Jag har en Corvette från 74 som har glapp i styrningen, det glappar ca 5 cm när man vrider på ratten, kan man justera det på något sätt och isåfall hur gör man då?
/Stefan
Glapp i ratten
Hade också glapp i min ratt.
Skruvade åt skruven på den där "lådan" som sitter i motorutrymmet på styrstången, blev klart bättre. Hade sen ett par andra killar som fixade lite på min bil som plockade isär hela styrstången och drog åt nåra muttrar en bit in på den som var lite lösa. tror den är delad en bit in. Efter det blev det helt bra.
Blev lite luddigt det här...
Skruvade åt skruven på den där "lådan" som sitter i motorutrymmet på styrstången, blev klart bättre. Hade sen ett par andra killar som fixade lite på min bil som plockade isär hela styrstången och drog åt nåra muttrar en bit in på den som var lite lösa. tror den är delad en bit in. Efter det blev det helt bra.
Blev lite luddigt det här...
En justering och ev. översyn av din styrväxel lär nog vara befogat.
Sök på forumet och förbered dig mentalt inför ett intressant jobb om justerskruven är körd i botten...
/ Mr. Beam
Sök på forumet och förbered dig mentalt inför ett intressant jobb om justerskruven är körd i botten...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Dav7812 skrev:Hade också glapp i min ratt.
Skruvade åt skruven på den där "lådan" som sitter i motorutrymmet på styrstången, blev klart bättre. Hade sen ett par andra killar som fixade lite på min bil som plockade isär hela styrstången och drog åt nåra muttrar en bit in på den som var lite lösa. tror den är delad en bit in. Efter det blev det helt bra.
Blev lite luddigt det här...
Jag tyckte att svaret var glasklart , jag skruvade åt "skruven som sitter på lådan i motorutrymmet" och det blev stoor skillnad. Tack för tipset!
Nu är jag bara lite nervös att jag har skruvat åt skruven för hårt för nu blev det tyngre att styra, är det någon som vet om styrväxeln tar skada av att justerskruven är för hårt åtdragen?
/Stefan
Hej
Ja. Det är inte bra att skruva för hårt. Lådan i motorrummet är styrsnäckan och det du gör med skruven är att justera spelet mellan kuggarna i styrsnäckan. Eftersom man mest kör rakt fram är det i mittläget det mesta slitaget blir. Hissa upp bilen fram och känn hur trögt det går i ändlägena. Det skall gå lätt hela styrutslaget. För hårt ansatta kuggar sliter på materialet. Idealet är ju att ratten går lätt utan något glapp.
Du har väl kollat att det finns olja i snäckan.
mvh
Börje
Ja. Det är inte bra att skruva för hårt. Lådan i motorrummet är styrsnäckan och det du gör med skruven är att justera spelet mellan kuggarna i styrsnäckan. Eftersom man mest kör rakt fram är det i mittläget det mesta slitaget blir. Hissa upp bilen fram och känn hur trögt det går i ändlägena. Det skall gå lätt hela styrutslaget. För hårt ansatta kuggar sliter på materialet. Idealet är ju att ratten går lätt utan något glapp.
Du har väl kollat att det finns olja i snäckan.
mvh
Börje
Börje skrev:Hej
Ja. Det är inte bra att skruva för hårt. Lådan i motorrummet är styrsnäckan och det du gör med skruven är att justera spelet mellan kuggarna i styrsnäckan. Eftersom man mest kör rakt fram är det i mittläget det mesta slitaget blir. Hissa upp bilen fram och känn hur trögt det går i ändlägena. Det skall gå lätt hela styrutslaget. För hårt ansatta kuggar sliter på materialet. Idealet är ju att ratten går lätt utan något glapp.
Du har väl kollat att det finns olja i snäckan.
mvh
Börje
Det fanns olja i styrsnäckan eller det är väl snarare någon sorts fett i den. Jag provade även att hissa upp bilen ifram och provsvängde och nu går det ungefär lika trögt att svänga hela rattutslaget. Det blev iallafall mycket bättre än förut. Tack för hjälpen Börje.
/Stefan