montera brytarlöst

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
raceman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis aug 21, 2007 17:00
Ort: Sverige

montera brytarlöst

Inlägg av raceman »

Jag har en 72.a 350 med brytare och vill byta till brytarlöst (HEI) vad ska jag tänka på? det finns många att köpa. Är det något speciellt sätt att koppla in den
:?:
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Köp en Ignitor eller Ignitor II och montera i din gamla varvräknare, blir billigast och så slipper du varvräknarproblemet. Funkar klockrent och monteras på 20 min.
raceman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis aug 21, 2007 17:00
Ort: Sverige

Inlägg av raceman »

Johan Fräjdin skrev:Köp en Ignitor eller Ignitor II och montera i din gamla varvräknare, blir billigast och så slipper du varvräknarproblemet. Funkar klockrent och monteras på 20 min.
TAck för hjälpen
Att montera en helt ny fördelare anser du sämre Vad för problem med varvräknaren kan jag räkna med
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

En fördelare från 75 eller nyare (HEI) passar ju i din bil, men det finns inget uttag för din mekaniska varvräknare. (75 och framåt har elerktronisk varvräknare.)
Det finns iof HEI-fördelare med mekaniskt varvräknaruttag (dvs eftermarknad) men de är ganska dyra, möjligt att det går att hitta begagnade men de är ju ovanligare. (En "vanlig" HEI-fördelare är ju lättare att hitta begagnad)
Därför tyckte jag att det var enklare att konvertera min gamla fördelare till brytarlös med en sk "Ignitor" från Pertronix. Man tar bara bort brytarspetsarna och monterar in en liten enhet under rotorn, syns inget från utsidan förutom en sladd.
Jag köpte min Ignitor på Ebay för ett par hundralappar. Finns även att hitta i Sverige. Skillnad mellan Ignitor och Ignitor II vet jag inte, den senare är väl bättre på något sätt antar jag.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag hade också petronix på 69an förut, funkade klockrent men ville hellre ha HEI så jag köpte 15 st med mek varvräknaruttag eftersom det var 14 till härinne som ville ha :)
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88

Mvh Jocke
Corvette SB Convertible -72
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

hej, ja kör me en msd pro-billet "tach drive distributor" köp en sån
fungerar kanon
raceman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis aug 21, 2007 17:00
Ort: Sverige

Inlägg av raceman »

TACK för all hjälp!!
:lol:
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Tror inte att du kommer undan billigare om du skall köpa en HEI fördelare med mek. varvräknare för Corvette. Mycket enklare att hitta dyrare... :roll:

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku


/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
D cheva
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 12, 2008 12:38
Ort: Trollhättan

Inlägg av D cheva »

Joakim skrev:Här är ett tips till...
Crane XR-i monteras mkt enkelt på brytarnas plats och den har en inbyggd varvtals reglering som är mkt lätt att ställa och den är billig samtidigt som det fungerar kanon.. Jag är helnöjd...!!

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
$ 64.88

Mvh Jocke
Hejsan, har köpt ett xr-i crane converteringskitt+ en flamethrower spole 1,5 ohm.

Lite oklart angånde ballast resistor. Förmodar att detta är en speciell kabel med viss resistans?
Ska denna kopplas bort/dra ny?

Tacksam för övriga tips ang detta.

/David
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det är tändspolen som avgör om du skall ha resistor eller inte.
Resistorn kopplas bort vid startögonblicket så att tändspolen får max spänning.
Har du en tändspole som är avsedd för resistor så måste du ha en monterad annars riskerar du att bränna upp spolen när motorn startat och du inte längre har något spänningsfall pga startmotorn.

Det här problemet har avhandlats förr, sök så hittar du säkert mer info.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar