Ev. köpa C5 IDAG... snabba tips uppskattas...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Pär:an
Nykomling
Nykomling

Ev. köpa C5 IDAG... snabba tips uppskattas...

Inlägg av Pär:an »

Inne på en Corvette c5 -98, hört att man ska undvika 97-98:or pga. barnsjukdomar... men vad är det som kan vara fel och vad ska man kolla i övrigt på en C5? Oljeläckage? Problem med motor, drivlina? Sprickor i kaross?

(Har haft 2st Camaro 7-10år sen, och är inte så påläst längre... behöver nu bli snabbt uppdaterad i cheva träsket när suget efter corvette kom lite oväntat snabbt ;) )
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Ev. köpa C5 IDAG... snabba tips uppskattas...

Inlägg av 745 »

Här är några snabba tips.
Kolla elektroniken & carfax.
Här är några inte fullt så snabba tips(om det inte blir köp idag)som gör att du kan spara ett antal tusen :D
Det finns ett antal forum bl.a. det här som tar upp olika problem, kan vara värt att lägga några timmar på att gå igenom dom om du inte väljer att göra affär idag.
Anlita en besiktningsman.

Sist men inte minst lycka till med ditt köp och välkommen :wink:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
FC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av FC5 »

Kolla upp innan så de inte finns lån på bilen! Kan bli väldigt dyrt annars!

Lycka till med bilköpet :D
Nykomling
Nykomling

Hur snabba är dom att svara på carfax? Köpet är uppskjutet till i morgon...
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Pär:an skrev:Hur snabba är dom att svara på carfax? Köpet är uppskjutet till i morgon...
Du får svar med en gång
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Är bilen importerad från Usa? Är den inte det så funkar inte carfax! Generellt så är det som vanligt att ju nyare bil du har råd med dessto fler barnsjukdommar har fabrikanten hunnit rätta till. Det har kommit mycket skit hit från Usa och Tyskland via oseriösa handlare som ofta agerar som privatpersoner. En del importbilar har varit hårt smällda och är inte fackmässigt reparerade. Har du råd att gå upp till 2001 eller nyare så har du ganska många uppdateringar gjorda. De flesta barnsjukdomar på äldre bilar lär väl vara åtgärdade vid det här laget, en 97:a hade jag dock hoppat över om den inte är riktigt billig!

Att du kollar upp bilens historik såsom servicebok, besiktningsprotokoll, tidigare ägare, m,m. Köp INTE bilen utan att du har någon som kan Corvette med dig som går igenom den, det kan bli ditt livs dyraste och sämsta affär!!!! Gå inte på säljare som "kör med" att det är många som ringt och du måste slå till snabbt! Cash is king i dessa tider, så ta den tid du behöver på dig :!:

Vill du så släng ut lite uppgifter om bilen här, om den är nyimporterad, svensksåld, pris, mil, utrustning, färg, var bilen finns etc. Ibland är det någon av oss här ute som känner igen vissa bilar och kan ge dig feeedback. Om inte så ju mer uppgifter du lägger ut ju bättre svar lär du få.

/Lars
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Nykomling
Nykomling

Corvette C5 Coupe -98, Import feb -08 från USA via Tyskland... varför man nu gör så???... Privatimporterad av nuvarande ägare

Kört CARFAX på den och det verkade ok så långt???, Är en "Florida-bil" bra eller dåligt??? 2 ägare i USA som haft den 4,5år vardera, inbytt på firma alla ggr, har i USA rullat ca 9000mil servad 8ggr t.o.m Mars 2007. Rullat ca 11.000mil i dagsläget.

Finns inga lån knutet till den...

Vad kan vara rimligt slutpris på en sådan om den är i perfekt skick??? Så har jag något att utgå ifrån om jag hittar fel...

Inget bråttom för mig egentligen... är bara sugen på en sommarbil... :)
Senast redigerad av Pär:an den tis maj 12, 2009 21:38, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
FC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av FC5 »

Den ligger inte ute på någon annons på blocket ellerr nått liknande så man kan läsa lite och försöka hjälpa dig?
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Det finns två anledningar att ta den via Tyskland.

1. Det blir något billigare avgifter då tyskarna har lägre moms. Dock måste bilen först registeras i Tyskland och få en Tysk indentitet, därefter tas den in som EU-bil utan avgifter till Sverige. Det är inga amatörer som gör detta, då det fordrar kontakter för att vara lönt. Det luktar bilnasare lång väg :!: :!:

2. Som jag flaggade upp för i mitt förra inlägg så köps kraschade bilar upp av oseriösa i Usa, och inte sällan så kommer de via Tyskland till Sverige, så SE UPP!

Finns den på annons som Pär:an efterfrågade så lägg upp det så tittar vi på det!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Kan det vara denna?

http://www.blocket.se/vastmanland/Corve ... a=23_3&w=3

Ta med någon kunnig och kolla den!

/Lars/
Nykomling
Nykomling

Lars J skrev:Kan det vara denna?

http://www.blocket.se/vastmanland/Corve ... a=23_3&w=3

Ta med någon kunnig och kolla den!

/Lars/
Precis, det är den du länkar till :)

Hinner nog inte få med mig någon "Corvette expert" att kolla denna, men bilar i ren allmänhet har jag hyggligt god kunskap själv... ägt många bilar och haft bilintresse sedan jag landade på denna jord...

