. Vet inte vilken årsmodell 'Frasse' mätt på. Verkar skilja efter -78.
F.ö är väl mätaren 'bara' en voltmeter.
/Börje
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough. Mario Andretti
här hade jag visst lite bråttom. Det blir ju som bekant fel när man tänker ibland. Eftersom man bara kopplar en kabel till givaren kan det inte vara en pt100 eller någon annan som mäter motstånd. Annars har det funnits sådana bra länge, minst sedan 80 talets början.. Det skulle vara intressant om någon vet hur givaren på en Corvette verkligen funkar. Det verka svårt att hitta info om detta på nätet.
Nu borde ju eran allas ellärare kliva in och berätta men jag e tlött nu Det är inte rena motstånd i en tempgivare utan ett motstånd som ändrar sig beroende på temperatur. Detta får i sin tur mätaren att röra på sig beroende alltså på hur mycket ström kretsen kräver. En kabel kommer in i mätarn och går vidare till givaren som sen går via motorn till minuspolen.
I amerika vill man ofta dra plus till chassit och använda minusen genom kretsarna men det blir ju samma resultat.
Ps. Nu har jag nattsuddat lite här och får kanske korrigera mig imon ds
Senast redigerad av Chrillothekid den fre maj 28, 2010 23:05, redigerad totalt 1 gånger.