Laddningen fungerar ej på min -68, Problemet ej löst!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Laddningen fungerar ej på min -68, Problemet ej löst!

Inlägg av Mr SIXPACK »

Nu har jag kört fast och har slut på ideer. Jag tycker att jag har systematiskt gått igenom "allt" men kan varken hitta fel eller lösning på problemet.
Generatorn är genomgången med nya kol och lager (diodbryggorna är inte bytta). Har haft den hos en firma som har testat den i bänk och säger att den är OK.
Laddrelät (separat) är nytt.
Batteriet är nytt och nyladdat.
Kablarna är genomgångna och kontrollerade att dom sitter på rätt ställe både på generatorn i laddrelät och startmotorn.
Jag har gått igenom alla jordpunkter på ramen och motorn för att se till att det var ren metall för bästa möjliga jordanslutning.
Jag har dragit en kabel direkt från jord på generatorn till minuspolen på batteriet, men det gav ingen skillnad.
Jag har mätt över batteriet med motorn igång och "lite" varv så ger den 12,79 Volt = ingen laddning. Borde väl ligga över 14 Volt.?
Amperemätaren ger utslag när jag sätter på lyset, bromsar eller gör något med någon förbrukning och då går den ner på minus.
Jag har kört med bilen men efter ett tag så startar den inte på grund av att batteriet är urladdat.

Jag läste någon artikel här på forumet, om amperemätaren visade minus med ex.vis lyset på och under körning så är generatorn trasig, men den är ju testad och han sa att den var OK. Det kan man ju undra om det nu stämmer??

Slut på ideer! :idea:
Vad skall jag göra?? Är det iallafall fel på generatorn eller? Tyvärr har jag ingen annan generator att testa med.
Kan man mäta eller kontrollera laddrelät på något sätt?
Har jag kopplat något fel någon annan stans som påverkar detta?

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Senast redigerad av Mr SIXPACK den sön sep 23, 2007 17:18, redigerad totalt 2 gång.
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Sitter kablarna rätt på Generatorn,dvs dom två sladdarna som sitter på sidan av den.
En ska ju ha konstant ström medans den andra bara ska ha ström när tändningen är på.
Testa att byta plats på dessa.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Peter.
Alla kablar på min generator ansluts på baksidan. Jag har en Röd kabel (+12V, konstant), jag har en Jord (svart) sedan har jag en Vit (R, ingjutet i generatorn) och en Mörkblå (F, ingjutet i generatorn), bägge dessa går till laddrelät som sitter på innerskärmen.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Cab 69 (-14->)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

har du mätt på generatorn? Så du kan konstatera att den lämnar ifrån sig typ 13,5 volt när motorn snurrar? Börja där så du kan utesluta att generatorn e hel. Sen ska du inte ge dig den på att batteriet e helt bara för att det e nytt. Jag köpte ett trasigt en gång/ nytt. Hör ju inte till vanligheterna men det händer....
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Frisk.
Jag vet inte hur/var jag skall mäta på generatorn för att se om den laddar.
Hur konstaterar man att batteriet är helt alternativt trasigt? Det går att ladda utan några som helst problem. (laddar det med en Ctek).

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Cab 69 (-14->)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Du säger att du har gjort allt men jag kan inte läsa att du
har kontrollerat plus kabelns kabeldragningen .
Kolla plussen från batteriet till startmotorn sen till generatorn , kontrollera
anslutningarna.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Finns det fusible links i generatorkablarna som på min C4?

MVH

MN
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

Kablarna

Inlägg av Nicke454 »

Hej!

Se till att båda dom mindre kablarna har ström fram, dra på tenningen och mät på båda kablarna.

Kolla så generatorn har bra jord.

Är det ok så startar du bilen och mäter på den stora kabeln från generatorn "BAT", där ser du laddströmmen.

Hade samma problem som du, det visade sig att jag bara hade ström på en av dom små kablarna, fixade det och sedan har det funka bra.

Lycka till mvh/Nicke454
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Lite uppdatering.
Chrippe: Jag har kollat anslutningarna på plussidan, från batteriet till startmotorn, sedan har jag kollat fortsatt +kabel från starten till "kopplingsplinten" Keybuzz/tutrelä" allt är OK.
MNordin: Ja det sitter Fusible links vid ovan beskrivna relä och dom är OK.
Nicke 454: Generatorn har bra jord. Jag har separat laddrelä på min inte inbyggt så jag har en vit kabel (R) och en blå kabel (F) som går till laddrelät. Dessa kablar har jag mätt, både med tändningen avslagen och även påslagen. Den vita har jag 11.74V med avslagen tänding och den blå 0.0V. Slår jag på tändningen (ej motorn igång) så är det 11.50V på den vita och 1.7V på den blåa.
På laddreläts kabelsockel/anslutning så har jag 2 till kablar, en Brun/vit och en orange. Den oranga har jag 12V på hela tiden och den brun/vita har jag 12V när tändningen slås på. Kopplingen på laddrelät är 1. Blå (F) 2. Vit 3. Orange 4. Brun/vit.