Funderar på att kika på en -00:a annars... man lär sig mkt på det här undan för undan...
Användarens profilbild
FC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av FC5 »

Inte så mkt information om den första du kollade på 98:an.

Lägg gärna upp annonsen på bilen eller bilarna du är intresserad av så vi kanske kan hjälpa dig med tips och hitta den bästa vetten för dig. Leta vidare och kolla på mer än en innan du bestämmer dig. Det är lätt att man låser fast sig vid en direkt, så låt de ta lite tid det är nog mitt bästa råd innan du bestämmer dig för en.

Lycka till. :wink:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Pär:an skrev:Corvette C5 Coupe -98, Import feb -08 från USA via Tyskland... varför man nu gör så???... Privatimporterad av nuvarande ägare

Kört CARFAX på den och det verkade ok så långt???, Är en "Florida-bil" bra eller dåligt??? 2 ägare i USA som haft den 4,5år vardera, inbytt på firma alla ggr, har i USA rullat ca 9000mil servad 8ggr t.o.m Mars 2007. Rullat ca 11.000mil i dagsläget.
Jag tycker att det verkar vara ett bra pris om det är mil och inte miles som bilen har rullat.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Nykomling
Nykomling

Det var mil (inte miles) bilen hade rullat, tack till alla er som hjälpt mig med denna bil!

Som info: Den har varit trögsåld tidigare vad jag förstått men direkt efter att jag lagt upp bilen med info här blev den såld direkt till en annan (trots att vi hade bestämt tid kl 17 i eftermiddag och säljaren inte hade tid att visa den tidigare) så jag tänker mig nog för innan jag lägger upp info nästa gång...

The search continues...
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Gör som 745 tog upp i sitt inlägg, lusläs gamla trådar via sökfunktionen. Frågorna är ställda många gånger tidigare, så slipper du lägga upp info om en specifik bil. Samtidigt så är det bättre att missa en bil än att köpa ett "vrak" för att det skall gå undan! Det finns många fina Corvetter till salu, dock är ju våren inte den tid man kanske kan pruta mest!

Lycka till med ditt Corvetteköp!

/Lars/
Nykomling
Nykomling

Vad tror panelen om denna: http://www.blocket.se/vasternorrland/Co ... ?ca=11&w=1
Verkar vara en medlem oxå...

"Tiger Shark" fronten går iaf bort om jag får tycka till... men det är en smak sak...
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Den har ju en del mil på mätaren, men generellt sätt så är det slitstarka bilar. Inredningen på en vette är väl inte av högsta kvalité men den ser hel och vettig ut på bilden. Ett gyllene råd brukar vara att man skall köpa så ny bil med så lite mil som möjligt som man har råd till, då det alltid blir dyrare och köpa något billigt som skall fixas till.

Men har du en budget på runt 180.000:- så tycker jag att du skall åka och titta på den. Är bilen väl iordning och du tar väl hand om den så lär den knappast rasa så mycket i pris om du vill byta upp dig om några år.

Lycka till!

/Lars/
Nykomling
Nykomling

Budgeten ligger på max 200.000:- för en C5 för mig... Ska man högre upp i pris är det lika bra att lätta på plånboken och gå över till C6... man kan ju pruta ner en sån under 300.000:- i dagsläget... det blir för liten skillnad annars och jag kommer att gå och ångra mig... vilket jag redan börjar göra... men försöker hålla mig...

Jag ger ett ganska förvirrat intryck eller hur :roll: För jag kan t.o.m tänka mig en C4 med "facelift" som känns ganska prisvärda idag oxå.

Det ska egentligen vara en prisvärd bil jag inte förlorar allt för mkt på ifall jag vill byta upp mig sen helt enkelt, sen kvittar det.

Skoj och till rätt pris är min ledstjärna :lol:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Pär:an skrev:Budgeten ligger på max 200.000:- för en C5 för mig... Ska man högre upp i pris är det lika bra att lätta på plånboken och gå över till C6... man kan ju pruta ner en sån under 300.000:- i dagsläget... det blir för liten skillnad annars och jag kommer att gå och ångra mig... vilket jag redan börjar göra... men försöker hålla mig...

Jag ger ett ganska förvirrat intryck eller hur :roll: För jag kan t.o.m tänka mig en C4 med "facelift" som känns ganska prisvärda idag oxå.

Det ska egentligen vara en prisvärd bil jag inte förlorar allt för mkt på ifall jag vill byta upp mig sen helt enkelt, sen kvittar det.

Skoj och till rätt pris är min ledstjärna :lol:
Jag tycker att det är en STOR skillnad på en C4 och en C5. Att köpa en C4 i ett mycket fint skick (orginal utan facelift) kan nog bli det billigaste alternativet och det är ingen dålig bil (räcker bra om man bara ska glida runt), men risken är stor att du blir missnöjd om du sedan provar en C5.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
FC5
Nykomling
Nykomling

Inlägg av FC5 »

Håller nog med 745. Jag provade båda delar innan jag bestämmde mig och jag ångra inte en dag att de blev en C5. Valet är ju ditt tycker du en C4 passar dig bra och du hittar en i fint skick så varför inte. Absolut ingen dålig bil.
Skriv svar