Tempgivare vatten

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Tempgivare vatten

Inlägg av Börje »

Hej

Nån som vet vilket motstånd temgivaren skall ha vid olika temperaturer?
Hittade det här på vårt forum. Men det gäller ju lite nyare bil.
Bild

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Enebris »

Hej,

detta hittar jag på Willcox sida.

220 degrees = 70 ohms
200 degrees = 90 ohms
160 degrees = 140 ohms
120 degrees = 250 ohms
100 degrees = 340 ohms

Mer att läsa på denna länk:http://www.lbfun.com/warehouse/tech_inf ... Thread.pdf

Gäller C1 o C2 men borde gå att applicera på C3 oxå.


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Börje »

Toppen
Nu ska jag koka tempgivare.

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Günter »

ett litet svar som är allmängiltigt om tempgivare:
det är normalt en pt100 givare. Den har 100 ohm vid 0 grader C.
en tabell finns här: http://www.websiden.com/pdf/pt100tabell.pdf
pt100 givare finns i de flesta applikationer där temperaturer mäts inom normala temperaturer. -50 grader till 500 grader.
Günter
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Enebris »

Hej,

stämmer inte då bilens tempgivar-resistans MINSKAR med ökande temperatur!


// Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Börje »

Hej igen

Kul med engagemang.
Nu har jag kokat mina två givare.
1 = 570 ohm vid 100 grader och 1100 ohm vid 30 grader.
2 = 160 ohm vid 100 grader och 500 ohm vid 30 grader.

Det här är väl inte nån jättefråga men börjar jag grotta så har jag svårt att sluta.
Hansen säger att alla GM -53 till -78 med mätare(ej lampa) har samma givare (STMTS6).
Läser man på en del amerikanska webshoppar så är det viktigt att givaren är just till Corvette.
Vad gäller??
Anledningen till att jag börjat grotta i det här är att min mätare knappt rör sej när motorn
blir varm. Jag har konverterat till insprut och den tempgivaren sitter på samma plats på den
andra toppen. Via Pc:n kan jag se att jag har en motortemp på 180 vid drift vilket jag tycker stämmer med
termostat och handpåläggning.
Tycker att det vore kul med ett instrument som visar någorlunda rätt också, knöligt att koppla upp Pc:n
för att kolla motortemp.
Günter tror du det fanns pt100-giavre -53 är det inte bara nån enkel bimetallsak?
Oj det blev mycket.
/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Chrillothekid »

Börje skrev: Via Pc:n kan jag se att jag har en motortemp på 180 vid drift vilket jag tycker stämmer med
termostat och handpåläggning.
/Börje
Underbart med detta analyserande! Handpåläggning på något som är 180grader varmt e ju modigt. :shock:

Jag bytte givare på min då min inte visade rätt men jag köpte en orginal.
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Börje »

Chrillothekid skrev:
Underbart med detta analyserande! Handpåläggning på något som är 180grader varmt e ju modigt. :shock:

Jag bytte givare på min då min inte visade rätt men jag köpte en orginal.
180 var ju Farenheit :D :D

Orginal ? I Sverige eller från USA?

Hittade det här på vårt forum:

Jag mätte upp tempmätaren när jag hade ur den ur panelen, har hittat värdena jag fick fram. (Kokat i labutrustning) Håll till godo:
140 ohm-185 grader F-85 grader C
130 ohm-195 grader F-90 grader C
120 ohm-200 grader F-93,3 grader C
110 ohm-205 grader F-95 grader C
100 ohm-210 grader F-98.9 grader C
90 ohm-220 grader F-för många grader C, ovanför detta blir värdena mera av akademiskt intresse.
//Frasse


Var och mätte på min mätare 35 ohm ger 210 grader F.
Verkar ju inte bra. Vet inte vilken årsmodell 'Frasse' mätt på. Verkar skilja efter -78.
F.ö är väl mätaren 'bara' en voltmeter.
/Börje

/Börje
If everything seems under control, you're just not going fast enough.
Mario Andretti
Användarens profilbild
Günter
Rookie
Rookie
Inlägg: 59
Blev medlem: mån okt 27, 2003 15:49
Ort: Sölvesborg

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Günter »

:? här hade jag visst lite bråttom. Det blir ju som bekant fel när man tänker ibland. Eftersom man bara kopplar en kabel till givaren kan det inte vara en pt100 eller någon annan som mäter motstånd. Annars har det funnits sådana bra länge, minst sedan 80 talets början.. Det skulle vara intressant om någon vet hur givaren på en Corvette verkligen funkar. Det verka svårt att hitta info om detta på nätet.
Günter
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Chrillothekid »

Nu borde ju eran allas ellärare kliva in och berätta men jag e tlött nu :lol: Det är inte rena motstånd i en tempgivare utan ett motstånd som ändrar sig beroende på temperatur. Detta får i sin tur mätaren att röra på sig beroende alltså på hur mycket ström kretsen kräver. En kabel kommer in i mätarn och går vidare till givaren som sen går via motorn till minuspolen.

I amerika vill man ofta dra plus till chassit och använda minusen genom kretsarna men det blir ju samma resultat.

Ps. Nu har jag nattsuddat lite här och får kanske korrigera mig imon :lol: ds
Senast redigerad av Chrillothekid den fre maj 28, 2010 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Turbojet »

Du sålde din fina bil Crillo!
Hur känns det nu?? :x
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Chrillothekid »

Illa :( Och den nya ägarn fick med alla kvitton och papper så jag har ingen koll på va de va för givare vi satte i tyvärr.
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Turbojet »

Inte kul
Nu måste du hitta en ny c3a med BB och det är inte lätt :(
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Chrillothekid »

Turbojet skrev:Inte kul
Nu måste du hitta en ny c3a med BB och det är inte lätt :(
Sluta retas nu då! Bild
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Turbojet »

Äsch! det var inte min avsikt att retas :)
Chrillothekid
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: sön maj 24, 2009 21:33
Ort: Särö

Re: Tempgivare vatten

Inlägg av Chrillothekid »

Jag vet :D
Skriv svar