Glapp i ratten

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 23, 2008 19:14
Ort: Skara
Kontakt:

Glapp i ratten

Inlägg av Stefan G »

Jag har en Corvette från 74 som har glapp i styrningen, det glappar ca 5 cm när man vrider på ratten, kan man justera det på något sätt och isåfall hur gör man då?


/Stefan
Användarens profilbild
banka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: mån feb 19, 2007 15:30
Ort: Jönköping

Inlägg av banka »

Öppna huven o kika på styrstagen så bultar o dylikt är åtdragna, 5cm i sidled låter mycket för att de ska vara enbart slitage tycker jag.

Kolla så "ragjoint" ,tror ja de heter, är hel också...en gummibussning emellan styrstag o snäcka.

MVH Danne
--|Corvette Stingray -69|--
banracer&glidare
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 23, 2008 19:14
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Ok då vet jag lite vad jag ska kontrollera, Tack för tipsen.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Hade också glapp i min ratt.

Skruvade åt skruven på den där "lådan" som sitter i motorutrymmet på styrstången, blev klart bättre. Hade sen ett par andra killar som fixade lite på min bil som plockade isär hela styrstången och drog åt nåra muttrar en bit in på den som var lite lösa. tror den är delad en bit in. Efter det blev det helt bra.

Blev lite luddigt det här...
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

En justering och ev. översyn av din styrväxel lär nog vara befogat.
Sök på forumet och förbered dig mentalt inför ett intressant jobb om justerskruven är körd i botten... :roll:

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 23, 2008 19:14
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Dav7812 skrev:Hade också glapp i min ratt.

Skruvade åt skruven på den där "lådan" som sitter i motorutrymmet på styrstången, blev klart bättre. Hade sen ett par andra killar som fixade lite på min bil som plockade isär hela styrstången och drog åt nåra muttrar en bit in på den som var lite lösa. tror den är delad en bit in. Efter det blev det helt bra.

Blev lite luddigt det här...

Jag tyckte att svaret var glasklart , jag skruvade åt "skruven som sitter på lådan i motorutrymmet" och det blev stoor skillnad. Tack för tipset!

Nu är jag bara lite nervös att jag har skruvat åt skruven för hårt för nu blev det tyngre att styra, är det någon som vet om styrväxeln tar skada av att justerskruven är för hårt åtdragen?

/Stefan
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej

Ja. Det är inte bra att skruva för hårt. Lådan i motorrummet är styrsnäckan och det du gör med skruven är att justera spelet mellan kuggarna i styrsnäckan. Eftersom man mest kör rakt fram är det i mittläget det mesta slitaget blir. Hissa upp bilen fram och känn hur trögt det går i ändlägena. Det skall gå lätt hela styrutslaget. För hårt ansatta kuggar sliter på materialet. Idealet är ju att ratten går lätt utan något glapp.
Du har väl kollat att det finns olja i snäckan.
mvh
Börje
Stefan G
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre maj 23, 2008 19:14
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av Stefan G »

Börje skrev:Hej

Ja. Det är inte bra att skruva för hårt. Lådan i motorrummet är styrsnäckan och det du gör med skruven är att justera spelet mellan kuggarna i styrsnäckan. Eftersom man mest kör rakt fram är det i mittläget det mesta slitaget blir. Hissa upp bilen fram och känn hur trögt det går i ändlägena. Det skall gå lätt hela styrutslaget. För hårt ansatta kuggar sliter på materialet. Idealet är ju att ratten går lätt utan något glapp.
Du har väl kollat att det finns olja i snäckan.
mvh
Börje

Det fanns olja i styrsnäckan eller det är väl snarare någon sorts fett i den. Jag provade även att hissa upp bilen ifram och provsvängde och nu går det ungefär lika trögt att svänga hela rattutslaget. Det blev iallafall mycket bättre än förut. Tack för hjälpen Börje.

/Stefan
Skriv svar