Motorproblem efter helrenovering C3 427:a

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Motorproblem efter helrenovering C3 427:a

Inlägg av vätte »

Hej nu är goda råd dyra
:( Har kylvatten i avgaserna, det ryker kopiöst!
Topparna har blivit renoverade med nya styrningar, och större ventiler de gamla gjutjärnarna har tyvärr pressats bort helt och bytt till bronsstyrningar (ska man tydligen undvika).
Den som renoverade topparna rekommenderade kylarsement för att sluta tätt kring ventilstyrningarna.

Mycket riktigt fick jag problem, mera på ena sidan. har satt i 2 flaskor STP Kylartätning i expantionskärlet och kört motorn varm, vet därefter inte om tätvätskan nått fram till rätt ställe, det ryker fortfarande tomgång går bra nu men när jag gasar försvinner gårsplanen i rökmolmet, boff.

Kan nått annat ha hänt? kan det komma in vatten nån annan väg, kan jag kopplat vaccum så illa att det påverkar, förstår själv inte hur.

Har ingen olja i kylvattnet, det går inte åt någon olja och inget kylvatten i motoroljan, ser bra ut.
Funderar på att sätta en ny tätningsomgång direkt i övre kylarslangen, men vad borde jag göra?

Tackar redan nu på förhand ifall tipps finns att få :o

/Mats Vindeln
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

hej, min fundering är om någon topplocks packning inte håller tät el. om de skulle slippa å ta kylvätska vid nån insugs packning :?
vätte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:27

Inlägg av vätte »

tommen skrev:hej, min fundering är om någon topplocks packning inte håller tät el. om de skulle slippa å ta kylvätska vid nån insugs packning :?
Tja, det är förståss en väg via insuget, de packningarna är av svart tjockare gummi som skulle va riktigt bra, i såfall har jag oturen att det läcker på båda sidorna av motorn ,jag ska kolla det.

Toppackningarna är sprayade med koppar klister typ så nog tycker jag att jag gjort allt.

Jag har efterdragit topparna med 100 resp 90 newton moment för långa resp korta bultarna.

Tack för hjälpen jättebussigt :)
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

eller om du har en spricka i insuget.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Motorproblem efter helrenovering C3 427:a

Inlägg av gbak »

vätte skrev: Den som renoverade topparna rekommenderade kylarsement för att sluta tätt kring ventilstyrningarna.
Anledningen är väl att de nya styrningarna trängt igenom till kylkanalerna!

Har aldrig hört talas om att man skall behöva täta ventilstyrningar med kylarcement.
Åk tillbaka med topparna till den som "renoverade" dem och kräv att han åtgärdar problemet.
Tränger fräsningen igenom till en kylkanal så brukar väl seriösa företag svetsa igen hålet.
Kylarcement låter som en riktig amatör renovering!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Motorproblem efter helrenovering C3 427:a

Inlägg av gbak »

vätte skrev: Den som renoverade topparna rekommenderade kylarsement för att sluta tätt kring ventilstyrningarna.
Anledningen är väl att de nya styrningarna trängt igenom till kylkanalerna!

Har aldrig hört talas om att man skall behöva täta ventilstyrningar med kylarcement.
Åk tillbaka med topparna till den som "renoverade" dem och kräv att han åtgärdar problemet.
Tränger fräsningen igenom till en kylkanal så brukar väl seriösa företag svetsa igen hålet.
Kylarcement låter som en riktig amatör renovering!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar