Spräckt diffklump..
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Spräckt diffklump..
Jaha, då har det jag väntat på hänt.
Idag sprack diffklumpen.. Har smällt lite i den ibland, men nu small det lite mer och så började oljan flöda.
Nån som vet om det är samma klump till smallblock och bigblock, samt om det fanns olika varianter. Var det diffbroms i alla? Skulle vilja hitta en som håller. Kärrran är en 72 med BB och manuell med lite drygt 500 HK.
Vad ska man köpa? Är det någon som har någon passade och nyrenoverad på lager, eller vet någon som har?
//Lasse
Idag sprack diffklumpen.. Har smällt lite i den ibland, men nu small det lite mer och så började oljan flöda.
Nån som vet om det är samma klump till smallblock och bigblock, samt om det fanns olika varianter. Var det diffbroms i alla? Skulle vilja hitta en som håller. Kärrran är en 72 med BB och manuell med lite drygt 500 HK.
Vad ska man köpa? Är det någon som har någon passade och nyrenoverad på lager, eller vet någon som har?
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hej!
Peter - Vet inte varför jag spräckte klumpen, men teorin jag har är att någon skruv eller dyligt har lossnat på insidan och sedan kommit i kläm mellan stora drevet och bakkåpan, och därigenom tryckt söder den med ett hål.
Ska ta och skruva ner den och kolla om något mer är paj, så får vi se.
Johan - Nix bilen är original BB med lite hottade grejor, men inte den bil du pratar om. Tyvärr kanske
//Lasse
Peter - Vet inte varför jag spräckte klumpen, men teorin jag har är att någon skruv eller dyligt har lossnat på insidan och sedan kommit i kläm mellan stora drevet och bakkåpan, och därigenom tryckt söder den med ett hål.
Ska ta och skruva ner den och kolla om något mer är paj, så får vi se.
Johan - Nix bilen är original BB med lite hottade grejor, men inte den bil du pratar om. Tyvärr kanske

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Det är inte helt ovanligt med rasade klumpar till C3orna... Har hört många som har fräst ur huset och sedan stoppat i 12-bult grejjer, då håller det.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tjena!
Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.
Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.
//Lasse
Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.
Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Jo det va ju ett rent helvete på min. Fick borra sönder gummit runt om. Sen fick jag loss den. Tog tid att få hem nya så ska du ha paj dom beställ innan du borrar, eldar eller liknande.StingrayRacing skrev:Tjena!
Försökte skruva ner diffklumpen genom att släppa den ifrån 'hjälpbalken', men det var svårt att komma åt. Så då provade jag att släppa balken från ramen, men där satt den riktigt fast i gummibussningen.
Vilken väg ska man ta? Rädd att dra sönder gummibussningen.
//Lasse
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tack för den. Tryckte i WD40 på kvällen och dan efter så var det lätt att få bort den.Peter skrev:Lossa bultarna till balken men skruva inte av dom helt. Sedan ere bara att gå på med WD-40 och ett lagom spett.
Skalat av allt och fem av tio kronbultar hade dragit. Nu ligger det nya prylar på UPS i Philadelphia på väg hit. Hoppas kunna få ihop allt till PowerMeet här i Västerås. 2 veckor kvar..

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
klump
Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Har du inga bilder på moset som du kan dela med dig av?.
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Har du inga bilder på moset som du kan dela med dig av?.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Re: klump
Ang Tom`s om du inte redan vet de så har dom en återförsäljare i Linköpingstrakten :Stigs Axel och Parts 0121-30125 har pratat både med stigs och toms axels riktigt hjälpsammaR0ffe skrev: Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
och trevliga på toms
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
http://www.garaget.org/?car=96617
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
stig
jodå, jag har pratat med pratglade Stig, men han hade inte hemma så värst mycket av det som är intressant, men jag har hittat en tidig appelgren som inte är använd, tyvärr med 4.88 utväxling...
ingen dom lihger på en oanvänd 4.11?
ingen dom lihger på en oanvänd 4.11?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: klump
Som tur var pinion och krondrev intakta, så det räckte med renoveringssats och locket plus lite småplock. Totalt 15 kg.R0ffe skrev:Tar du hem hela klumpen (höljet) eller bara innandömet?
Undrar eftersom jag knäckte innandömet och har sneglat på Tom's grejer men tänker på fraktkostnader...
Tyvärr är ju inte frakten som sagt helt gratis. UPS tog $238.. Efter 2 dar ligger grejorna i Köln nu, så jag hoppas de är här i mitten av veckan.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
HA
Idag kom delarna. Snacka om fort, beställde i torsdags kväll.
Tyvärr fattades packningen till sidyoken....
Få se om de kan skicka en sån lika fort nu.
//Lasse

Tyvärr fattades packningen till sidyoken....

//Lasse
Senast redigerad av StingrayRacing den mån jun 23, 2008 17:50, redigerad totalt 1 gånger.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Vilken bra service på ZIP. De har redan skickat en 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hej,
Skulle till och dra krondrevsbultarna, men börjar på att dra runt skallen?! Momentnyckeln på 80 Nm (60 ft lbs). Skall man behöva ha speciella hylsor till ARP skallar?! Mäter 15,5 mm när skjutmåttet ligger över 4 hörn.. Körde med 5/8 (16mm) hylsa
//Lasse
Skulle till och dra krondrevsbultarna, men börjar på att dra runt skallen?! Momentnyckeln på 80 Nm (60 ft lbs). Skall man behöva ha speciella hylsor till ARP skallar?! Mäter 15,5 mm när skjutmåttet ligger över 4 hörn.. Körde med 5/8 (16mm) hylsa

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Japp, det är 12 kants, men han som sålde dem, Stigs Axel och Parts sa att det var vanliga 6 kants hylsor man skulle använda?!Peter skrev:Det e inte sånna där 12 kantsskallar? Annars borde ju riktiga Tumhylsor funka.
Tusan nu hajar jag, man ska ju använda vanliga hylsor och inte krafthylsor som jag bara har.

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Spräckt diffklump..
Fick ett transmissionsljud på köpet med renoveringen, så jag plockade ner det igen och shimsade om, men det blev inget bättre.
Någon som har en renoverad och schysst klump att sälja till bra pris?
//Lasse
Någon som har en renoverad och schysst klump att sälja till bra pris?
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Spräckt diffklump..
Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
??
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Spräckt diffklump..
Tror inte det. Felet kom efter att jag sköt ut en bult genom diffkåpan och jag har förutom den bara bytt knutkors. Ljudet låter lite som rakskurna drev och jag tror att det kan ha uppkommit lite "yta" på dreven i och med att diffen gick någon kilometer med dåligt med olja, innan jag såg hålet.frisk skrev:Kan felet vara nån annan stans än i diffen? Den borde ju vara bra om du har renoverat den.
??
Det är nog bara att byta hela diffen eller att köpa ny pinion och krondrev.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Spräckt diffklump..
ok Ja jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Ring och hör med verkstäderna och se om dom har nått liggandes om du inte gjort det innan. Lycka till! 

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re:
Det är nog mig du menar... Min klump är hel ännu iaf.johanlu skrev:tjenna!
Körde inte du med pepe estrada bakvagn.
Är det den som har spruckit.
Har för mig att du körde med appelgren byggd 700hk bigblock med gas.
Eller???.
Nyfiken
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com