
montera brytarlöst
montera brytarlöst
Jag har en 72.a 350 med brytare och vill byta till brytarlöst (HEI) vad ska jag tänka på? det finns många att köpa. Är det något speciellt sätt att koppla in den


-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
En fördelare från 75 eller nyare (HEI) passar ju i din bil, men det finns inget uttag för din mekaniska varvräknare. (75 och framåt har elerktronisk varvräknare.)
Det finns iof HEI-fördelare med mekaniskt varvräknaruttag (dvs eftermarknad) men de är ganska dyra, möjligt att det går att hitta begagnade men de är ju ovanligare. (En "vanlig" HEI-fördelare är ju lättare att hitta begagnad)
Därför tyckte jag att det var enklare att konvertera min gamla fördelare till brytarlös med en sk "Ignitor" från Pertronix. Man tar bara bort brytarspetsarna och monterar in en liten enhet under rotorn, syns inget från utsidan förutom en sladd.
Jag köpte min Ignitor på Ebay för ett par hundralappar. Finns även att hitta i Sverige. Skillnad mellan Ignitor och Ignitor II vet jag inte, den senare är väl bättre på något sätt antar jag.
Det finns iof HEI-fördelare med mekaniskt varvräknaruttag (dvs eftermarknad) men de är ganska dyra, möjligt att det går att hitta begagnade men de är ju ovanligare. (En "vanlig" HEI-fördelare är ju lättare att hitta begagnad)
Därför tyckte jag att det var enklare att konvertera min gamla fördelare till brytarlös med en sk "Ignitor" från Pertronix. Man tar bara bort brytarspetsarna och monterar in en liten enhet under rotorn, syns inget från utsidan förutom en sladd.
Jag köpte min Ignitor på Ebay för ett par hundralappar. Finns även att hitta i Sverige. Skillnad mellan Ignitor och Ignitor II vet jag inte, den senare är väl bättre på något sätt antar jag.
Jag hade också petronix på 69an förut, funkade klockrent men ville hellre ha HEI så jag köpte 15 st med mek varvräknaruttag eftersom det var 14 till härinne som ville ha 

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88
Mvh Jocke
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88
Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
Tror inte att du kommer undan billigare om du skall köpa en HEI fördelare med mek. varvräknare för Corvette. Mycket enklare att hitta dyrare...
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
/ Mr. Beam

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Hejsan, har köpt ett xr-i crane converteringskitt+ en flamethrower spole 1,5 ohm.Joakim skrev:Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88
Mvh Jocke
Lite oklart angånde ballast resistor. Förmodar att detta är en speciell kabel med viss resistans?
Ska denna kopplas bort/dra ny?
Tacksam för övriga tips ang detta.
/David
Det är tändspolen som avgör om du skall ha resistor eller inte.
Resistorn kopplas bort vid startögonblicket så att tändspolen får max spänning.
Har du en tändspole som är avsedd för resistor så måste du ha en monterad annars riskerar du att bränna upp spolen när motorn startat och du inte längre har något spänningsfall pga startmotorn.
Det här problemet har avhandlats förr, sök så hittar du säkert mer info.
Resistorn kopplas bort vid startögonblicket så att tändspolen får max spänning.
Har du en tändspole som är avsedd för resistor så måste du ha en monterad annars riskerar du att bränna upp spolen när motorn startat och du inte längre har något spänningsfall pga startmotorn.
Det här problemet har avhandlats förr, sök så hittar du säkert mer info.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h