Spräckt diffklump..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Spräckt diffklump..

Inlägg av StingrayRacing »

Jaha, då har det jag väntat på hänt.

Idag sprack diffklumpen.. Har smällt lite i den ibland, men nu small det lite mer och så började oljan flöda.

Nån som vet om det är samma klump till smallblock och bigblock, samt om det fanns olika varianter. Var det diffbroms i alla? Skulle vilja hitta en som håller. Kärrran är en 72 med BB och manuell med lite drygt 500 HK.

Vad ska man köpa? Är det någon som har någon passade och nyrenoverad på lager, eller vet någon som har?

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
johanlu
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 200
Blev medlem: tor feb 14, 2008 12:14
Ort: uddevalla

Inlägg av johanlu »

tjenna!
Körde inte du med pepe estrada bakvagn.
Är det den som har spruckit.
Har för mig att du körde med appelgren byggd 700hk bigblock med gas.
Eller???.

Nyfiken
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Samma klump till BB som SB. Enda skillnanden är att stickaxlarna på BB varianten har rejäla caps med gängor i stickaxeln medans SB har vanliga plåtbyglar och mutter/skruv.
Hur i helsike lyckade du spräcka bakaxeln?
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hej!

Peter - Vet inte varför jag spräckte klumpen, men teorin jag har är att någon skruv eller dyligt har lossnat på insidan och sedan kommit i kläm mellan stora drevet och bakkåpan, och därigenom tryckt söder den med ett hål.

Ska ta och skruva ner den och kolla om något mer är paj, så får vi se.

Johan - Nix bilen är original BB med lite hottade grejor, men inte den bil du pratar om. Tyvärr kanske :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Det är inte helt ovanligt med rasade klumpar till C3orna... Har hört många som har fräst ur huset och sedan stoppat i 12-bult grejjer, då håller det.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ja,att man kan skjuta dreven osv e ju ett känt faktum,men inte att spräcka hela fadderittan. Det e fan ovanligt.
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena!

Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.

Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Lossa bultarna till balken men skruva inte av dom helt. Sedan ere bara att gå på med WD-40 och ett lagom spett. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

StingrayRacing skrev:Tjena!

Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.

Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.

//Lasse
Jo det va ju ett rent helvete på min. Fick borra sönder gummit runt om. Sen fick jag loss den. Tog tid att få hem nya så ska du ha paj dom beställ innan du borrar, eldar eller liknande.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter skrev:Lossa bultarna till balken men skruva inte av dom helt. Sedan ere bara att gå på med WD-40 och ett lagom spett. 8)
Tack för den. Tryckte i WD40 på kvällen och dan efter så var det lätt att få bort den.

Skalat av allt och fem av tio kronbultar hade dragit. Nu ligger det nya prylar på UPS i Philadelphia på väg hit. Hoppas kunna få ihop allt till PowerMeet här i Västerås. 2 veckor kvar.. :roll:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

klump

Inlägg av R0ffe »

Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...

Har du inga bilder på moset som du kan dela med dig av?.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 147
Blev medlem: lör apr 07, 2007 21:08
Ort: Gotland

Re: klump

Inlägg av claesson »

R0ffe skrev: Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Ang Tom`s om du inte redan vet de så har dom en återförsäljare i Linköpingstrakten :Stigs Axel och Parts 0121-30125 har pratat både med stigs och toms axels riktigt hjälpsamma
och trevliga på toms
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 117
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
Ort: Strax utanför Skellefteå
Kontakt:

stig

Inlägg av R0ffe »

jodå, jag har pratat med pratglade Stig, men han hade inte hemma så värst mycket av det som är intressant, men jag har hittat en tidig appelgren som inte är använd, tyvärr med 4.88 utväxling...
ingen dom lihger på en oanvänd 4.11?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: klump

Inlägg av StingrayRacing »

R0ffe skrev:Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Som tur var pinion och krondrev intakta, så det räckte med renoveringssats och locket plus lite småplock. Totalt 15 kg.

Tyvärr är ju inte frakten som sagt helt gratis. UPS tog $238.. Efter 2 dar ligger grejorna i Köln nu, så jag hoppas de är här i mitten av veckan.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

HA 8) Idag kom delarna. Snacka om fort, beställde i torsdags kväll.

Tyvärr fattades packningen till sidyoken.... :roll: Få se om de kan skicka en sån lika fort nu.

//Lasse
Senast redigerad av StingrayRacing den mån jun 23, 2008 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Vilken bra service på ZIP. De har redan skickat en 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hej,

Skulle till och dra krondrevsbultarna, men börjar på att dra runt skallen?! Momentnyckeln på 80 Nm (60 ft lbs). Skall man behöva ha speciella hylsor till ARP skallar?! Mäter 15,5 mm när skjutmåttet ligger över 4 hörn.. Körde med 5/8 (16mm) hylsa :oops:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e inte sånna där 12 kantsskallar? Annars borde ju riktiga Tumhylsor funka.
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter skrev:Det e inte sånna där 12 kantsskallar? Annars borde ju riktiga Tumhylsor funka.
Japp, det är 12 kants, men han som sålde dem, Stigs Axel och Parts sa att det var vanliga 6 kants hylsor man skulle använda?!

Tusan nu hajar jag, man ska ju använda vanliga hylsor och inte krafthylsor som jag bara har. :oops:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Spräckt diffklump..

Inlägg av StingrayRacing »

Fick ett transmissionsljud på köpet med renoveringen, så jag plockade ner det igen och shimsade om, men det blev inget bättre.

Någon som har en renoverad och schysst klump att sälja till bra pris?

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Spräckt diffklump..

Inlägg av frisk »

Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Spräckt diffklump..

Inlägg av StingrayRacing »

frisk skrev:Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
Tror inte det. Felet kom efter att jag sköt ut en bult genom diffkåpan och jag har förutom den bara bytt knutkors. Ljudet låter lite som rakskurna drev och jag tror att det kan ha uppkommit lite "yta" på dreven i och med att diffen gick någon kilometer med dåligt med olja, innan jag såg hålet.

Det är nog bara att byta hela diffen eller att köpa ny pinion och krondrev.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Spräckt diffklump..

Inlägg av frisk »

ok Ja jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ring och hör med verkstäderna och se om dom har nått liggandes om du inte gjort det innan. Lycka till! :wink:
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re:

Inlägg av STINGRAY454 »

johanlu skrev:tjenna!
Körde inte du med pepe estrada bakvagn.
Är det den som har spruckit.
Har för mig att du körde med appelgren byggd 700hk bigblock med gas.
Eller???.

Nyfiken
Det är nog mig du menar... Min klump är hel ännu iaf.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.

http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
Skriv svar