Jag var till en firma som håller på med bilEl som felsökte med allt installerat på bilen och kunde konstatera att generatorn, laddrelät och batteriet var hela. Däremot så kunde han konstatera att det inte kom 14V på den Brun/vita kabeln (5-6V). Han sa att jag kunde koppla bort den vita kabel på laddreläts sida och koppla in en 12V kabel direkt på den anslutningen istället som fick ström när tändningen slogs på, detta rekommenderades för att kringå problemet tills jag hade hittat orsaken till problemet. Sagt å gjort, åkte hem fixade en kabel som hade 12V när tändnigen slås på och bort med den viat kabel och dit med den ny. In i bilen på med batteriet och på med tändningen. Vad händer då JO ett STORT vitt rökmoln från kabelhärvan.
Tog isär kabelhärvan för att byta ut den avbrända kabel, samtidigt tog jag isär kontaktstycket från torpedväggen för att ohm-mäta den brun/vita kabeln vilket visades sig att den inte var i bästa skick så den byttes samtidigt. Kopplade ihop allt igen, testade med allt ihopkopplat med ett nytt rökmoln som resultat, men nu smälte den brun/vita kabeln. Nu tror jag att jag har lyckats "sabba" mitt laddrelä när det "brann" första gången.
Får åka tillbaka till BilElfirman å se om dom kan kolla mitt laddrelä innan jag köper ett nytt.
Fortsättning följer......

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Cab 69 (-14->)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Nu kan det bero lite på olika generatorer men generellt gäller att du har en pluskabel från batteriet till generatorn, den går VIA startmotorn. Ledarsystemet på bilar är generellt enledarsystem vilket betyder att man har en pluskabel fram till komponenter och minusen drar man till närmsta chassidel som är jordat. (återkopplat till minus på batteriet).

Så för att batteriet ska laddas behövs alltså endast en pluskabel från batteriet till plus på generatorn. Minus från batteriet går till chassit och minus på generator går till närmasta chassi.

Mäter du då med en BRA spänningsprovare över generatorns inkommande + och nån jorddel/chassidel så ska du ha samma spänning som på batteriet. Drar du igång motorn blir resultatet detsamma alltså att du har samma spänning på generatorn som på batteriet. Fungerar nu generatorn som den ska så bör du ha =

Ett bra batteri som är uppladdat >12,8V
Vid motordrift >13,5V
Detta kan du alltså mäta på både batteriet eller generatorns plus/minus-pol.

Va e då ett laddningsrelä? Laddningsrelät används för att generatorn inte ska ladda batteriet med för hög spänning. Finns flera namn på det. Transistorregulator,spänningsregulator, laddningsregulator. Vissa generatorer är detta inbyggt och vissa ej. Men normalt har vi på våra vettars generatorer

B+= Pluskabel från batteriet
Sens= kabel till batteriet för att känna av spänningsfall då generatorn lämnar för mycke ström ifrån sig.
Ind = Kabel till laddmätaren för att indikera om den laddar eller ej.
Jord- = Kabel till chassi

Så om den nu e testad din generator och den funkade fint där så e förslaget att du bör dra en ny kabel från batteriets + och till Sens. Gärna en grövre kabel, 2,5mm"

Eftersom kablar brunnit upp för dig så tror jag att din generator lämnar för hög ström och för låg spänning.
Detta kan bero på dåliga ledningar eller kass generator/transistorregulator.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Nu har jag hittat orsaken till att den inte laddade.
Det första felet var att kabel (brun/vit till laddrelät) som får 12 Volt när man slår på tändningen var trasig på "något" sätt, förmodligen gammal å sliten/ärgad!? med för högt motstånd i kabeln.
Det andra felet var :oops: att jag hade kopplat en jordkabel till flatstiftskontakten på bakplanet på laddrelät, därav kortslutning och kabelbrand/rökmoln som följd. :oops:
Jag har bara testat en snabbis men mätte upp 13.45 Volt på generatorn och det är klart mer än jag hade förut och jag såg att Ampere-mätaren reagerade åt höger istället.
Så nu hoppas jag att felet skall vara åtgärdat... Skall prova mer när det är lite finare väder ute.
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Cab 69 (-14->)
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Nu laddar den men den "skenar iväg" med laddningen, 13,7 , 14,8, 15,6 osv. Är det Laddrelät som är trasigt efter mina kabelbränder eller har generatorn gått på lunch eller laddar den så mycket om batteriet inte är fullladdat? Är det någon som har något tips?

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Cab 69 (-14->)
Skriv svar